Kostnader..språngavgifter etc

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnader..språngavgifter etc

clownen skrev:
Vad kallas den kostnaden då :confused: Tappningskostnaden är ju lika dum som att man går på krogen och köper en öl och du får först betala för ölen och sedan får du betala extra om du vill ha den tappad från fatet :crazy:

Hälsningar Helen

:banana: :rofl: :rofl: :rofl:

...under avdelningen onödiga inlägg :crazy: Vad skulle det göra om dom skriver några rader om det?? Inte faller väl månen ner för det?

martha skrev:
...under avdelningen onödiga inlägg :crazy: Vad skulle det göra om dom skriver några rader om det?? Inte faller väl månen ner för det?

Det är väldigt irriterande om man sitter med långsamt modem och ser att det kommit nya inlägg i tråden att då gå in för bara för att se att det pågår en privat diskussion om huruvida man känner varandra eller ej. Forum är väl till för en öppen diskussion som alla kan delta i, privat "snack" som tar många inlägg i anspråk kan man av hänsyn till andra ta via PM - tycker i alla fall jag. :devil:

Problemet kan ju vara att många stationer varit tvugna att börja med stationsavgift för att kunna tjäna NÅNTING.
Många, framförallt halvblodsfolk med bara ett sto, åker ju gärna dagligen fram och tillbaka med sina hästar. Då får man ju inte ett öre för allt arbete, om man inte tar ut en stationsavgift.
(Veterinäravgiften går ju till veterinären).
Får man in hästen och får behålla den på stationen till den är dräktig har man ju ersättning tack vare dagavgiften.

athena skrev:

I rest my case, eller hur de nu säger. Om det är mötets mening att det ska vara en massa privata snack här på forumet så då får det givetvis vara det också. Mig irriterar det men det får jag väl leva med då. :smirk:

Äh, jag skojar bara, jag stör mig själv på sånt ibland så det är helt lugnt!

visst fattar jag att "ni" också måste ha betalt för jobbet...men som stoägare skall man betala Bokning/språngavgift..vet avgift, dygnsavgift, trp och ev tappningsavgifter..det blir ganska så dyrt i slutändan...lägg då på en stationsavgift.....betalningen får ju även hingsthållaren/ägaren i form av levandefölavgift.....då såklart beroende på hur dyr hingsten är hur mycket man tjänar....men säg Viking Kronos för att vara extrem...132 000 x 150 ston.....19,8 mille + moms om året på den hingsten......+ alla andra avgifter runt omkring.....

Säg att nån kommer hit för att seminera med ett skick.

De vill inte ställa kvar stoet, utan åker fram och tillbaka hela tiden.
Då ska jag alltså ringa runt och beställa skick, åka till posten och hämta lådan dagen därpå, stå och prata och vara trevlig flera gånger i veckan, hålla med allt förbrukningsmateriel osv.
Säg att stoet har svårt att bli dräktig, så stoet är här och skiter upp emot 20 gånger.

På dessa skick får jag INTE ett öre, om jag inte tar ut en stationsavgift.
DE avgifter du nämnt går ju till dom som är hingsthållare/hingstägare, inte till mig som mottagarstation.

Du tar alltså staionsavgift för andras hingstar om jag förstår saken rätt...

Har du egna hingstar ? Tar du då stationsavgift för dom också ?

Helen

Frigolitlådorna kostar nåt runt 80 kr + moms.
Sen tillkommer det ju extra mycket spädningsvätska till skicken, och 100 ml Kenney kostar nog över 50 kr i alla fall.
Jag tar 300:- per skick, då betalar jag portot om det går med post, 120 kr för det.
Sen måste jag ju åka till posten och greja iväg skicket också.

Då är ju det självkostnadspris. ;)
300/skick inkl porto, tycker jag var ett väldigt rimligt pris.
Är det generellt så, att travsporten har helt andra prisbilder än halvblodssporten?
Ok, att vissa språngavgifter ofta kan vara mycket dyrare, men allt annat runt omkring, verkar vara rimligare?

(Det här blir ju lite OT, men jag hoppas det är ok i alla fall!)
Ett exempel är hovslagare. Jag har som regel haft "travisar", som till nöds vill sko halvblod (men tjatar man och alltid har fika till dem så... ;)).
De jag har haft, har varit kanon! Otroligt duktiga och noggranna, mycket kritiska (vilket jag gillar!), pållarnas fötter har helt enkelt inte varit något problem, när de är under "travis" omvårdnad. Och när det kommer till betalningen, så är det en helt annan prisbild. Beror det på att travsporten bedrivs på ett annat sätt? Eller vad beror det på?
Har duktiga ridhästhovisar omkring mig med, men det går inte att jämföra.
Kan ju hända att jag har haft extrem tur/otur, men jag vill inte ens tänka tanken på att byta hovslagare!
mvh

De som seminerar här med hemmahingst betalar ingen stationsavgift, så alltså "bjuder" jag på allt det som går åt till deras ston.
Den stationsavgift jag tar på skickstona täcker upp det mesta, men alltså får jag inget av dessa pengar i lön till mig själv.

Jo men det är ju så det ska vara.Så som det var skrivet från början enligt en gammal tidning jag hade så skulle språngavgiften täcka omkostnader vid språnget...och det man "tjänar" på hingsten är mer pengarna vid 90 dygn eller levande fölavgift etc.Detta är ju inte menat som en "SÄTTA-PÅ-AVGIFT"...utan att språngavgiften ska täcka jobbet runt själva betäckningen. :D

Vid semin så tillkommer seminavgiften.

Naturligtvis ska det vara stationsavgift när folk använder sej av icke stationerade hingstar eftersom omkostnaderna på detta måste täckas upp.

Jag går efter vad som har stått i Ridsport genom åren.

Jag fattar inte att man som stoägare ställer upp på detta

Tja jag ska säga dej att jag är knappt sugen på att betäcka mitt sto i år. :crazy:

Kanske blir det så att jag struntar i det...efter tvillingar,resorbering,skendräktighet med mera och bortkastade pengar-så tappar man suget. :(

Tappningskostnaden är ju lika dum som att man går på krogen och köper en öl och du får först betala för ölen och sedan får du betala extra om du vill ha den tappad från fatet

:rofl: :rofl: :rofl:

Stackars dig ! Men ge inte upp utan tänk igenom hingstval och jämför priserna stationerna om du betäcker igen - så får du åtminstonde ner alla knepiga kostnader som finns på marknaden...

Hälsningar Helen

Jag blir nästan fövillad av alla olika avgifter.
Förra året betalade jag till Gränsbo stuteri Språngavgift, SH-avgift och Expressbrev (120+moms) Totalt 3200:-

Till seminstationen betalade jag:
Seminavgift 1500:-. Vad jag fattar är det ersättning till själva seminstationshållaren eftersom han inseminerar.
Vetr unders: 1280:-
Uppstallning: 800:-
Men någon stationsavgift har de inte tagit ut.
Men jag tycker att min faktura är okej. Uppstallning är självklart att de ska ha betalt för och naturligtvis måste de ha betalt för själva inemineringen och vad som går åt där.
Veterinär avgiften går ju till veterinären och hon är ju inte med dagen efter när insemineringen sker utan det gör i mitt fall i alla fall seminstationen.
Slutnotan från seminstationen var på 6.225:
Då är hon inseminerad 3 ggr i 2 brunster. Dräktighetsundersökt vid 45 dgr. Bakteriodlad och fick Hippotrim och så passade jag på att vaccinera och ta mot abortvirus.
Men visst är det kostsamt. På detta ska ju hingstens avgifter läggas, ca 10.000:- i mitt fall. Plus resor fram och tillbaka, ev ta ledigt från jobbet.

Stationsavgift för skickhingstarna, 1000 + moms.
De som seminerar med min egen hingst 0:- i stationsavgift.
Veterinäravgift 1500:- gäller alla ston.

knapplån.
Ser det ur hingsthållar synpunkt.
Tappningsavgift; det är ju inte så att hingsten ställer ut en spermaburk på morgon fix och klar åt hingsthållaren. Även hingsthållaren vill ha lön för sitt jobb
Sperma avgift; sperman ska kollas och spädas
emballage; ja även emballage kostar ju pengar.......
stationsavgift; den stackaren som utför stationsjobb vill ju också ha lön för sitt jobb oavsett om hingsten tillhör gården el inte.
dygnsavgift; tilltitt av ston, koll av brunst, staket reparationer är inte helt tidsfritt det heller tid=pengar.

Om ni nu inte vill betala för jobbet, skicka stoet på naturlig betäckning så blir ni iallafall av med några utgifter.

Hos mig är avgifterna
dygnsavgift 40 kr ( har även halvblod på besök)
veterinär kontroll (om de är kvar så länge) 300kr/u-ljud
språngavgift (betalas bara en gång för säsongen)
1000kr / 1500/ 2500+ moms alt 3500 + moms beroende på vilken hingst man väljer.
Sen tillkommer stoavgift på 250 kr.

Senast ändrad:

Vi förstår det, iaf jag. Det är inte alls det diskussionen handlar om! Jag tycker att om man betalar språngavgift till hingsthållaren och semin+stationsavg (det har jag accepterat) till stationen så ska allt täckas in i det! Visst, porto är en sak eftersom det faktistk kan skilja mellan 1 och 10 el fler skick per sto och säsong. Men det är ju då en faktisk kostnad.

Höj då hellre språngavgiften med en femhundring och inkludera tappning osv. Det är en självklarhet för mig, och se parallellen med ölen som ett bra exempel! Det handlar om en massa "smyg"avgifter som tillkommer i efterhand, alla kollar inte upp så noga vad som eg ingår i språnget och för en total överraskning.

Ska man jämför priser mellan hingstar i början av säsongen är det nästan omöjligt att hålla kolla på dessa utgifter och hur de olika hingstägarna vill ha det.

Återigen, jag menar att SJÄLVKLART ska både station och hingsägare ha betalt för det de gör. Men det borde gå att göra på ett schysstare sätt gentemot kunden.

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
Avel Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå. Vilka kostnader är förknippat med betäckningen...
Svar
12
· Visningar
10 954
Senast: Elshaya
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 777
Senast: Molly80
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning