D
dama_söt
hur kan man avhjälpa hästen från att drabbas gång på gång?någon som vet nåt om forskning kring detta? finns det några mineraler ellr liknande som kan hjälpa??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så för att jag ska hjälpa min hårt tränade häst är att i princip börja om från 0 och sedan inte ha bråttom och inte heller kräva och rida för mycket??kanske en kiropraktor kunnat hjälpa??Lädernunnan skrev:En av mina isisar hade upprepade kotledsinflammationer fram. De försvann när jag började använda en mer blandad träning - mycket klättring, korta ridpass med avsittning med jämna mellanrum, mycket jobb i skritt och skippade tölten i några månader. Samtidigt bytte jag mineraler till alger.
Vad som hjälpte vet jag inte men inflammationerna försvann
Kan vara bra att veta att hästen reds in sent och inte hade gått i flock under uppväxt. Jag tror att det har betydelse eftersom styrkan i lederna byggs upp långsamt.
Lycka till
dama_söt skrev:Så för att jag ska hjälpa min hårt tränade häst är att i princip börja om från 0 och sedan inte ha bråttom och inte heller kräva och rida för mycket??kanske en kiropraktor kunnat hjälpa??
hästen har väl haft typ 4 inflammationer....blivit frisk, tävlad och trännad, nog rätt hårt, direkt efter tillfrisknandet...har precis köpt honom så det är vad jag vet...men jag tror det blivit för mycket med både träning på hög nivå och denna massa med snö som legat i hagarna som dom behövt kämpa sig igenom...jag vill bara ha lite träningstips, för jag har inga planer på att rida på för hårt och träna honom på den nivå han legat på, då han bevisligen måste blivit felriden och då krävs det mycket för att komma igen!jag vill spara på det jag har och kanske bara rida lite promenader o dyl nu och i den närmsta framtiden. jag tänker inte tvinga fram det jag vet att han redan har, då det sliter för mycket på honom...Lädernunnan skrev:Vad menar du med hårt tränad?
Hur många inflammationer har den haft?
Tävlar du?
Mer info please
Lädernunnan skrev:Kan vara bra att veta att hästen reds in sent och inte hade gått i flock under uppväxt. Jag tror att det har betydelse eftersom styrkan i lederna byggs upp långsamt.
Utgår nu ifrån att du med felaktig form av träning menar för ensidig träning och/eller för mycket träning på (enbart) hårt eller mjukt underlag.Boj skrev:En annan hög procenthalt har även felaktig ridning, detta kan bero på felaktig form av träning eller ryttarproblem.
Båbbe skrev:Min hovslagare misstänker att inflammation nr 2 egentligen var en bärrandsröta dock, det är visst lätt för veterinärer att missta sig på det.
Boj skrev:Man har konstaterat att en bra bit över 70% av kotledsinflammationeran härstammar från ryggen, dvs hästen har någon form av ryggproblem som den sen avlastar genom att gå på ett felaktigt sätt.
En annan hög procenthalt har även felaktig ridning, detta kan bero på felaktig form av träning eller ryttarproblem.
Kassiopeja skrev:Utgår nu ifrån att du med felaktig form av träning menar för ensidig träning och/eller för mycket träning på (enbart) hårt eller mjukt underlag.
Men jag skulle gärna få en mer detaljerad beskrivning av vad du menar med ryttarproblem? Har sett dig svara just så här på den här frågan flera gånger, men aldrig sett någon mer ingående definition.
/JES
som förmodligen är en del av sin hästs ledproblem, men förhoppningsvis (?) bara en mindre del om man jämför med de konstaterade fysiska problemen... :smirk:
Boj skrev:Hua, så vågat törs inte jag skriva, tänk om man trampar på någons tår.
Totti skrev:Kan hända att många tår blir på trampade, men det är nog snart dax att flera ryttare verkligen blir lite mer medvetna för våra pålars skull