Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

MaRomer

Trådstartare
Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram (endast longering).
Vet ordinerade 3 veckors vila och sedan återbesök.

22 November åkte vi in och vet konstaterade kraftig kotledsinflammation höger fram (ej halt v fram). Röntgades och inga fynd hittades. Behandlad med Kortison + tuppkam och en kur butta. Ordinerad boxvila/liten hage. Bestämde 1 behandling till då han trodde det skutte räcka.

Tillbaka den 5 December och enligt vet ngt bättre. Enligt mig och min mamma, inte det minsta bättre. Nu behandling med kortison+tuppkam och ny kur med butta. Vet ville vi ska köra en behandlling till den 19 December.

Jag känner att modet sviktar. Hästen har nu stått sedan den 21 Oktober och är inte det minsta bättre. Innan dessa har hon blivit skogsriden hos FV. Vad kotledsinflammationen beror på vet vi ej men hon har gått med den länge och vet tror att den ev blivit kronisk.

Till det hela hör att hästen vantrivs, hon tappar snabbt i hull och håller på att explodera i den lilla hage hon har, likadant i boxen. Hästen blir 7 år till våren och är sent tagen och aldrig legat i hård träning. Ett kallblod med mycket energi. Till rasen hör mycket problem med hovlederna och pga detta röntgades hon.

Här är hon den 7 november:
imag2365_50b63801ddf2b36d92001b44.jpg

Och den 28 November:
imag2420_50b636b9ddf2b36d92001b29.jpg

Jag funderar på när det är nog och inser att tiden börjar rinna ut. Hon är en aktiv häst och fixar inte vilan länge till. Stressar mycket och "hinner" inte äta. Gör jag fel i att ge henne 1 behandling till och därefter 1 månads vila?

Då är vi inne i mitten på Januari och hon har då stått i 13 veckor (3 månader). Visst borde hon vara bättre då? Och hur pass mycket bättre? När är det dax att låta henne gå?

Jag hade sagt 2 behandlingar och sedan 1 månads vila, är hon inte bra då dkulle hon få gå pga alla omständigheter. Men nu har jag gett henne 3 behandlingar och vill inte ändra mitt beslut och låta henne lida i onödan:crazy:

Sv: Kotledsinflammation - Hur gjorde ni?

Jag hade liknande problem med min häst. Blev oväntat plötsligt ofräsch runt midsommar. Åkte in på klinik i början av juli, tregradigt halt båda fram. Behandlade framkotor och en armbågsled, vilades i hage i ca åtta veckor. På återbesöket var hon fortfarande tvågradigt halt plus att hon fick böjprovsreaktion på en kota bak. Röntgen visade pålagringar i båda kotorna och diffusa linjer även i armbågen. Behandlade igen men veterinären var skeptisk. Skrittades dagligen och fick gå i vanliga hagen (snäll häst som inte kutar omkring plus att hon blev sämre av att inte röra sig).

Återbesök igen efter sex, sju veckor. Samma resultat...veterinären tyckte inte att vi skulle behandla igen eftersom effekten var för dålig. Tog hem hästen och lät henne vila till mitten av november. I mitten av november visade jag hästen för en annan vet. Då var hon fortfarande oprovocerat halt på volt. Tog beslutet att ta bort henne i samråd med veterinärernas. Jättejobbigt beslut, grät varje dag tills hon var borta. Hon blev bara 12 år. I efterhand känns det bättre, hon hade ont :(

Jag tycker att du ska rådgöra med veterinären och kanske även visa hästen för en annan veterinär. Din häst är ju ändå ung och har inte röntgenfynd. Vissa hästar mår ju bättre av att slippa sjukhage (om de inte är popcorn i hagen under konvalescensen....). Det kan säkert hjälpa tillfrisknande om hästen mår bättre mentalt. Veterinären bör ju kunna ge en prognos om h*n tror att hästen kommer bli bra eller inte. det tycker jag att man som hästägare kan kräva, raka besked om sitt djurs hälsa.

Om inte veterinären tror på tillfrisknande och hästen mår mentalt dåligt att boxvila/sjukhage skulle jag nog välja att ta bort den, för att hästen ska slippa lida.

Lycka till med din häst! (F.ö. Snygg häst :) )

tråkigt det som hänt er.

Men första jag tänker på är att det ej kommer från kotleder, eftersom hon är behandlad och även stått utan resultat så kommer det *troligast* ej från framben utan från rygg/kors allternativt bakbenen.
hon avbelastar något som gör att vikten hamnar på kotor.

*hade det varit min häst hade jag börjat med att kolla korset sen knäled bak. Eftersom vikten ej hamnar på bakben så kommer det troligast därifrån.

jag hade bytt veterinär/veterinärstation, samt kolla med kiropraktor/massör för att se om eventuella låsningar. samt eventuellt en med värmekamera för att extra kolla vart värmen kommer från, så jag hade vetat vart jag skall börja leta.

Oftas så kommer inflamationer i ben från något annat än just det benet som hälta/oregelbundenhet visar sig.

Lycka till med din lilla häst och hoppas det löser sig.

Har de kollat något mer än kotleden? Mitt sto fick kotledsinflammation och behandlades, hade även en ligamentskada så stod i boxhage läääänge. var vid återbesök ohalt men hältan kom snabbt tillbaka. Vid ny och noggrannare koll så hade hon artros i SI-leden, kronisk knäledsinflammation (relaterad till SI-led?) en defekt kota med deformerad disk i ländryggen. Även röntgenförändringar på framhovarna men det hörde troligen inte ihop med det andra. Tog beslutet att låta henne somna in bara 11 år gammal. Så gå igenom hela hästen om ni inte gjort det. Är ju onödigt att behandla om grundproblemet sitter någon annanstans.

Ledinflammationer är ofta ett symptom på något annat fel, dvs grundorsaken till hältan finns någon helt annanstans (rygg, bäcken, bog, nacke mm). Om jag var du skulle jag få tag i en veterinär som är duktig på hela hästkroppen, och inte bara fokuserar på benen! Sålänge man inte finner orsaken till hältan så kommer den nog inte ge sig tyvärr.
Mitt sto har haft små hältor genom åren och grundorsaken har ALLTID hittats i bäcken/rygg. Samma nu med min unghäst, han har fått bursit i haserna (inflammerade slemsäckar) och orsaken till detta hittar man i bogen (nerv/muskelskada efter omkullramling i hagen). Han har avlastat och fått överansträngningssymtom, bursit, i bakhaserna.
Så - inte alltför sällan får man börja leta orsaker i resterande del av hästen.

Håller tummar för att pålle snart är frisk!

Hej.
Jag tycker att det är märkligt att veterinärer fortfarande behandlar hältor så här. Dvs din häst är rtg:ad där hältan visar sig - utan anmärkning, den har fått behandling där utan att bli bättre. Det är uppenbart att grunproblemet sitter någon annan stans. Kotan är bara ett sekundärt symtom.
Sen kan det vara ett väldans detektivarbete att finna det riktiga problemet. Inte alltid så lätt. Vore det min häst hade jag till att börja med hört mig för bland vänner och bekanta (eller ring klinik) för att få tag på en BRA kiropraktor som kan gå igenom din häst. Sedan låta den vila en månad och åkt till en annan veterinär för ny koll (de kan kännas konstiga o tom sämre upp till ca 2 veckor efter en kiro-behandling om det är mkt som rättats till).

Vår ena häst som inte svarade på behandling mot kotledsinflammation visade sig ha ligamentskador.

Hur ligger det till med hästens hovar? Det är ju väldigt viktigt att hästen skos korrekt vid en sådan här diagnos, ev skos på klinik.

Sen håller jag med övriga. I våras var jag iväg med min häst som jag tyckte hade en rörelsestörning som kom från bogen. Min veterinär menade dock att hältan kom från hovleden och vid röntgen syntes en liten överansträngning som behandlades. Vid ÅB var hovleden bra, men fortfarande halt, då syntes ganska tydligt att störningen kom från bogen, UL visade en överansträngd sena som vi fick behandla på helt annat sätt. Så det är oftast mer än en grej när det väl börjat.

Få ett andra utlåtande från annan veterinär och skicka plåtarna till erkänt duktig klinik (vet ej vilken ni anlitat). Kan göra stor skillnad. Har själv varit med om vet. som missat skador på hovben och chipfrakturer. Även då dom behandlat kota när felet suttit nån helt annanstans...en annan gång väldigt ologiskt varför dom ens provade behandla när röntgen visade något helt annat (krossade kotsenben).

Alltså För mig blir tidsramen du beskriver helt absurd om du funderar på att ge upp . Din häst har blivit diagnosticerad för en dryg månad sen och krävt 2-3 behandlingar som diagnos 2 behandlingar hittills?
Det är ju ingenting . Om hon gått med en minimal ledinflammation länge utan att den upptäckts och den sen blivit värre tar det tid ! 3-4 behandlingar och sen lååååång försiktig koncalecens med systematisk ridning .

Jag fattar nog inte Vad hovledsproblem för rasen har att göra med om hästen nu har kotleds inflammation inte hovledsinf och inga röntgenfynd finns . Ditt tidsperspektiv blir en total ??? För min del .

Smirinda : ser inga likheter öht ??? Ditt problem pågick mkt länge och dubbade röntgen fynd osv ? Hur är det relaterat ???

Senast ändrad:

Fast lika ofta kan en infl uppkommit genom oergonomisk form om hästen har lite taskig grundform/underlag/ryttarinverkan/underlag . Eller att den fått en Micro skada
i icke rid relaterade sammanhang som ryttaren inte märker utan rider vidare på .

Kl
Det är omöjligt både för lekmän och veterinärer att med ögat bedöma om grundorsak till en hälta sitter på x plats eller om hältan är hög eller låg . Har utförts tester bland veterinärer ang detta och det kan inte ens ett expert öga avgöra .

Senast ändrad:

Jag håller med Mackan här, det är ju ingen tid alls? Trivs inte hästen för tillfället så får man försöka göra livet roligare. Har du slowfeednät? Aktivera den mentalt? Är den lugnare i stor hage? Hästkompisar? Hur mkt får du aktivera den/dag?

Senast ändrad:

Svarar så brett jag kan till alla.

Att jag funderar på att ge upp är pga hon inte svarat alls på behandlingen (blev tom sämre de 3 veckor hon gick i hage utan att bli riden pga hon rusar). Hon tappar extremt i hull och klättrar på väggarna inne.

Nu står hon på box natt och lite hage på dag, men hon kan trots detta inte hålla sig i skinnet och bockar, rusar, tvärnitar och gör alla dess konster. Hon vantrivs på en yta som är 5*5 m. Och jag ser henne må sämre för varje dag. Och oavsett hur mycket mat jag erbjuder henne så "hinner" hon inte äta. Jag tänker då hur hon kommer se ut om ca 6 månader, om det tar så lång tid. Och på en ev igångsättning. Jag ska vara ärlig och jag vet inte om hon fixar det mentalt.

Lägg sedan på att vet ev tror att det kan vara kroniskt och han själv sa " Ge henne 2 behandlingar, svarar hon inte måste vi tänka på att det ev är kroniskt. På grund av att hon haft det så länge".

Hästen är alltså inte lite halt utan mycket halt. Och här kommer mitt samvete in som behandlar och ger henne mer smärta i några dagar, för att sedan återgå till den "normala" smärta hon går med hela tiden. Hon har ont och det syns tydligt. Efter behandlingarna har hon stirrat in i väggen.

Sen kan vi lägga till det ekonomiska. Jag har i nuläget lagt 10 000:- på en häst som ev inte går bota. Känns minst sagt jobbigt att låta henne gå igenom behandling, efter behandling utan minsta resultat. Om 2 v läggs det ytterligare 4000:- (Ja hästen är försäkrad och pengarna är inget problem.)

Hon har under en 3 års period blivit regelbundet masserad och inte haft några stora saker. Nu är hon dock kraftigt överansträngd/spännd på vänster sida bog och hals. Vilket kommer av att hon försökt avlasta höger framben. Därför tror jag ej att hon har "ont" någon annanstans.

Jag vill inte låta som en känslokall hästägare, men hon lider fruktansvärt av att inte få kunna springa och röra på sig. Hade jag vetat att hon skulle bli frisk hade jag inte ens funderat på att avbryta redan. Men det finns hästar som klarar boxvilan och andra inte.

Jag ska prata mer med vet om 2 v och se vad han säger. Ska även ringa annan veterinär för en andra åsikt. Ännu har jag inte gett upp henne! Men hoppas ändå på en bättring efter nästa behandling!

Tack för alla tips och inlägg!

Jag håller med Mackan här, det är ju ingen tid alls? Trivs inte hästen för tillfället så får man försöka göra livet roligare. Har du slowfeednät? Aktivera den mentalt? Är den lugnare i stor hage? Hästkompisar? Hur mkt får du aktivera den/dag?

Hon har slowfeeder nät 24/7. Aktivera mentalt bryr hon sig inte ett dugg om. Jag jobbar mer än heltid och kan inte vara hos henne hela tiden. Hon är defenitivt inte lugnare i stor hage utan det blir mycket värre. Hon har hästkompis men ej i samma hage pga skaderisken (hon sparkar) och pga han är hingst. Jag får inte aktivera henne alls utan det är strikt boxvila egentligen. Men har förklarat för vet att det ej går och pga detta får hon gå ute i liten hage på dagen.

Har gjort det jag kan för att hon ska vara "nöjd" med tillvaron men det funkar inte tyvärr.

Få ett andra utlåtande från annan veterinär och skicka plåtarna till erkänt duktig klinik (vet ej vilken ni anlitat). Kan göra stor skillnad. Har själv varit med om vet. som missat skador på hovben och chipfrakturer. Även då dom behandlat kota när felet suttit nån helt annanstans...en annan gång väldigt ologiskt varför dom ens provade behandla när röntgen visade något helt annat (krossade kotsenben).

Bilderna är skickade till 4 andra veterinärer och de kan ej hitta några fynd.

Hur ligger det till med hästens hovar? Det är ju väldigt viktigt att hästen skos korrekt vid en sådan här diagnos, ev skos på klinik.

Sen håller jag med övriga. I våras var jag iväg med min häst som jag tyckte hade en rörelsestörning som kom från bogen. Min veterinär menade dock att hältan kom från hovleden och vid röntgen syntes en liten överansträngning som behandlades. Vid ÅB var hovleden bra, men fortfarande halt, då syntes ganska tydligt att störningen kom från bogen, UL visade en överansträngd sena som vi fick behandla på helt annat sätt. Så det är oftast mer än en grej när det väl börjat.

Hon kommer gå barfota då det är snö här och hon får fel vinkel på hoven när det fastnar under hoven. Vet har ej förespråkat någon speciell skoning annat än för att lätta överrullningen. VIlket inte behövs när hon står så pass mycket på mjukt underlag i box och nu snö ute.

Lägg sedan på att vet ev tror att det kan vara kroniskt och han själv sa " Ge henne 2 behandlingar, svarar hon inte måste vi tänka på att det ev är kroniskt. På grund av att hon haft det så länge".

Hästen är alltså inte lite halt utan mycket halt. Och här kommer mitt samvete in som behandlar och ger henne mer smärta i några dagar, för att sedan återgå till den "normala" smärta hon går med hela tiden. Hon har ont och det syns tydligt. Efter behandlingarna har hon stirrat in i väggen.

Men alltså - hur kan veterinären tycka att hältan är kronisk om han inte vet vad som är fel på hästen? En så pass kraftig hälta som är kronisk borde absolut visa sig på en rtg. Jag skulle aldrig accepetera ett sådant resonemang från min vet.

Senast ändrad:

Men är verkligen 3 månader lång vila? Om man gör något själv (jag blev sparkad på höften för någon månad sedan, känner nu lite överansträngning i motsatt knä på grund av det) kan det ju ta lång tid innan man blir smärtfri. Kontakta en annan veterinär, få hästen kollad av kiropraktor eller liknande, be vet spruta tuppkam i blodet några gånger, släpp ut hästen i lite större hage om du tror den mår bättre av det. Led hästen en timme per dag, trickträna den. Jag tycker däremot inte man ska tänka så negativa tankar som att ta bort en så pass ung häst efter så pass kort tid. Dessutom tycker jag inte att hullet är så illa på den senare bilden.

/A

Men det är mer regel än undantag att det tar 3-4 behandlingar innan hästen svarar på behandling om den gått med en oupptäckt ledinflammation ett tag som fått fäste .

Bilderna visar tydligt att hästen är felverkad och att hovarna står i en bakåtlutande vinkel på marken, alltså med tårna uppåt. Det är extremt skadligt för leder och senor även om det för våra ögon kan se väldigt lite och obetydligt ut. Strålen visar vad som är naturligt vågrätt för hästen. Eftersom den är en trampdyna och en sådan ska ha ett horisontalt förhållande till marken för att hästen ska kunna stå och gå obehindrat utan att skadas.
Strålen är på dessa hovar är uppåtvinklad under hovarna istället för vågrät.
Det är tråkigt att berätta något som det idag kan vara besvärligt att få någon att ordna till, men eftersom hästen skulle bli frisk av normala hovar (om inget kroniskt hunnit inträffa) hoppas jag det är möjligt. MVH

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb