Kostnader för 1 katt?

Bufera

Trådstartare
Hej

Är i katt tankar, har haft katt hela mitt liv men aldrig behövt tänka på vad det kostar då det var när jag både hemma.

Men nu när man inte bor hemma så vill man ju så klart kolla vad det egentligen kostar.
Min fråga är då, hur länge kan man räkna med att tex 2 kg torrfoder räcker?
Hur mycket äter en kattunge per dygn ca? (Blir antagligen en hona om det spelar någon roll)
Hur mycket räknar ni med att era katter kostar/månad? Har ni den dyra eller billigare maten/sanden? Försäkrad?:)

Bufera
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Isolas mat kostar knappt 200 kr per månad, men då äter hon rätt dyrt allergifoder. Sanden, Pussi Kompakt, går nog inte på mer än 50 kr i månaden (max). Försäkringspremien höjdes just, fick jag brev om idag, till 125 kr per månad. Jag håller dock hårt i den då hon fyller 11 år i vinter och alla andra bolag har usla villkor för äldre katter.

Utöver det kollar jag henne hos veterinär varje år på grund av henne ständer och i regel behövs det tas tandsten vilket totalt brukar gå på runt 2000 kr (undersökning + tandstensborttagning).

Total kostnad, om man slår ut det över ett år, blir alltså drygt 500 kr per månad.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Blötmat, av rätt sort, är ofta ett bättre alternativ för katter än torrfoder, men det finns torrfoder av god kvalité som kostar en slant men är bättre för katter och oftast drygare. Jag ger dock rent kött så har noll koll på matkostnader, men några hundringar är väl realistiskt om man ger färdigmat.

Sand har jag provat mig fram och just nu landat i "sand" gjord av trä. Annars har jag kört rätt billiga märken och varit nöjd med de flesta, men många har dammat väl mycket för mig som är lite dammkänslig. Men under hundringen har det kostat mig i sand.

Min katt är en gammal katthemsdam så hon går inte att försäkra pga ålderskäl. Ett besök nyss som visade att hon hade öronsvamp gick på sammanlagt, med örondroppar, ca 650 kronor.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Tack för snabba och bra svar=) Nu har man lite mer att gå på!
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Jag tror våra kostar 80 kr/försäkring och katt i månaden. Sanden går väl på 100 kr/månad och maten går nog på en hel del. De är ganska bortskämda.
Tror, om jag inte räknat fel att de ätit 50 kg torrfoder på ett år, då bara räknat i 10 kgs säckarna jag köpt. Sen har de fått en del annat foder och mindre påsar jag fått som reklam medmera.

Skulle tro att de kostar cirka 300 kr/katt i månaden. Men inget jag märker av. Storhandlar torrfoder från Zooplus tre gånger om året, kattsand köper vi kanske varannan månad, då en bunt säckar och tetrorna köps i mängder när det är kampanjpris. Försäkringarna betalas en gång om året. :)

Det är lite svårt att räkna egentligen, får en del saker gratis av en kompis som jobbar med att sälja kattsand, mat osv till butiker. Sen köper jag oftast saker när det är "till bra pris" men jag skämmer bort dem enormt med saker. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader för 1 katt?

Nu har jag i och för sig ett par fler än en katt (snarare fem)

Men delar mina månads kostnader i fem så blir det ungefärligt.
Kattmat: 1200:- (natuera torrfoder 600:-/styck)
Kattsand: 600:- (extreme classic 200:-/styck)
Veterinär i genomsnitt: 200:-

Totalt: 2000:- /5 = 400:- i månaden.

Men nu ger jag också dyr kattmat men den är förträffligt bra utan massa skit i och de håller sig länge. Märker enorm skillnad från när jag gav mjau torrfoder (framförallt drack de ofattbara mängder vatten) men det gick också åt kopiösa mängder torrfoder. De knaprade i sig ungefär 6 kg foder i veckan och nu äter dom 3,5 kg i veckan. Har fri tillgång.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Jag räknar ungefär som Tassetass. Ingen av mina här någonsin behövt regelbunden vård (*peppar, peppar*) men om det smäller till med någon sjukdom som först ska utreds och sen behandlas rasar tusenlapparna lätt (givetvis beroende på vilken försäkring man har, de har både olika självrisker och olika villkor för vad de täcker).

Att skaffa katten innebär ju en hel del inköp också, de behöver minst en låda, ett rejält klösträd, en bra bur kostar ett par hundralappar (och snåla inte på buren, även om den används sällan är konsekvenserna av en bur som brister i fel ögonblick fatala). Klosax, skålar (de billigaste plastskålarna kan både ge vattnet bismak och vara ganska ohygeniska) och ett eget litet husapotek till katten är också nödvändigt.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Jag skulle ocksa rekomendera blotmat och da skulle det ga pa runt200. Men jag tycker nog att har man mindre an tva, tre katter sa ar det kattsanden som ar den stora kostnaden.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Priserna för min katt har hittills legat på 138 kr för sand (12 kg Everclean på rea, annars tänkte jag köpa en kartong Everclean på 10 kg för 159 kr, den skulle tydligen räcka i minst en månad vad jag fått höra), 99 kr för torrfoder (+50 kr för det torrfoder han är van vid sen innan han flyttade hit - framöver blir det byte från Friskies till Porta 21), i runda slängar 120 kr för en månadsförbrukning blötmat (Mjau, räknar på ungefär 200 g/dag i nuläget, för en kattunge på 17 veckor. Men då har jag köpt mest tetror så det går ju att komma ännu billigare undan med stora konserver), runt 70 kr i månadsavgift för försäkring (Sveland), och så leksaker och andra tillbehör till förbannelse förstås, kattrackaren måste ju ha nånting att dissa till förmån för kvittot :p Men då har jag inte haft katten så länge, det är min första katt som jag inte ens haft i en månad än, så jag vet tex inte hur länge sanden och torrfodret kommer räcka. Och så småningom kommer ju ett stort klösträd, innätning av altan, ett till klösträd när altanen är innätad, kastrering, märkning, alla de där lite större kostnaderna...

Jag är mest glad att jag köpte en Furminator till mina kaniner innan de blev svindyra så jag slipper lägga en förmögenhet på något så enormt tråkigt :D
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Jag har numera tyvärr bara en katt kvar inne och hennes mat, Mjau blötfoder kostar ca 120-130 kr/månad. Om jag får ge dig ett tips så skulle jag vilja rekommendera dig att ge katten Mjau blötfoder om du inte har tänkt barfa katten eftersom näst efter barf så är Mjau blötfoder det bästa (OBS inte Mjau torrfoder, det är skit).

Sand kör vi med ever clean och en sådan låda, för 199 kr räcker i 2-3 månader. Vi blandar ut den med en billigare kattsand ifrån öb som kostar 59 kr så totala sandkostnaden ligger väl på 75 kr/månad. Våran katt har fri tillgång till att gå ut om hon vill så just kattsanden kan bli lite missvisande om din ska vara ren innekatt.

Det tillkommer ju några kronor för lite leksaker och så men det köper man ju kanske inte varje månad heller. Du behöver också en klotång om katten ska vara innekatt och en borste. Gärna en furminator också. Om katten ska vara innekatt så behöver den någonstans att klösa och eftersom katter gärna lever på höjden så är ett klös och klätterträd inte fel. Om du inte vill ha katten i sängen (där alla mina djur bor :o) så behöver den en bädd någonstans där det är varmt också. Jag skulle rekommendera dig att du köper en riktigt stor kattlåda och inte någon sådandär liten plutt med huv. Katter vill kunna se sig omkring även när de gör sina behov.

Våran katt är 14 år. Hon är inte försäkrad och har totalt i sitt liv kostat 3500 kr hos veterinären (inklusive kastreringen)+ mediciner för ca 300 kr.
Skulle jag köpa en ny katt nu så hade jag försäkrat den. Jag har hitills haft tur med mina katter (och hundar) men jag skulle inte våga chansa en gång till. Skulle katten bli sjuk så vill jag kunna åka till veterinären och göra en ordentlig utredning utan att behöva tänka på kostnaden.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Just ja, inköpen inför kisses ankomst blev runt en tusenlapp. Låda, transportbur, skålar, kam, karda, uppladdning av mat och kattsand.

Köpte inga extremt dyra grejer utan kollade priser men valde ändå det jag ville ha.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Tips: Det är inte bara mat, kattsand och försäkring som kostar. Det finns många utgifter runt kattköpet man kanske glömmer bort som tex inköp av katten, toalåda (helst då 2), klosax, mat/vattenskålar, klösträd (undvik enklare klösbrädor/små klösträd om du vill undvika att katten klöser på fel saker), leksaker, kastrering mm

Vad katten kostar i inköp och vad de blir i försäkring är ju olika beroende om det är en raskatt eller huskatt. Om du väljer en huskatt se till att den både är vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktad innan köpet (den som säljer katten ska betala). En renrasig med stamtavla är redan de men inte många hus/blandraskatter. matkostnaden kan skilja rejält beroende på vilket foder du ger. Ger du ett lågprisfoder med mycket spannmål lär du märka de då de äter och skiter mer + dvs det går då även åt mer kattsand.

mina katters utgifter tror jag ligger på ca 3-400kr/katt i månaden.
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Tips: Det är inte bara mat, kattsand och försäkring som kostar. Det finns många utgifter runt kattköpet man kanske glömmer bort som tex inköp av katten, toalåda (helst då 2), klosax, mat/vattenskålar, klösträd (undvik enklare klösbrädor/små klösträd om du vill undvika att katten klöser på fel saker), leksaker, kastrering mm

Vad katten kostar i inköp och vad de blir i försäkring är ju olika beroende om det är en raskatt eller huskatt. Om du väljer en huskatt se till att den både är vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktad innan köpet (den som säljer katten ska betala). En renrasig med stamtavla är redan de men inte många hus/blandraskatter. matkostnaden kan skilja rejält beroende på vilket foder du ger. Ger du ett lågprisfoder med mycket spannmål lär du märka de då de äter och skiter mer + dvs det går då även åt mer kattsand.

mina katters utgifter tror jag ligger på ca 3-400kr/katt i månaden.

Ja, klös/klätterställning har vi kollat in en som vi ska ha sen. Lådor, kastrering, id-märkning osv är en gångs kostnad. Det är mest de löpande kostnaderna som är intressanta att veta, allt för att inte ta sig vatten över huvudet utan veta att vi verkligen har råd =)
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Har en utekatt.

Kattsand - Ca 100kr/mån
Kattmat - Ca 300kr (Äter bara blötmat, en papptetra à 370g om dagen).
 
Sv: Kostnader för 1 katt?

Har aldrig räknat vad mina katter kostar men det finns ju rätt bra och billig kattsand.Vad dem äter tycker jag är viktigare och försäkring är väldigt bra att han kan jag säga för veterinärvården är lika dyr för en katt som hund.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 437
Senast: avslutat medlemskap
·
Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 189
Senast: Sol
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp