kotledsinflammation?

E

explosiv

hej. såklart att det är olika från fall till fall, och jag ska höra efter med vet. MEN är det någon här som har någon erfarenhet av hästar med kotleds inflammationer?? Självklart finns det återfallsrisker o dyl. Någon som har några erfarenheter?? tacksam för svar :confused:

jo min fd häst fick kotledsinflammation.. vilket ledde till att hon nu springer på de eviga gröna ängarna. det gjorde inte bara ont i kotleden utan det fortsatte upp mot ryggen pga. dom belastar sig annorlunda än tidigare.. samt att det tog på psyket att gå runt och ha ont.. så var det för mig men finns ju så många andra hästar som klarat det hyffsat bra

ok. ingen som har någon häst som haft det, och sedan blivit återställd?.. eller ialla fall inte avlivad. I mitt fall så gäller det en häst jag funderar över o köpa. Den hade precis fått det när de uppdagades..... *orolig*

Min häst har haft det för flera år sedan och lever fortfarande :)
Men hon blir ju aldrig en häst man kan träna o tävla jättehårt med. men det beror ju inte på det utan på en annan skada hon fick förra året.
men det är inte säkert att det blir helt okej efter en rejäl kotledsinflammation, man ska nog vara försiktig med en sådan häst. sedan bör man ju se efter varför den fick inflammationen. det kan ju bero på felaktig ridning etc. och då är det ju inte säkert att hästen inte håller om den rids rätt sedan.
prata med veterinären som behandlat hästen!

Min häst har haft kotledsinflammationer på båda fram, som han behandlades för i slutet av augusti (om jag minns rätt) förra året. Han sprutades med tuppkam och kortison, och på återbesöket två veckor efteråt var han helt u.a igen.

När man får det så på båda fram är det ett ganska tydligt tecken på dålig ridning eller andra bekymmer, vilket veterinären noga påpekade. Min häst hade när han blev diagnostiserad gått på bete med ordinerad skritt på lång tygel i tre månader ungefär, så antingen har han dragit på sig dem då - eller gått med dem längre och tidigare veterinär missat dem (och istället behandlat massor av andra symptom istället). :crazy:

Jag hittade ny tränare, fick lägga om min ridning rätt rejält och helt enkelt ställa högre krav på hur hästen går VARJE ridpass. Inget lallande i skogen på bogarna alltså.

Nu har han *tar i trä* varit helt frisk sedan dess, böjdes igen i november "bara-för-att" (sjåpig matte :angel: :o) och var helt u.a då också.

Veterinären sade inget om framtida hållbarhetsproblem OM ridningen sågs över osv.

Vågar inte ropa hej! än - men det verkar än så länge vara helt okej! :)

jaha. vad för skada fick hon förra året då? denna hästen fick ett tramp av en annan häst, och en stukning då. Den har ridits ordentligt 1gång vad jag vet med skadan. Skrittat 1 gång, och annars boxvila o gå i hagen. Så jag håller mina tummar. Men kotledsinflammation, det känns så skräckfyllt :( *suck*

Min kompis häst fick kotledsinflammation. Den fick tuppkam och cortison och två veckors vila. Efter det återbesök och då kunde hon börja skritta igång henne. Vet trodde inte att det skulle påverka framöver.

Min egen fick hovledsinflammation och jag blev jätteoroli. Och inte blev det bättre av alla skräckhistorier jag fick höra! :crazy:

Men sedan har jag hört av folk som jag litar på att en vrickning/inflammation eller två får de flesta hästar någon gång i sitt liv. Inget märkvärdigt med det. Men om de får det ofta så kan det vara något allvarligt fel. Låter rimligt, tycker jag.

Själv kan man ju vricka sig "av en slump" men det betyder ju inte att ens ben är kass. Men vissa vrickar sig jämt och har väl någon svaghet då.

Om kotledsinflammationen uppkommit på grund av en yttre händelse så är prognosen mycket bättre än om hästen har fått kotledsinflammation på grund av överansträngning. Hur prognosen ser ut har också att göra med om hästen har fått pålagringar i leden av inflammationen eller inte. Jag har själv en häst som har haft kotledsinflammationer på frambenen på grund av överansträngning och han har dessutom pålagringar i bägge kotlederna fram. Han är visserligen inte igångsatt efter detta än eftersom han drog på sig en senskada också, men jag hoppas iaf att han i framtiden skall kunna hålla för skogsridning och lättare dressyrträning.

Kotledsinflammation har betydligt bättre prognos för att det finns bättre behandlingsmetoder nu än bara för ett par år sen.

Fmailjen har en häst som haft kotledsinflammation den behandlades två ggr med först tuppkam sedan kortison. Sen fick den först två veckros boxvila och därefter hagvila i två månader (vi hade kunnat sätta igång den men vi väntade tills det blev lite schysstare underlag). Nu är den i vanlig träning (detta var i november-januari igångsatt i mars). Det är en känslig häst med ganska raka kotor i framstället. Så vi får vara väldigt noggranna med hur den rids och på vilka underlag. Men peppar, peppar, det verkar som om den tänker hålla

Jag hade inte köpt en häst som haft en kotledsinflammation. Anledningen till det är att jag är inne på min andra häst som jämt behandlas för kotledsinflammationer :crazy:. Den första blev utdömd :cry: pga skada som förmodligen var orsaken till kotledsinflammationen. Den jag har nu vet de inte varför han får det och det varierar alltid vilket/a ben som är drabbat.

Hon vrickade sig väldigt illa och blev nästan utdömd. Men efter en lång vila och försiktig igångsättning så fungerar hon numera bra som allround/promenadhäst. Dvs. rids ca 6 dagar i veckan, både i skog och på ridbana i alla gångarter men inte i hård träning eller hoppning på mer än gymnastiknivå typ.. (ca 70 cm)

Lägg om din ridning, kotledsinflammation beror på dålig ridning så om det är din andra häst som drabbas så är mitt råd att helt läga om ridningen, det brukar hjälpa. Att behandla utan att ändra ridningen är bara dyrt och meningslöst.

Kotledsinflammationer beror inte alltid på dålig ridning, men tyvärr allt för ofta :crazy:

Mitt ung sto var endast 4 år när hon fick diagnosen kotledsinflammation och detta var bara en i raden av kot- och knäinflammationer som komma skulle.

Det visade sig att hon hade en deformation i ryggraden som bidragit till allt detta elände. Ingen av veterinärerna som behandlat henne hade en tanke på att titta över ryggen eller ngt annat. Det var jag som påpekade detta, och efter mkt tjat från min sida så bekräftades detta. Hon blev utdömd min lilla vän då detta inte gick att räta till :cry:

Så titta över din ridning, titta över hela hästen och be veterinären titta en gång extra!

På den första hästen var det troligtvis strålbenskadan fram som han blev utdömd för som orsakade kotledsinflammationerna bak. Det dröjde ett par år innan denna skada uppdagades då den förmodligen kommit smygande och strålbensskadan fick han troligtvis av att han hoppat och tävlat mycket upp till 1,50. Han var 15 år när han dömdes ut. Min nuvarande häst skruvar rätt rejält på ena bakbenet, vilket veterinären tror är en bidragande orsak, men dock inte helt hundra. Jag frågade han om ridningen och han trodde inte det var därifrån problemet härstammade utan för att det är något som inte "stämmer" på hästen. Vill också påpeka att jag inte är någon stjärna på att rida, men är noga med att rida min häst i rätt form, alltså bakifrån och fram, och noga med att han inte "går på bogarna" vilket kan ge kotledsinflammationer.

Min veterinär tittade direkt på ryggen på min andra häst. Han sa att rygg och kotor ofta hänger ihop. Konstigt att dina veterinärer inte kollat upp detta. Min häst har inga problem med ryggen och veterinären sa att det var sällan han såg en så fin rygg hos ridhästar. Att jag kallar hästarna för första och andra hästen är att jag menar att jag har haft två med kotledsinflammationer, men ägt och ridit fler som aldrig haft det problemet.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?