kotledsinflammationer

D

dama_söt

hur kan man avhjälpa hästen från att drabbas gång på gång?någon som vet nåt om forskning kring detta? finns det några mineraler ellr liknande som kan hjälpa?? :confused:

Sv: kotledsinflammationer

Man har konstaterat att en bra bit över 70% av kotledsinflammationeran härstammar från ryggen, dvs hästen har någon form av ryggproblem som den sen avlastar genom att gå på ett felaktigt sätt.

En annan hög procenthalt har även felaktig ridning, detta kan bero på felaktig form av träning eller ryttarproblem.

En av mina isisar hade upprepade kotledsinflammationer fram. De försvann när jag började använda en mer blandad träning - mycket klättring, korta ridpass med avsittning med jämna mellanrum, mycket jobb i skritt och skippade tölten i några månader. Samtidigt bytte jag mineraler till alger.
Vad som hjälpte vet jag inte men inflammationerna försvann :bump:
Kan vara bra att veta att hästen reds in sent och inte hade gått i flock under uppväxt. Jag tror att det har betydelse eftersom styrkan i lederna byggs upp långsamt.
Lycka till :banana:

Lädernunnan skrev:
En av mina isisar hade upprepade kotledsinflammationer fram. De försvann när jag började använda en mer blandad träning - mycket klättring, korta ridpass med avsittning med jämna mellanrum, mycket jobb i skritt och skippade tölten i några månader. Samtidigt bytte jag mineraler till alger.
Vad som hjälpte vet jag inte men inflammationerna försvann :bump:
Kan vara bra att veta att hästen reds in sent och inte hade gått i flock under uppväxt. Jag tror att det har betydelse eftersom styrkan i lederna byggs upp långsamt.
Lycka till :banana:
Så för att jag ska hjälpa min hårt tränade häst är att i princip börja om från 0 och sedan inte ha bråttom och inte heller kräva och rida för mycket??kanske en kiropraktor kunnat hjälpa?? :confused:

dama_söt skrev:
Så för att jag ska hjälpa min hårt tränade häst är att i princip börja om från 0 och sedan inte ha bråttom och inte heller kräva och rida för mycket??kanske en kiropraktor kunnat hjälpa?? :confused:

Vad menar du med hårt tränad?
Hur många inflammationer har den haft?
Tävlar du?
Mer info please :crazy:

Lädernunnan skrev:
Vad menar du med hårt tränad?
Hur många inflammationer har den haft?
Tävlar du?
Mer info please :crazy:
hästen har väl haft typ 4 inflammationer....blivit frisk, tävlad och trännad, nog rätt hårt, direkt efter tillfrisknandet...har precis köpt honom så det är vad jag vet...men jag tror det blivit för mycket med både träning på hög nivå och denna massa med snö som legat i hagarna som dom behövt kämpa sig igenom...jag vill bara ha lite träningstips, för jag har inga planer på att rida på för hårt och träna honom på den nivå han legat på, då han bevisligen måste blivit felriden och då krävs det mycket för att komma igen!jag vill spara på det jag har och kanske bara rida lite promenader o dyl nu och i den närmsta framtiden. jag tänker inte tvinga fram det jag vet att han redan har, då det sliter för mycket på honom...

Men Boj - även felridning kommer ju från ryggen s a s ...
:angel: :devil:

Det låter ju jättebra, vad gäller tips så hänvisar jag till mitt första svar :angel: *lat*

Tror inte att det är bra att dra ner till 0, utan håll igång hästens grundträning. Eftersom du vad jag förstår precis köpt hästen så är det kanske inte så lätt att känna efter vad den behöver, men det kommer med tiden.
Snö i hagarna tror jag däremot är toppen :bump: eftersom hästen själv (förhoppningsvis) känner vad den mår bra av och att pulsa i snö är inte fel för uppbyggnad.
Som sagt - lycka till :banana:

Lädernunnan skrev:

Ja, styrkan i lederna byggs upp långsamt. Men samtidigt är det bra att lägga lite belastning på hästen innan lederna slutit sig helt. Då känner den av det och lederna växer sig starkare för att kunna klara av högre belastning...
Vad jag vill säga är att en "sent tagen" häst inte alltid är det bästa. Dock får man självklart inte ställa för höga kvar på den unga hästen, det stjälper nog snarare än hjälper.

hm, kanske har misstolkat det du skrev nu när jag tänker efter :confused:

Nähä, det är SIS vi pratar om då det är fel ridning. Och det kan också var en orsak ja. ;)

Min häst har också haft lite problem med kotledsinflammationer. 2 st för att vara exakt. Han är dock uppväxt i flock, inriden runt ca 5 år, men hårt tränad och tävlad sedan minst 7 års ålder. Han är nu 15 år.

Han har inte haft några inflammationer sedan jag köpte honom och problemen uppstod när han vrickade sig i ett passlopp på mjuk bana. Min hovslagare misstänker att inflammation nr 2 egentligen var en bärrandsröta dock, det är visst lätt för veterinärer att missta sig på det.

Jag (och även förra ägaren) har med gott resultat använt "Back-on-track" paddar för att undvika nya inflammationer. Han har inte fått någon sådan sedan dessa använts. Utan paddar blir han lätt lite svampig i benen dagen efter hårdare pass, om man lindar med Back-on-track och lämnar de på över natten är han torr och fin i benen istället. Även liniment som man smörjer in kan hjälpa (det använder jag efter lättare pass). Väljer man liniment så använd handskar till dig själv - regelbunden insmörjning kan leda till kraftig irriterad hud (jag vet och jag brukar inte vara känslig...).

Nu vet jag inte om detta hjälper din häst, men det kanske är värt ett försök? (paddarna finns på ridsportaffärer, kostar ca 300 kr/st, man behöver minst 2 st)

Boj skrev:
En annan hög procenthalt har även felaktig ridning, detta kan bero på felaktig form av träning eller ryttarproblem.
Utgår nu ifrån att du med felaktig form av träning menar för ensidig träning och/eller för mycket träning på (enbart) hårt eller mjukt underlag.
Men jag skulle gärna få en mer detaljerad beskrivning av vad du menar med ryttarproblem? Har sett dig svara just så här på den här frågan flera gånger, men aldrig sett någon mer ingående definition.

/JES
som förmodligen är en del av sin hästs ledproblem, men förhoppningsvis (?) bara en mindre del om man jämför med de konstaterade fysiska problemen... :smirk:

Båbbe skrev:
Min hovslagare misstänker att inflammation nr 2 egentligen var en bärrandsröta dock, det är visst lätt för veterinärer att missta sig på det.
:rofl: :rofl:
Hmmm... hur kan en veterinär ta fel på kotledsinflammation och bärrandsröta???? Har erf av bägge och kan väl säga att det inte finns den minsta likhet, det enda skulle väl vara att hästen kan halta även vid kraftig bärrandsröta. Men oftast haltar de ju inte av det. Konstigt!!! :crazy:

Hästar som av ryttaren är nedridna av ryttaren på framdelen, belastar frambenen oerhört. Men detta fenomen kan man även få om hästen har en fysisk blockering, vilket innebär att ryttaren antagligen inte kan förmå hästen att börja jobba med det starkaste den har (aktern) oavsett hur duktig ryttare man har. Fast här måste jag säga, att dessa ryttare sällan hamnar där för att de känner att något är fel.

Felaktig form av träning innebär att man inte tar hänsyn till hästens fysiska förutsättningar, utan överskrider normen för vad individen orkar med. Kotledsinflammation är i regel en form av överansträngningsskada.

Boj skrev:
Man har konstaterat att en bra bit över 70% av kotledsinflammationeran härstammar från ryggen, dvs hästen har någon form av ryggproblem som den sen avlastar genom att gå på ett felaktigt sätt.

jaså vart har man konstaterat det ?? Jag har hört från aktiva veterinärer som forskar mkt i detta och dom hävdar nog att 70% beror på felaktig ridning och en liten procent från fel i ryggen. Var och varann häst har ju kotledsinflammatoner och att alla dessa skulle ha fel på ryggen verkar inte så rimligt.

Däremot går ju många hästar med fel sadlar och får då ont i ryggen, men det beror ju på sadeln och inte egentligen på ryggen.( men det kanske var så du menade med ryggproblem) ? Sedan kan jag inte låta bli att tro att alla dessa som har så illasittande sadlar faktiskt rider helt fel oxå.

Kassiopeja skrev:
Utgår nu ifrån att du med felaktig form av träning menar för ensidig träning och/eller för mycket träning på (enbart) hårt eller mjukt underlag.
Men jag skulle gärna få en mer detaljerad beskrivning av vad du menar med ryttarproblem? Har sett dig svara just så här på den här frågan flera gånger, men aldrig sett någon mer ingående definition.

/JES
som förmodligen är en del av sin hästs ledproblem, men förhoppningsvis (?) bara en mindre del om man jämför med de konstaterade fysiska problemen... :smirk:

Ryttarproblem:
Ryttare som inte kan rida.
Ryttare som sitter snett
Ryttare som rider på pessoa och tycker att det känns såååå bra.
Ryttare som rider på graman och tycker att det känns såååå bra.
Ryttare som rider ihopdraget, vilket gör att hästen sänker ryggen och förmodligen utvecklar KS.
Ryttare som rider i obalans.
Listan kan göras hur lång som helst.

Alla har givetvis något problem dom kämpar med men har man dessutom nästan alla dessa problem vilket väldigt många faktiskt har , tja då är det nog inte så mkt att hoppas på :crazy:

:o Hua, så vågat törs inte jag skriva, tänk om man trampar på någons tår.

Kan hända att många tår blir på trampade, men det är nog snart dax att flera ryttare verkligen blir lite mer medvetna för våra pålars skull

Totti skrev:
Kan hända att många tår blir på trampade, men det är nog snart dax att flera ryttare verkligen blir lite mer medvetna för våra pålars skull

Pålar ???? :angel: :rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V