Skatt ca 300 kr per år.
Helförsäkring ca 500 kr per år.
Besiktning ca 300 kr/år.
Det du ska SE UPP med när du köper gammal transport är HJULAXELN. Tyvärr är det svårt att se att den är på väg att ge upp, men hittar du ett släpt med bytt axel så köp det innan ett likvärdigt utan att axeln är bytt.
Ny axel kostar 10 000 kr ungefär (enkelaxlat).
Jag har ett enkelaxlat Trane från -73. Köpte det år 2000 för 10 000 kr. Då var golvet bytt 1995 och elen ny.
Det jag gjort med det sen dess är:
2000
*Ett av fästena till rampen släppte. Plonk sa det så låg hörnet på rampen på backen. Pappa fixade nytt fäste och svetsade dit så jag slapp betala nåt.
*Fästet för stödhjulet gick sönder, plonk så låg framdelen av släpet på backen. Pappas kompis (pappa var borta) gjorde en expressutryckning och svetsade ihop det. Ingen kostnad för mig.
*Bytte en baklykta för hästeländet kickade sönder den. Kostade 65 kr för ny lykta.
*Nya stötdämpare bägge sidorna. Pappa bytte och köpte materialet på firman. Jag betalade 1000 kr (för dämparna, utan moms)
2001
*Bytte golvet som var murket på ett ställe. 900 kr för golv, 50-lapp för skruvar, 2200 kr för ny gummimatta. En hundralapp för silikontätning. Gjorde jobbet själv.
*Bytte bakre väggarna. Fick tag i orginalväggar till kompispris via kontakter. 2000 kr.
*Rostskrapade och rostskyddsbehandlade hela chassit (när jag ändå strippat släpet) och målade det med hammarlack (hammarlack är svindyyrt). 1000 kr (800 kr hammarlack). Gjorde jobbet själv.
*När vi ändå höll på drog vi ny el. Pappa gjorde jobbet, jag betalade materialet och det blev typ 200 kr, för en box och lite kablar.
*Målade släpet in och utvändigt (utom nya väggarna). Kostade några hundralappar. Gjorde jobbet själv.
2002
*Nya sommardäck. Slapp momsen via pappa, kostade 1300 kr för däcken och få den omlagda. (Exkl moms men den slapp jag ju). Regummerade Galaxie-däck.
2003:
Efter 29 år utan en enda besiktningsanmärkning så sa de elaka gubbarna på bilprovningen att axellagringarna var glapp. Skulle bli dyrare att fixa (ståltorsionsaxel) än att köpa ny. Ny axel kostar beroende på kontakter och vad för axel (Biltema eller ordentlig) 6 - 10 000 kr. Ärendet är nu hos pappa som kan få betydligt bättre pris på axel än vad jag kan, så jag vet inte vad det slutar på. Pappa kommer göra jobbet.
Jag är dock TVÄRNÖJD med släpet. Totalvikt 1200 kg, ligger stadigt bakom bilen och lastar över 700 kg!!
Så jag byter hellre axel än köper nytt (jag har möjlighet att köpa nytt, då blir det ett Henra Amazone enhästars boogie, samma totalvikt, men lägre lastvikt. Men då får jag step-up *älska*). Men jag byter axel på mitt istället och tuffar vidare med det ett tag till.
Saker du får räkna med att byta förr eller senare är:
GOLVET (man räknar med att ett golv håller fem år. De kan hålla längre eller kortare beroende på hur släpet är skött, vad för golv där ligger etc). Ofta murknar väggarna nedtill efter X antal år med, men det är en sak man lätt ser när man köper det.
HJULAXELN/AXLARNA slits, och NÄR beror på hur många mil släpet gått. Svårt att säga mao. Mitt gick igenom prickfritt i 29 år, sen plötsligt slog de ner med besked på axeln, så jag fick ingen förvarning (och mellan besiktningarna hade jag kört kanske 200 mil..)
PÅSKJUTSBROMSEN - förr eller senare så börjar det kärva och ha sig. Kan räcka med att justera, men förr eller senare får man byta. (Byter du hjulaxeln får man ny axel, nya bromsar, nytt påskjut, ny backautomatik etc "på köpet" dock)