Kostnadfri skola?

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Hur mycket får skolan (skolverksamheter) kosta för föräldrarna?
Jag vet att detta har varit uppe förrut, men jag undrar vad som gäller, och var man kan hitta dessa regler.

I min sons skola måsta man köpa busskort som de ska ha där, för utflykter och annat. Vi cyklar ju alltid till skolan, så busskort är en utgift vi valt bort. Tycker det är lite konstigt att de ska ha busskort, som ska köpas in av föräldrarna och samlas in av lärarna... Eller är jag bara gnällig?

Hur funkar det hos era barns skolor?

Sv: Kostnadfri skola?

Busskort tycker inte jag är en rimlig summa iaf :S

Jag tycker nog inte det är självklart att allt ska vara gratis.Busskort är en sådan sak, jag kan ju tex välja att köra min son till skolan i framtiden(själv åkte jag nästan aldrig buss, min mamma körde mej).
Det är ju himla tacksamt att skolmaten ingår enligt mej.Utflykter händer inte heller så ofta & hur dyrt är det att packa en matsäck egentligen.

Utflykter har de varje måndag, jag har inga problem alls med att packa matsäck en ggn i veckan. Det var kostnaden för busskort jag ställer mig frågande till.

Skolan får inte kräva att föräldrar ska ställa upp med annat än en ytterst liten summa, det är väl någon hundralapp per läsår om jag inte minns fel.

Detta för att skolan ska vara en fristad från ekonomisk segregering, även de allra fattigaste barnen ska kunna gå till skolan utan att behöva känna sig utpekade eller trängda i den mån som skolan kan påverka det.

Det är också därför vi har fri skolmat, för att det inte ska gå att identifiera att vissa barn är fattiga och därför får mat gratis, plus att man vill säkerställa att alla svenska barn får ett ordentligt mål mat om dagen.

Skolan får inte kräva att föräldrar ska ställa upp med annat än en ytterst liten summa, det är väl någon hundralapp per läsår om jag inte minns fel.

Precis, jag tror att summan brukar jämföras med den ungefärliga kostnaden för en biobiljett.

inte ens så mycket faktiskt. Skolverket menar att det är ok att ta ut en minimal summa, i vår kommun är gränsen satt till 50 kr/termin

Till ts:
om det är en kommunal skola ditt barn går i så är det inte ok att kräva att ni ska köpa eget busskort. Skolan ska vara avgiftsfri enligt lag

Det är som tidigare sagts pyttesummor per termin man får lov att kräva. Vi på vår skola med många familjer som lever fattigt tar aldrig ut någon avgift av dem. Det enda är Skoljoggen (heter det väl) där de som vill får ge 10 kronor i spring-avgift.
Har vi utedagar så är det bara en flaska vatten de behöver ha med sig för att vi i personalen ska slippa kånka vatten till 32 barn.

På min dotters skola har de en evinnerlig massa utedagar, minst en i veckan. För att komma runt problemet med att de inte får kräva att föräldrar ska betala något skriver de att det är 'trevligt om barnen får med lite fika, men inget krav'. För mig är det inga problem, min dotter har alltid med sig. Men jag vet att hennes närmsta vän i klassen ALDRIG har något med sig. Så istället gör jag matsäck till två barn för att jag tycker synd om tjejen. Och det är inte heller rätt.
Visst, jag kanske är blödig men jag blir ledsen när jag tänker på att hon sitter där utan något när min lilltjej plockar fram varm choklad och risifrutti och frukt. Så jag gör till två.

Men alltså, när jag gick i skolan så hade läraren ett speciellt busskort som gällde för hela klassen eller om det var för ett visst antal barn. H*n var ju aldrig ensam vuxen så då hade väl båda vuxna ett sånt kort antar jag.
Jag har inte så mycket koll mer än att jag kommer ihåg att läraren visade ett kort för chaffisen och sen så klev alla barn på. :D

Finns det inga såna kort idag?

Det är nog olika från bussbolag till bussbolag. Min skola köpte (fick?) vanliga enkelbiljetter buntvis.

Finns det inga såna kort idag?

Olika från kommun till kommun. När jag jobbade i Göteborg var det inga problem för då fick alla skolbarn egna buss/spårvagnskort gratis. Vi lärare köpte in med läromedelspengar (eller liknande) för skolutflykter.

I Mölndals kommun får bara elever som har ett visst avstånd till skolan gratis busskort. För att krångla till det jobbar jag på en friskola dit eleverna måste välja själva och bara de med visst avstånd till den närmsta skolan dit de automatiskt skulle bli placerade får gratis busskort, alltså oavsett hur långt de har till vår skola.

Just nu är jag mammaledig men vi har löst det lite olika (även olika från klass till klass9. Vissa år har vi köpt in busskort för klasskassepengar som föräldrar samlat in (typ 50:-/termin), andra år för pengar vi tjänat in på från olika evenemang som basarer tex, andra år tar de med sig busskort.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 617
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar