Kostnader..språngavgifter etc

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnader..språngavgifter etc

...spermaavgift??? borde inte det vara samma som "språng" ??? eller skall man betala för alla avgifter...när hingsten går till bocken o lyfter frambenen också??

det är det jag menar....det tillkommer en massa avgifter som redan ÄR...på nåt sätt känns det som.

CK: Du har i mina ögon helt rimliga avgifter och inga konstiga kostnader alls ;)

Welsh: Du har en billig dygnsavgift ! Men kan du förklara vad du menar med stoavgift ? Gissar att dina grabbar betäcker naturligt...Stämmer det ?

Hälsningar Helen

clownen skrev:
CK: Du har i mina ögon helt rimliga avgifter och inga konstiga kostnader alls ;)

Welsh: Du har en billig dygnsavgift ! Men kan du förklara vad du menar med stoavgift ? Gissar att dina grabbar betäcker naturligt...Stämmer det ?

Hälsningar Helen
Stoavgiften är den avgift som hingsthållaren får betala in på hösten till SH i samband med att språngrullan ska redovisas.

Det stämmer att mina pojkar bara betäcker naturligt :D Någon gång ska ag fota hingstens uttryck när han gör det :o så får ni alla se dem :p

Stoavgift-SH avgift ????

Sverige har en lag om att alla hingstar i allmän avel skall vara avelsvärderade och lösa, lic samt föra språngrulla.

Myndigheten som övervakar och kontrollerar språngrullar och utfärdade av språngsedlar är SH (Svensl hästavel.)

För att finansiera verksamheten är det stoägarna som betalar kalaset, med en stoavgift/ betäckt sto i Sverige.
I princip är det en "avelsskatt".

Hingstägaren har skyldighet att föra språngrulla och föra in alla betäckta ston--språngrullan skall skickas via avelsföreningen som skickar den till SH + en summa "stoavgiften" på 230 kr/betäckt sto.
Hingstägaren utfärdar också en språngsedel som stoägaren får när den har betalat alla avgifter till hingstägaren, språngsedeln innefattar samma uppgifter som finns i språngrullan.

När fölet är fött så skickar stoägaren in "resultat" av betäckning som sedan påförs hingstens språngrulla.

Så Hingstägaren, avelsföreningen, Svensk hästavel--vet dels hur många ston hingsten A betäckt, vilka stona var och vilka av stona som fick ett föl och fölets födelsedatum och kön.

Med underlag av språngrullarna sammanställs sedan årligen i statistisk form "Blå boken"

Där det finns:
Vilka hingstar som haft betäcknings lic. betäckningsbevis.
Hur många hingstar/ras som varit i avel-hur många föl/ ras som fötts.
Antal betäckta ston för varje hingst med lic.
Antal födda föl för varje hingst.
% tal för antal betäckta-antal födda föl. Mindre än 40% levande föl, leder till utredning av hingstens fertilitet.
Defekta föl som föds skall rapporteras till SH, dessa föl påförs hingsten och syns ett mönster att just hingst A nedärver defekter i viss omfattning--kan hingsten efter utredning kasseras.

Vid registrering av föl, har avelsföreningen språngrullan och stoägaren språngsedeln.
Registratorn får fölets namn+ ID kontroll + stoägarens språngsedel.
Registratorn som registrerar fölet kontrollerar sedan inskickade handlingar mot språngrullan--stämmer språngsedel och språngrulla och den adm. avgiften "stoavgiften" är erlagd.
Registreras fölet och det utfärdas ett pass--utan någon härstamningskontroll.

peråke

Jag fotsätter--på ämnet stoavgifter.

Stoavgifterna finansierar hela Svensk hästavels utgifter, statliga bidrag till Svensk hästavel är mer eller mindre obefintlig. För 2005 har beviljats av staten 300.000 kr i stats bidrag.

SH har dels ansvaret för avelsvärdering av hingstar, uppgiften är delegerad från SH till ASVH för halvblod och SPAF för ponny. Övriga raser sker avelsvärdering i SH´s regi.
SPAF och ASVH får därmed "åternbetald" del av en viss del av inbetalade stoavgifter.
SH har också ett veterinärmedicinskt råd och ett genetiskt råd.
SH har även en besvärsnämnd dit hästägare kan överklaga registreringar (pass) och avelsvärderingsresultat.
SH sköter också utfärdande av pass till raslösa (okända) hästar.
SH är även huvudman för utbildning och godkännandet av domare.
SH har även utbildning av ID kontrollanter och chipsmärkare.
SH anordnar även stopremieringar runnt hela landet, en del premieringar sköts av entrepenör-några av SH direkt.

Svensk hästavel SH är dels en myndighet som övervakar och genomför avelsvärdering av hingstar i avel samt kontrollerar språngrullar och för statistik.
Dels är SH en gemensam paraplyorganisation för alla erkända avelsföreningar i Sverige.

I princip alla Svenska avelsföreningar är medlemmar i SH som är en ideell förening--medlemskap ger rätten att avelsvärdera hingstar med uppställda rasvisa krav och godkännande för rasen.
SH har dels ett kansli som uför uppgifterna, dels en styrelse som bestämmer hur uppgifterna skall utföras.
Alla medlemsföreningar har 1 röst/ 1000 betäckta ston, vid årsmötet. Detta årsmöte väljer då genom representanter från avelsföreningarna en styrelse.

Svenska uppfödare (avelsföreningar) har likväl som Danska, Norska, Tyska, Holländska uppfödare (avelsföreningar) behov av avelsrådgivning, forskning, identifiering, överklagningar osv. I Sverige måste aveln själv finansiera hela verksamheten, våra grannländer har betydligt mer statliga stödpengar

Just nu ligger vi sämre till än övriga europeiska länder, Svenska uppfödare får helt finansiera denna verksamhet själva (stoavgifterna)--de som går utanför systemet hjälper då inte till att betala verksamheten. "buskavlarna".

Även de med buskavlade avkommor har rätt att använda SH´s tjänster men dom är inte med och betalar.

Väldigt många tror att om avelsvärderingstvånget slopas, så försvinner SH.
Troligt är att det inte så, visserligen försvinner kravet på obligatorisk avelsvärdering men avelsföreningarnas behov av att fortsätta godkänna hingstar, identifiera ha utbildade domare osv försvinner inte.
Länder som inte har avelsvärderingstvång har oftast betydligt större central organisation för avelsfrågor än vad vi har i Sverige--trots att vi är ensamma om att ha kvar avelsvärderingstvånget.

Fick Svensk hästavel in stoavgifter från alla ston som betäcks, skulle det betyda antingen lägre avgifter för oss som betalar stoavgift eller fler anställda på SH , fler utbildade domare osv,som kan hjälpa stoägare och avelsföreningar i sitt avelsarbete.

Ett litet "politiskt" inlägg och för att förklara varför vi betalar stoavgifter.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

230 kr till SH och sedan brukar rasföreningen lägga på en liten slant. I mitt fall så betalar jag in 250 kr i stoavgift. = welsh

stoägaren betalar till mig och jag betalar in i september till SH samtidigt med språngrullan.

Har hingsten löst licens? Har ni spångrulla? Till vem redovisar ni betäckningsresultatet?
Vet att en del hingsthållare bakar in stoavgiften i språngavgiften men likväl finns den där.
Kanske det är annorlunda för travare :confused:

Travare tillhör inte SH, så vi slipper sånt larv.

CK skrev:
Travare tillhör inte SH, så vi slipper sånt larv.

Travare tillhör STC´s avelsorganisation.
En betydligt dyrare avelsorganisation för uppfödarna.
peråke

Men samtidigt vill jag nog påstå att STC har mer koll och ordning.

Som hingstägare är jag fascinerad av de hingststationer som låter ston komma tillbaka året därpå utan/till reducerad avgift om stoet inte är dräktigt... Tror man att språngavgift/stationsavgift är betalning för ett ev föl? Man måste ju värdera sitt eget arbete. Ston som INTE tar sig dräktiga är ju dom som tagit min & hingstens mesta tid & kraft, varför skulle dom betala MINDRE??? Skulle jag göra ett sämre jobb med just dem?

??? Vad menar du med det.....?

Som uppfödare så betalar jag endast registreringsavgift för min häst...875 kr inkl moms och då ingår DNA och frysmärkning och pass

Ja att samla en hingst är en ganska kostsam histoeia som Welsh säger.
Först mäåste en hingst som går på semin ta alla prover CEM på 4 ställen + EVA prov det blir minst 1200/ hingst.
Sedan måste man ha en bock dom är dyra, man måste ha microskåp mkt dyrt Colorado(det som hingsten "sprutar i) Kondomer, vaselin, spädningsvätska, engångshandskar, mjölkfilter, engångspimpetter provrör, spermaräknare etc. etc. etc. sprutor katetrar mm.
Om man är hingsthållare själv får man betala den faktiska kostnaden d.v.s språngavg lämnar man bort sin hingst till annan hingsthållare som samlar hingsten kostar det minst 1500:-/sto att samla hingsten + moms, hingst ägaren tjänar inget på språngavgiften när det gäller semin, så varför ska sto ägaren ha rabatt året efter om stoet inte blir dräktig.
En del hingstar är otroligt jobbiga att samla. går åt mycket personal andra samlar sig nästan själva.
Språngavg kan vara lägra men tro mig om den är är det en mönster hingst.
Posten tar 250:-/skick om ett sto behöver 3 skick per brunst blir det dyrt för stoägaren. Seminera är det enkla i sammanhanget!

Hej!

Vi brukar få betala ca 150-200 för denna ***** låda. Jag tror att det var förra året det gick åt så många lådor. Jag tror vi var uppe i några tusenlappar för lådorna. Vi ringde upp hingstägarna och påpekade att det kanske blev lite väl dyrt i längden och att de ingick förrut. Utan de minsta knussel sa de bara att vi skulle slänga fakturan! En del hingstägare är guld värda!!

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Verkar som om du har en kass deal med vem som nu samlar åt dej.Har hört andra som gör detta och de brukar då begära halva språngavgiften i ersättning.Kanske borde du söka dej till en annan station?

Om jag bevisligen har ett sto som fött fram flera föl och blivit dräktig tidigare utan problem...skulle jag ärligt talat bli synnerligen förbannad om hingstägaren inte hade så pass med affärskänsla att man är fair nog att ge stoägarna rabatt till året därpå om stona ej blivit dräktiga.

Bock och microskåp-visst dyra saker men som införskaffas och HÅLLER I MÅNGA ÅR...och oftast används dessa grejor till flertalet hingstar.Visst kostar övriga engångsmaterial....men INTE SÅ mkt som ni vill ha det till.Visst kostar det-men ofta handlar det om ekonomiförpackningar som då kostar en del, men räcker till desto fler.

En hingst som är så svår att den knappt går att samla-borde den verkligen avlas på?Tycker detta talar för ett synnerligen skarpt temperament, även om vi talar om hormoner i svallning.Skarpa hingstar tycker jag i regel ofta lämnar lika skarpa hingstföl efter sej (åtminstone en personlig uppfattning).

CEM+EVA prov...ja det får man ju räkna med...

Dessutom hur eller hur så har ni ju ändå 90 dygnsavgift eller levandefölavgift att få in senare också.

Att betala för fraktkostnaden för skick,packning inkl emballage är ok...men när det gäller övriga saker handlar det nog många gånger om att få ut så mkt pengar som möjligt...dvs skära ytterligare av "guldkalven".

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
Avel Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå. Vilka kostnader är förknippat med betäckningen...
Svar
12
· Visningar
10 954
Senast: Elshaya
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 777
Senast: Molly80
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)