Kostnader..språngavgifter etc

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnader..språngavgifter etc

Fraktkostnaden varierar ju också från station till station. Jag betalar 200 + moms för frakten (dyrt tycker jag) men då hämtar de den själva på flyinge eftersom de hämtar annan sprema från Danmark i helsingborg samma dagar som flyinge tömmer hingstarna.

Glömde... ännu dyrare blir det ju då om man måste seminera flera gånger på en brunst... som mitt sto tex *suck* hon höll ägget som var helt klart i 6 dagar innan hon behagade släppa det..

Frigolitlådorna kostar nåt runt 80 kr + moms.
Sen tillkommer det ju extra mycket spädningsvätska till skicken, och 100 ml Kenney kostar nog över 50 kr i alla fall.
Jag tar 300:- per skick, då betalar jag portot om det går med post, 120 kr för det.
Sen måste jag ju åka till posten och greja iväg skicket också.

spännande att se alla olika kostnader!

Jag fick första fakturan idag (jisses vad snabba de var..stoet står fortfarande kvar och första insemineringen gjordes idag!!) Konstigt då de sa att jag bara betalar om hon konstateras dräktig, annars betalar jag bara undersökningsavgifter och uppställning. Får jag tillbaka stationsavgiften då?
Totalt 4800 med moms..då var inte språngavgiften med. Skickar hingstägaren den till mig? (stationen har inte hingsten, beställde färsk sperma). Hur fungerar det med levande föl avgiften?
Ska jag kontakta hingstägaren när fölet är fött??

Ja, hingsthållaren skickar ut språngavgiften. Jag fick den räkningen förra året efter konstaterad dräktighet på 18 dgr.
Levande föl avgift betalar du när fölet är fött.
Jag fick en rapport att fylla i från hingsthållaren. Den skickade de inlagd i ett julkort.
När fölet var fött och överlevt de första 9 dygnen skickade jag in den och fick levandeföl fakturan med vändande post.

Stationsavgiften får du inte tillbaka. Levande fölavgiften betalar du när fölungen är född. Språngavgiften betalar du till hingsthållaren vid första språnget - faktura kommer säker när som helst.

Du kommer att få ett papper som du ska skicka till hingsthållaren när fölungen är född.

Hälsningar Helen

kima skrev:
Nej, hon står strax söder om Nilsbybron.
Du passerar ett stort vitt hus mkt nära vägen. på höger sida om du kommer söderifrån.
Stora hagar ner mot Fryken.

Aha, hos Lennart alltså :idea:.

clownen skrev:
Vad kallas den kostnaden då :confused: Tappningskostnaden är ju lika dum som att man går på krogen och köper en öl och du får först betala för ölen och sedan får du betala extra om du vill ha den tappad från fatet :crazy:

Hälsningar Helen

:rofl: :rofl:

Som stoägare ska man kanske börja räkna in kostnader för stoet också i föletkostnaden. Per inseminering och vad ska vi vädera själva förlossningen till??? :rofl: :rofl:

stationsavgift???? Vad är det....tror aldrig jag betalat nåt sånt faktiskt.....vad menas med den avgiften??

Det är väl avgifter till stationen som inte inkluderar veterinärens jobb, som t ex kostnader för byggnader (typ seminspiltor), hantering av sperma osv. "Förr" behövde man inte betala det om man använde den hingst som stod på station, men numer brukar de flesta ta ut den ändå.

det är j-t dyrt med semin jämfört med naturlig faktiskt (särskilt om man som du använder Nutte :D )

Stationsavgift är en ersättning till stationen för arbetet runt din häst det tar ju lite tid att kolla och seminera hästen och jag tror att denna avgift bara tas ut om man inte använder sig av deras hingstar. Sedan har vi ju seminavgiften... kolla gärna flyinges hemsida där står alla kostnader uppspaltade.

men vad lider dom av....i min verksamhet så är det ju de "80" kr dygnet som betalar för sånt..... sen finns ju bokningsavgift, tappningsavgift o seminavgift..... :eek:

Näää, jag har aldrig betalat nån stationsavgift och jag brukar inte använda deras egna hingstar heller......

Fast bland halvbloden är det sällan man betalar en bokningsavgift, så det kanske kompenseras av stationsavgiften?

så du menar att om jag åker med Bebs till "dit" så får jag betala både bokningsavg till hingsten och stationsavgift till henne????

det är j-t dyrt med semin jämfört med naturlig faktiskt (särskilt om man som du använder Nutte )

:D Ja...jag är hingst HÅLLARE och I är sto HÅLLARE :rofl: :rofl: det går så lätt lätt lätt :D :D

Ja, alltså jag antar det, för bokningsavgiften går ju till hingstägaren? Men det är lika på N:a Viken, jag betalade 1300:- i stationsavgift där -03 + 1500:- i veterinäravgift.

Plus porto för sperma.
Plus packningsavgift och emballage.
Plus 80:- per dygn.
Osv...

det gjorde inte jag, men iofs så tog jag ju deras hingst förra året....jag har aldrig betalat nån stationsavgift mig veterligen faktiskt...måste jag kolla upp....

athena skrev:
Ja, jag är medlem där. Nilsby passerar jag ofta eftersom mina svärföräldrar bor i Säbytorp. Finns hästen norr om korset, mot Ämtervik till?

Men snälla, kan ni inte PM:a varandra om detta? Allmänintresset kring huruvida ni känner varandra eller ej måste vara oerhört ringa.

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
Avel Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå. Vilka kostnader är förknippat med betäckningen...
Svar
12
· Visningar
10 954
Senast: Elshaya
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 777
Senast: Molly80
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka