Kostnader..språngavgifter etc

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnader..språngavgifter etc

Din avgift ser helt normal och rimlig ut.Mina brukar hamna runt 7000-8000 kr så det stämmer nog ganska bra.

:eek:

Vi betalar 800:- + moms för passet. Då tillkommer ca 100:- + moms för id-kontroll, DNA är inte obligatoriskt än (eller är det det i år?) och går väl på runt 500:- per häst, stoet räcker ju med en gång i livet men fölen är ju nya varje år...

martha skrev:
??? Vad menar du med det.....?

Som uppfödare så betalar jag endast registreringsavgift för min häst...875 kr inkl moms och då ingår DNA och frysmärkning och pass

vi fick det gratis på stona då det begav sig (3-4 år sen ??) de ston som inte lämnade in tagel fick inte sina avkommor reggade....så därför undrar jag ju vad peråke menar med att stc är den dyraste organisationen ?? det verkar ju vara bra mycket dyrare med "era"...

martha skrev:
vi fick det gratis på stona då det begav sig (3-4 år sen ??) de ston som inte lämnade in tagel fick inte sina avkommor reggade....så därför undrar jag ju vad peråke menar med att stc är den dyraste organisationen ?? det verkar ju vara bra mycket dyrare med "era"...

Jo jag är evigt tacksam, att vi som avlar ponny och ridhästar slipper gå efter följande prislista:
peråke

Vill du så kan du gå in på SH´s hemsida www.Svehast.se
och se vad vi behöver betala !!!

STC:s avgifter 2004 (inkl moms)

Avelsvärdering
Anmälningsavgift för avelsvärdering av hingst.
varmblod 6 500:-
utlandsstationerad 25 750:-
kallblod 2 575:-

Godkännandeavgift
kallblod 3 875:-
Interimsbesiktning 25 750:-

Betäckningstillstånd
Godkända varmblodshingstar 8 750:-
kallblodshingstar 3 875:-

DNA - analys
Varmblod/kallblod 550:-

Hästpass
- ord avgift 875:-
- dubblett 875 :-
- särskild förtursavgift 1 750:-
Svenskregistrerad häst som transporteras inom EU-land samt till Norge, skall åtföljas av hästpass. Ansökan skall vara STC tillhanda senast 14 dagar före bestämd avresa.

Importcertifikat 1 875:-
Temporärt 375:-

Exportcertifikat
Definitiv export 1 875:-
Temporärt. 375:-
För träning i hela världen, för avel utanför Norden, för tävling utanför Norden.
Tullhandlingar, Norge 150:-
För tävling i Norge.

Ny färgregistrering 525:-
Förnyelse av tävlingsfärg/år 125:-

Licenser
A-licens, professionell
tränarlicens 2 500:-
B-licens, hästägarlicens 1 000:-
C-licens, professionell
körlicens 125:-
D-licens, amatörlicens 1 000:-
E-licens, professionell körsvenslicens 125:-

Uppfödarpremier
Registrering av betalningsmottagare 1 300:-

Fölregistrering
Anmälningsavgift/föl 875:-
inkl.DNA-typning/frysmärkn/hästpass

Förseningsavgifter
Ansökan inkommer
0-3 månader från
fölningsdatum 0:-
3-6 månader från
fölningsdatum 1300:-
6-9 månader från
fölningsdatum 3 875:-
9-12 månader från
fölningsdatum 6 375:-
Inkommer ansökan senare än 12 månader från fölningsdatum kan registrering endast undantagsvis medges i stambokens 1:a eller 2:a avdelning. Förseningsavgiften utgör även då 6 375:-.

Namnändring av häst 650:-

Registreringsavgift
Uttages för registrering av hästar i stambokens
3:e avdelning 1 300:-

Registreringsbevis
Dubblett 250:-

Pseudonymregistrering
Inregistrering, omregistrering
eller förnyelse/år 325:-

Ägarskiften
- ord. avgift 525:-
- särskild förtursavgift 1 300:-

Breeders' Crown
4-åringslopp anmälningsavgift
i samband med fölregistrering 1 000:-
Anmälan senare 1250:-

??? Men tror du att vi som föder upp hästarna får betala alla dessa avgifter???

Jag betalar som sagt 875 inkl moms för reg/DNA/Pass o frysmärkning....jag har inga hingstavgifter förutom språng o levandeföl avgifter...de kan jag ju anpassa efter min egna plånbok...
Har man en hingst så lär man ju få in pengarna man betalar för att få dom godkända....eller?

Ja onekligen är prislistan riktad till avelsorganisationens medlemmar STC.

Skulle vi som avlar raser som är medlemmar i SH ha liknande villkor skulle förstås ingen ha råd med att deltaga.

Nu är det olika villkor, travhästar låter man springa mot varandra och samtidigt spelar man pengar på vem som springer fortast.
Kort men intensivt liv, mycket pengar för den som lyckas föda upp en kanon.--vem bryr sig om individen när den inte springer in pengar länge ???

Inom ponny och ridhäst handlar det mer om att föda upp en livskamrat och i vissa fall tävlingskamrat till sportryttarna och som har minst en medellivslängd av 20 år.

Som uppfödare ger det på inga sätt bonus pengar vid uppfödning av bra sporthäst/ponny, här handlar det framförallt om äran.

Att vi får betala 230 kr / betäckt sto för att driva våran avelsorganisation, med i dag 1,5 tjänster är inget som på något sätt kan jämföras med vad uppfödare till travare betalar för att hålla igång sin avelsorganisation.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

men snälla du....du vet ju inte alls vad du pratar om.....
betalar du inget för pass. dna , registrering menar du då???

Våra hingstar kanske är lite dyrare att betäcka med än era.....men vi som uppfödare har ju ett val där vilken vi vill betäcka med, athena talade ju om i ett annat inälägg vad hon fått betala för sitt hblföl....mycket mer än det vi betalar...

...förresten...vad menar du med att NI föder upp livskamrater och VI föder upp pengamaskiner??

Ja "handen på hjärtat", vad är medellivslängden för en travhäst ???

peråke

peråke skrev:
Ja "handen på hjärtat", vad är medellivslängden för en travhäst ???

peråke

jag kontrar med frågan vad medellivslängden på en ridhäst är.... det finns nån undersökning på det där och jag tror faktiskt att ridhästarna har lägre meddellivslängd än vad travarna har....

Snälla du, jag samlar mina hingstar själv, men ta du en tre årig hingst led fram han till bocken och säg hoppa du... kan det inte vara svårt att samla? Det har inget med temperament att göra utan känslan att hoppa på en bock. Dom som är svåra i temperament dom brukar hoppa på en Volvo om så behövs.
Nej det handlar inte om det alls utan om du behöver teaser sto en man ska hålla i henne, ibland har det brunstiga stoet föl en ska hålla i fölet, en ska hålla i Coloradon( det hingsten sprutar i) en ska hålla i hingsten.
Sedan ska spermierna analyseras, räknas och spädas packas och skickas. mycket tids krävande.

Tidigare hade jag endast hingst på naturlig, då tyckte jag det var jobbigt men nu har vi tre hingstar på Semin, det är 10 gånger mer jobb, nu känns det som när vi tar ut vår hingst för naturlig betäckning är det rena semestern.

Om en hingst har tre skick /brunst på ett sto blir det minst 1500:- + moms i samlingsavg. Kolla Flyinge dom tar mycket mer för att samla en hingst.

Jag var på Flyinge och samlade hingstar i våras t.ex 88:an fick hoppa 8 gånger en gång sedan fick man skippa det för hingstens hälsa, han togs inte ur avel.
Att säga att det beror på hingstens temperament är som att be din man "spruta " när du skriker nu, vid fika bordet!!!!!
Även för hingsten kan det vara jobbigt att se en bock och bli tänd på den! Det betyder inte att dom har dåligt temperament.

Jag använder mig av en flyingehingst och använder mig av en annan station än flyinge och vad jag ska betala som man kan läsa sig till på flyinges sida + min seminstation är..
Stationsavgift som går till seminstationen
Veterinäravgift (seminavgift) 2000 kr och enl flyinge så täcker den endast tre brunster dock med hur många skick som helst på varje brunst (jag vet inte om jag fattade ditt inlägg fel Rodde men menar du att de bara skulle ha tre skick per brunst på flyinge och sedan skulle man få betala en ny seminavgift?)
Frakt 200 kr
Emballage och packkostnad 313 kr (hon har fått fyra skick)
Sedan tillkommer ju språngavgiften om hon blir dräkig och levade föl avgiften.

Hittentills har jag lagt ut 5500 kr och jag vet inte om hon är dräktig än...

Jag har då fått helt andra svar på varför man har hingstar på semin-det är lönande helt enkelt.Varför dyker det annars upp seminstationer i mängder!?!De flesta har för syfta att ha åtminstone en hingst stationerad på stället eller gärna fler.Visst om nu samlingen kostar så täcks ju detta upp av språngavgiften för det mesta.Anledningen att man vill erbjuda en hingst på semin är givetvis för att så många som möjligt ska få tillgång till hingsten-ju fler betäckta ston=mer i 90 dygnsavgifter eller levande fölavgifter.

Så som jag har fått till svar så är det att görs saker rätt-så funkar det bra också.Problemen brukar vanligen mer uppstå när det handlar om hingstar som tidigare gått på naturlig betäckning för att sedan gå över på semin då de inte alltid accepterar bocken.

Om det nu är så besvärligt och tidskrävande och innebär sådana "jätteproblem" som du beskriver med semin-varför då inte enbart betäcka naturligt istället om nu det ska jämföras med semester mot seminverksamheten?

Ponnyhingstar betäcker ju ändå ingen överdriven mängd med ston.Då kan du ju lika gärna skippa dina DYRA omkostnader och BESVÄRET med seminen.Det borde ju både du och stoägarna tjäna på.

Det var du som beskrev hingstar som kunde vara som "otroligt svåra att samla" och hur menade du att jag skulle tolka detta?Jag menar man lär sej ju hur ens häst beter sej och agerar och vad som funkar bäst.Att det kan vara trubbel i början ok...men hittar man ingen bra lösning på det hela, så bör man nog fundera på något annat alternativ.

Är det inte så att de flesta halvblodshingstar går på semin för att man är rädd om hingstarna samt att de skulle nöta ut sig annars med den mängden ston de har. En annan är ju glad för att lillpojken fått 5 ston utifrån :banana: och att gammelhingsten fick 15 totalt förra året och i år fått 5 st :bump: .

semin har man ju även för att reducera smittbara sjukdomar...och travhingstar som en del betäcker 100-150 ston skulle ju aldrig klara av det på en säsong... + som du säger att risken för att bli avsparkad ett ben elimineras ju helt.

En annan stor fördel med just semin är ju att urvalet av hingstar för stoägaren och ston för hingstägaren ökar. Man kan ju ta en hingst som står långt borta och behöver ändå bara åka några mil till närmsta seminstation.
Många hingstar skulle ju annars falla bort ur urvalen pga av avståndet.

Nej det var ett exempel på hur mycket jobb det kan vara på ett sto, man kan få skicka/samlahingsten 3 gånger/ brunst om det behövs 4 skickar man ju det med. Vissa ston blir dräktiga på ett skick.
Men dom flesta stationer har 3 brunster som ingår en del har hur många brunster som helst!
Vad jag ville säga är att språngavg äts upp av jobb, personal samt allt material som man måste ha, det mesta finns inte i storpack.
Bara kyl lådorna kostar runt 100:- ta det ca 3-6 skick på ett sto kostar det ju upp mot 600:-

Mina hingstar fungerar alldeles utmärkt den som fungerar bäst har i 5 år betäckt naturligt.
Smitto risken är för stor att betäcka med sina hingstar naturligt.

Nej det är varken besvär eller för jobbigt, vad jag ville ha sagt är att språngavg ska täcka alla de utgifter man har i samband med att samla en hingst, det är relativt kostsamt.
Att betäcka Naturligt och betala språngavg är ofta den enda kostnaden som man tar ut, tar man även ut levande föl avg/90 dygnavg tar man väl språngavg som en kompensation för vad ma utsätter sin hingst för, skaderisken för hingsten kan vara ganska hög.

När det gäller ridponnyer har de ganska många ston och de är utbrett att man har dom på semin.
Men många hingstar har svårt att tända på bocken särskilt de unga och då kan det vara ganska personal krävande med teaser ston etc. ibland måste man använda ston som dom får hoppa på för att kunna samla dom.

Man tjänar nog mer pengar på att ta imot 100 ston för inseminering på andras hingstar, med seminavg samt uppstallingsavg. etc.

Eh, jag tycker nog du ska ta en koll på ASVH:s priser innan du börjar tjafsa om STC. Vet du vad det kostar att ta ett halvblod till bruksprov? Att få ut ett nytt pass?

Fram tills i fjol kunde vi också byta namn på våra hästar, det går inte ens längre men när det gick kostade det 4000:-.

Jag tror att många siffror från listan från STC vida överträffas av ASVH:s. Vad gäller ponny har jag ingen koll, men inte f-n är de dyrare än ASVH:s.

Jag menar inte att vara dum på nåt vis med mina inlägg.Försöker bara förstå hur ni resonerar.

Men om nu smittorisken vore så stor-hur stor?Hur många ston bär egentligen på något smittsamt?(%)?

Renlighet både före och efter naturlig betäckning är A och O.Jag vet om hingsthållare som sköljer sina hingstar direkt efter betäckningen med ljummet vatten och nåt bakteriedödande medel i.Så gjordes det även med min hingst.

De där kyllådorna betalar väl stoägaren för?Åtminstone har jag fått det debiterat och det tycker jag inte är något konstigt alls.

Så där jättemånga ston har väl inte ridponnyhingstarna heller jämför med annan avel?Jämfört med andra ponnyraser kanske...men det kan ju inte jämföras med hbl eller travare.Vad får en ridponnyhingst som anses fått många ston-30 ston?

Att ta emot 100-150 ston som travarna gör.Ja där är det ju självklart att riskerna ökar markant.

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
Avel Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå. Vilka kostnader är förknippat med betäckningen...
Svar
12
· Visningar
10 954
Senast: Elshaya
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 777
Senast: Molly80
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025