Kostnader..språngavgifter etc

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnader..språngavgifter etc

Det har jag också noterat...att många tar stationsavgift även för "hemmahingstar".

Det roliga är att när man talade om varför stationsavgift skulle användas förklarades detta med att det var för att täcka de extra utgifterna och de missade intäkterna om stoägaren valde en icke stationerad hingst på stället.Nu helt plötsligt så vill alla håva in stationsavgift oavsett vad ett gäller för hingst.För stationsavgift är ju ngt man ska betalt för....har de ju då hört...utan att ha en aning om VARFÖR denna avgift kom till från början.

Svenska stoägare bara betalar och betalar...

Jag har som så att veterinären själv fakturerar veterinäravgiften till stoägaren.
Dock är det jag som sköter semineringarna, och får själv handla in allt material som behövs.
Varje år laddar jag upp med glidslem, handskar, sprutor, kanyler, paraffin, seminkatetrar, tvål, papper, spermacue-pipetter, engångshandskar, sprit, vaselin osv.
Det kostar mer än man kan tro.
De som seminerar här med hemmahingst betalar ingen stationsavgift, så alltså "bjuder" jag på allt det som går åt till deras ston.
Den stationsavgift jag tar på skickstona täcker upp det mesta, men alltså får jag inget av dessa pengar i lön till mig själv.

crazy skrev:
Det har jag också noterat...att många tar stationsavgift även för "hemmahingstar".QUOTE]

Ja det är helt sjukt :mad: Jag fattar inte att man som stoägare ställer upp på detta...Hur många av er betalar för frigolit kartongen tex som sperman kommer i ?

Ingen som känner sig manad att sätta ihop en tabell över kostnaderna ;).

Helen

Athena: Finns det nå'n station i Värmland eller åker du till Örebro? *nyfiken* :)

Det finns flera stationer i Värmland, minst fyra st som jag känner till: Segmon, Värmlands Säby, Sunne (dit åker jag i år och har varit tidigare) och Molkom (dit var jag -03).

clownen skrev:
Hur många av er betalar för frigolit kartongen tex som sperman kommer i ?

Den brukar hingstägarna fakturera min veterinär säger hon så man får väl så vackert betala den också :mad: .

Vad får du betala för dom då ?

Hälsningar Helen

Athena
Du och jag måste bo i närheten av varandra. Jag har mitt sto 2 mil från stationen i Sunne.
Förmodligen är vi med i samma halvblodsklubb?

Förra året var jag på Portilla. Men de kommer inte ha seminstation i år.

Såg någon artikel tror jag att någon tog 70:- för frigolitboxen.

Kollar snabbt gamla fakturor nu.. När jag använt Flyingehingst så har de fakturerat mig emballaget direkt (200:- + moms och detta var -03). Annars har jag faktiskt inte fått ngn avgift för det vad jag kan hitta, men detta sa hon till mig i år och årets faktura har inte dykt upp ännu...

Jag bor tre mil därifrån vilket håll bor du åt? Jag bor österut. Ska dit och UL:a på tisdag! Vi kanske känner varann för jag har varit på Gylleby en del i mina dar...

Jag bor strax utanför Karlstad men hästen står i Nilsby.
Jag har inte varit på Gyllebo men jag tänkte om du är med i Värmlands halvblodklubb.

Senast ändrad av en moderator:

et verkar finnas olika priser på lådorna i år då - en del tar ingenting andra tar 70 kronor och du har betalat 200 förra året...

Snart blir vi väl debiterade för lagerhållningen av frigolit lådor också :angel:

Hälsningar Helen

Ja men jag läste om en station som samlat lådorna och sedan låtit folk ta till olika ändamål. Någon hade tydligen isolerat med dem.
Det kanske vore en ny marknad.
Samla och sälj som isoleringsmtrl.

Ja, jag är medlem där. Nilsby passerar jag ofta eftersom mina svärföräldrar bor i Säbytorp. Finns hästen norr om korset, mot Ämtervik till?

kima skrev:
Ja men jag läste om en station som samlat lådorna och sedan låtit folk ta till olika ändamål. Någon hade tydligen isolerat med dem.
Det kanske vore en ny marknad.
Samla och sälj som isoleringsmtrl.

Är det den artikeln i Tidningen Ridsport du menar ?

Helen

clownen skrev:
du har betalat 200 förra året...

Men på Flyinge inkluderade tvåhundringen packning också, och det klart att det tar några sekunder att lägga sperman i asken ;). Däremot tror jag inte de tog betalt för tappning av hingsten? Det är det ju också vissa som gör.

Vad kallas den kostnaden då :confused: Tappningskostnaden är ju lika dum som att man går på krogen och köper en öl och du får först betala för ölen och sedan får du betala extra om du vill ha den tappad från fatet :crazy:

Hälsningar Helen

Nej, hon står strax söder om Nilsbybron.
Du passerar ett stort vitt hus mkt nära vägen. på höger sida om du kommer söderifrån.
Stora hagar ner mot Fryken.

Vilka fler " roliga " kostnader finns då mer än tappning, packning och emballage ? Hittar du några fler på dina gamla fakturor ??

Hälsningar Helen

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
Avel Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå. Vilka kostnader är förknippat med betäckningen...
Svar
12
· Visningar
10 954
Senast: Elshaya
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 777
Senast: Molly80
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning