Hej!
Du ska veta att jag lider med dig, verkligen...
Jag har varit igenom samma helvete, åkte upp till kliniken för att kolla upp ett ben som jag misstänkte han hade problem med (han svettades innan vi knappt lämnat gården mitt i vintern, kunde stanna mitt i en nedförbacke o stegra sig osv). Det visade sig att han var halt på tre ben, hovled vfr, kotled hfr, knäled hbak. Han behandlades och blev bättre för att sen bli halt på ett annat ben, i en annan led, hältorna flyttade runt förutom knäleden bak som blev bra efter en beh. Så höll vi på i ett halvår ungefär, han skulle promeneras vid hand en gång per dag, annars boxvila i en pytteliten hage om dagarna... Tuppkam varje gång vi kom upp, först i benen men efter en allergisk reaktion, i halsen. Efter ett tag började vet ge upp o sa att hon förstod om jag ville ta bort honom. Men jag ville inte ge upp! Han är ju min allra bäste vän. Efter den dagen släppte jag ut honom hos de andra hästarna i hagen, skitsamma om han ändå inte blir bättre! Han blev lycklig o ögonen började glittra igen. En månad senare var han på ÅB o konstaterades ohalt. Att han höll igång lederna ist för boxvila och fick tillbaka livslusten gjorde underverk! Jag började försiktigt skritta igång honom o till hösten åkte jag upp igen bara för att vara på säkra sidan. Halt på alla fyra, men bara ca 0,5 grader. Den enda lösningen kunde vara att han fått spatt av allt stillastående, men röntgen visade korrekta o fina haser. De ville då skicka honom på scint, men många avrådde mig pga att det inte syntes på röntgen (spatt är ju en röntgendiagnos o han har dessutom mkt raka haser). Jag tog en annan veterinär och för henne gjorde jag böjprov, red på ridbana i alla gångarter och linade på hårt underlag... Ingen hälta!?!? Den nya veterinären tyckte inte alls det var konstigt att han hade haft en lätt ansträngningshälta på alla fyra, han hade ju gått från stillastående i sex månader till att bli riden i kuperad terräng igen, även om det gick lugnt till...
Fick kontakt med en kiropraktor som kollade över honom. Han var sned i korset, dvs en REJÄL korsledslåsning på höger sida. Vilket fick hela hästen att tippa bäckenet framåt o avlasta bak. Han kunde knappt vika sig i alla benets leder så stel var han. Efter en behandling märktes STOR skillnad och så har det fortsatt. Sedan hon började behandla honom har jag fått en ny häst! Hans lite svankiga rygg har höjts med ca en decimeter, han har tippat bäckemet rätt och lyfter numera på svansen vid ridning, ngt han aldrig gjort förr! Han har musklat sin manke o bog och blivit en riktig busunge vid 12 år. Han glänser i pälsen och älskar att dra repor över sin stora hage... han som innan bara stod o hängde. Jag avgudar denna kiropraktor för vad hon har gjort för min älskling: Gett honom livet tillbaka.
Så du, LYCKA TILL och ge inte upp! Kram!
Ps Sedan alla skador går han numera alltid med tåriktade skor (för att kunna "rulla" fram med hoven) o sulor för stötdämpning fram ds