kotknackare

orion_x

Trådstartare
Ikväll var det en kiropraktor ute hos oss och rättade till ryggen på eriond. Trodde nog inte där skulle vara något speciellt för han har fungerat så bra senaste tiden. tji fick jag. Ichiasnerven låg i kläm i hela bakänden på vänstersidan, därmed avlastade han vänster bak. bara jag som tyckt att han tappar det bakbenet när man travar en liten volt :angel: . Så nu fick jag iaf rätt, för kollad av veterinär är han ju. Samtidigt som han hade låsningar där överbelastade han höger fram och hade låsningar på höger sida av manken. Vilken skillnad det blev när han hade tyryckt allt rätt :eek: :) . Måste vara underbart för stackars hästen. denna låsningen har han haft i minst två år :eek: :eek: :o :crazy: . Inget som vi har tänkt på mer än att han förra hösten inte ville gå redigt i kurvorna vid snabbjobb så pappa gav upp. Gissa om han gruvar sig ikväll för att han inte tänkt på detta. Men travträningen tas nog inte upp igen i alla fall för Erionds del. han är glad pensionär från det. Men jag är glad att jag av en slump fick en tid idag hos kiropraktorn :bow: till min älskade häst och att han kan bli hjälpt från detta.

Sv: kotknackare

Visst är det skönt att hitta saker som man kan eliminera! Hästen kanske inte är alltför ledsen över att bli pensionär heller. ;)

Men sen funderar jag på en sak till. Hur fort går det för kotorna att hoppa fel igen. har masserat nu på morgonen med värmande liniment och han har ruggigt ont och är vansinnigt spänd. Sen kommer ju kiropraktorn ut igen om tre veckor, men hur fort går det innan kotorna hoppar fel igen så att säga :confused: . han sa även att jag skulle vänta några dagar med att rida.. och det förstår jag och sen ut och skritta, men man kanske ska undvika böjda spår över huvud taget tills han kommer nästa gång. vad säger ni som har mer erfarenhet av detta än jag?

Om musklerna ser ut att krampa där kotorna legat fel kan du testa med att lyfta ryggen genom att trycka upp den underifrån, ta gärna hjälp av nån så ni kan ta i från båda sidorna så kan det släppa!

Det som gör att kotorna ligger fel är muskler som blir spända och drar kotan åt något håll. Anledningen till att de blir spända tycker jag man ska ta sig en funderare om för att det kan handla om sne sadel, ryttare tex. Korrigera man detta så kommer ni inte få samma problem igen.

Hästen har haft spänningar längre tid än han varit regelbundet riden. Sen har han fått en ny sadel för två veckor sedan, så den punkten är kollad.

Hästen din kommer att vara öm några dagar efteråt, det blir dom alltid, det är även därför man inte ska rida/köra dem på 4 dagar...

Vi behandlar våra regelbundet med kiropraktor :bow: , och det är alltid likadant. Tänk dig själv om du gått och haft ont i hela ditt liv, och sen kommer någon och trycker allting rätt, det är klart man blir lite mör efter det ;)

Det brukar inte hoppa tillbaka så lätt, det är nog inget du behöver gå och oroa dig för så, men det är klart att om hästen går omkull eller något dyl så kan det ju gå åt skogen, men det borde nog gå bra. Hittills har då iaf inte jag haft någon som det hoppat tillbaka åt, och jag har många som fått behandling, för VÄLDIGT grova fel!!

Tänk sedan gärna på att när hästen får tillbaka sin fulla rörelseförmåga och börjar använda kroppen rätt igen så kommer den börja använda andra muskler och på så sätt kanske bli lite muskel öm i början....
Hoppas han slipper ha ont nu då=)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min häst har en lååång historia bakom sig... Jag köpte honom i Maj 2010 och allt var frid och fröjd! I Juli tappade han vänster baksko...
2
Svar
25
· Visningar
5 933
Senast: Coolfrees
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar