Kotledsinflammation på äldre häst

S

Silly

Mitt halvblodssto (tävlingshäst i hoppning) född 1994 är diagnostiserad med kotledsinflammation och behandlad tre gånger i framkotorna och en i framknäna med kortison och tuppkam. Första behandlingen svarade hon bra på och såg mycket bättre ut på återbesöket. På kliniken har veterinären tittat på henne på volt, rakt spår och böjprov. Efter andra behandlingen är hon halt på volt och öm vid böjprov både i knän och kotor. Hon har varit avställd sen mitten av augusti men har gått i stor hage fram tills för en vecka sen då hon kom på att hon ville rejsa nedför värsta branten och drog upp inflammationerna som såg ut att vara påväg bort innan. Efter det går hon i sjukhage. Hittils har jag på veterinärens rekommendation skrittat henne uppsuttet 20 min om dagen men måste öka till 45 min såsmåningom med klättring och lite jogg för att hon inte ska tappa musklerna.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av kotledsinflammationer så jag har inte ifrågasatt så mycket utan litat på veterinären. Nu har jag diskuterat med en på jobbet som tycker det är konstigt att vi inte röntgat hästen och med tanke på hennes ålder och att hon fortfarande är öm trots att hon "bara" rejsat i hagen tror det handlar om pålagringar och såsmåningom ringkota, alltså att hon inte går att få frisk igen.

Hur tror ni diagnosen ser ut för henne? Vid första besöket var vet. positiv men efter det har hon inte direkt sagt något om framtiden för hästen. Min tränare har sagt att den här veterinären är lite utdragen och gärna försöker även om diagnosen inte ser bra ut. Själv vill jag inget hellre än att hästen ska bli frisk, kan hon inte bli tävlingshäst igen så iallafall promenadhäst eller avelssto och är beredd att lägga ner både tid och pengar på det, huvudsaken är att det ska vara en dräglig tillvaro för hästen. Jag funderar också på att åka till en annan klinik med henne för att se om jag kan få ett mer rättfram svar. Har ni lust att bara slänga in lite allmänna åsikter om hästens tillstånd, veterinärens handlande och vad ni tror är bäst att jag gör?

//Silly

Sv: Kotledsinflammation på äldre häst

Vågar inte säga något om prognosen,kan bara jämföra behandlingen mot den som min häst fick.Hon fick behandling i båda frambenen.Gå i liten sjukhage under "bevakning" då hon skulle hålla sej lugn.Där gick hon i 2 veckor,därefter skulle hon ledas 2 ggr per dag i 2 veckor.På återbesöket fick vi klartecken att hon kunde gå med de andra i hagen och börja skrittas i en vecka för att sedan börja jogga lite lätt,det ska vi göra i ngr månader.Hon blev även röntgad för att utesluta ringkota,förslitningar osv.Ska även ha ringskor ett tag framöver.Jag skulle nog ta hästen till en annan veterinär för att kolla om jag var du.Lycka till

mit häst hade kotledsinfalamtion i sept. var till klinik då, där röntgade dom o gjorde allt. han är född 98. de borde nästan vara rutin vid inflamation. jag tycker att de är lika bra att göra de på en gång. för då vet man lite mera om infalamtionen skulle bero på kanske pålagringar. men på återbesöket blev han friskförlarad. hade då fått lymfangit i ett framben bara. så nu håller jag på att risda igång honom. han hade lite pålagringar på frankotorna. men vet sa att de mest troligt inte spelar någon roll. man får hoppas de :laugh: har redan en pensionär hemma :D

Jag skulle inte råda dig att använda henne i aveln ifall hon blir "utdömd"/inte går att använda som tävlingshäst pga dålig hållbarhet.
Man ska endast avla på friska individer. Ston som blivit utdömda pga skada orsakat av yttre våld/olycka däremot är ju en samma sak.

Hoppas det löser sig!

Hon blev friskförklarad förra måndagen :) Problemet satt i bakknäna, efter olyckan hon va med om, en behandling så var hon frisk!

Vad var det för olycka?
Skönt att hon är frisk!:bump:

Såg först inte att det var en lite äldre tråd, men mitt råd var just att leta vidare eftersom att kotledsinflamm. som inte släcks nästan alltid beror på något som sitter högre upp eller på annat ben. Och så visade sig ju även vara i ditt fall då. Skönt att höra att hon blev bra! :laugh:

Hon gick över bommen i transporten i mitten av augusti 2008, blev hängande på mage innan hon lyckades klättra över den och ut genom skötardörren. Bakknäna tog stryk av det.

Den första veterinären vi var hos behandlade henne tre gånger i framknän/kotor vilket var väldigt konstigt eftersom hältan uppkommit efter olyckan och borde suttit i bogen eller bak. När veterinären inte ändrade sin behandling utan bara fortsatte, plus att hästen började tappa muskler bytte vi. Den nya veterinären konstaterade på 5 min att hästen var halt och gallig i bakknäna och behandlade bara där och sa att fanns det något i fram skulle vi vänta med det tills hästen var bra i bak. Två veckor senare var hästen ohalt men omusklad, vi fick träningsprogram och ytterligare tre veckor senare var hon helt ren i alla ben!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej Allihopa! Upptäckte idag en väldigt tråkig svullnad på min ena hästs armbåge. Stor och full med vätska, han är inte särskilt öm och...
Svar
17
· Visningar
4 205
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur