Kostnad typa ner hästkärra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 22 850
S

Stopek

Letade hos Transportstyrelsen, men kan inte hitta. Min bil får bara dra 1300, så det betyder att jag behöver ändra totalvikt på de flesta boggiesläp. Någon som vet vad det kostar? Har hört att det skall vara så dyrt. Men dyrt är ju alltid relativt.

Hälsning Maja

Sv: Kostnad typa ner hästkärra?

Kostar runt 2000 kr tror jag. Ring bilprovningen och fråga vad det kostar att göra en ny registreringsbesiktining för att få ett exakt pris.

när j frågade Thule om att typa om min så skulle man ha ett intyg från dem som kostade 2000kr. sen kostar ju själva besiktningen.
du måste ju göra en förändring på släpet för att få ändra vikten, byta handske eller däck och då kostar ju det oxå.

Här är en prislista
Verkar vara billigare när man bara ska ändra vikten. Tror inte att du behöver ha något intyg från tillverkaren när du ska minska totalvikten.

Nya släp är tokdyra att väga om. Jag har ett Boj 96 som vi har vägt ner till 1300kg. Kostade 1500kr inklusive ny handske, intyg från Boj o regbes.

Letade hos Transportstyrelsen, men kan inte hitta. Min bil får bara dra 1300, så det betyder att jag behöver ändra totalvikt på de flesta boggiesläp. Någon som vet vad det kostar? Har hört att det skall vara så dyrt. Men dyrt är ju alltid relativt.

Hälsning Maja

En liten varning bara...Många boggie-släp väger runt/strax över 800 kg. Det ger dig en lastvikt på ca 500 kg. Ska du lasta ett normalstort halvblod + lite packning är du ute på tunn is och risken för överlast är stor!
Om jag inte minns helt galet så får du inte åka vidare om du har 20 % överlast eller mer. Hamnar ekipagets totalvikt över 3,5 ton kan körkortet ryka pga "olovlig körning" och du måste invänta en förare med E-behörighet för att få fortsätta färden!

Men det är klart....har du en ponny hamnar ju läget i ett helt annat! Det beror ju på vad du ska lasta! ;)

//Alice

fast att köra med en olovlig kombination genererar indraget körkort och stående ekipage.. övervikt ger dig ca 1500kr i böter.. valet är ju då enkelt om alternativet BE-kort inte finns med i kalkylen.

Det beror på vilket märke du har på vagnen.

Jag har ringt runt då jag varit på jakt efter släp och i nästan alla fall behövt väga upp det. Ringde runt innan vi köpte släpet för att slippa problem senare.

Thule, nyare än 05 = Bromsanpassningsintyg från tillverkaren, ca 1500. Byta påskjut osv. Totalt runt 6000 kr att väga upp inkl ca 700 kr för Bilprovningen.
Värmlandsvagnen, äldre än 05 = Bromsanpassningsintyg från tillverkaren, ca 700 kr. Bilprovningskostnad ca 700 kr. Byta däcken till några med högre belastningsgrad.
Boj, äldre än 05 = "runt 1000 kr" <- enligt försäljare. Antagligen hade han intyg man kunde kopiera/låna.
Ume, äldre än 05 = "runt 1000 kr" <- enligt försäljare. Antagligen hade han intyg man kunde kopiera/låna.

mitt boj har en tjänste vikt på 630kg, det ger mig en lastvikt på 670kg

deer > intyget från Boj kostar 500:- inklusive ny skylt till släpet

fast att köra med en olovlig kombination genererar indraget körkort och stående ekipage.. övervikt ger dig ca 1500kr i böter.. valet är ju då enkelt om alternativet BE-kort inte finns med i kalkylen.

Precis vad jag skrev! ;) Visst ger överlast "bara" böter, men för stor överlast innebär också att du blir stående. Tror gränsen går vid 20 % överlast för att inte få åka vidare, men jag är osäker eftersom jag inte lusläst transportstyrelsens hemsida. ;)

//Alice

Jag har ringt runt då jag varit på jakt efter släp och i nästan alla fall behövt väga upp det. Ringde runt innan vi köpte släpet för att slippa problem senare.

Thule, nyare än 05 = Bromsanpassningsintyg från tillverkaren, ca 1500. Byta påskjut osv. Totalt runt 6000 kr att väga upp inkl ca 700 kr för Bilprovningen.
.

Menar du att dom sa att det skulle kosta dig 6000:- att typa upp ett thule släp?

Jag typade upp min kärra från 1350 till 1500 en thule apollo spec. -07, det kostade under 3000:- tror det var 2600:- någonting och det var inga problem alls.

Vet inget om upp eller nertypning men det kanske är lättare för dig att hitta en annan bil helt enkelt? Det finns en hel del bilar som får dra 1500 på b-kort. Som tidigare nämnts har du en stor häst blir det lätt lite många kilo.

Värmlandsvagnen, äldre än 05 = Bromsanpassningsintyg från tillverkaren, ca 700 kr. Bilprovningskostnad ca 700 kr. Byta däcken till några med högre belastningsgrad.
Boj, äldre än 05 = "runt 1000 kr" <- enligt försäljare. Antagligen hade han intyg man kunde kopiera/låna.
Ume, äldre än 05 = "runt 1000 kr" <- enligt försäljare. Antagligen hade han intyg man kunde kopiera/låna.

Fast nu skulle ju TS typa ned ett släp istället. Då lär bromsanpassning m.m. inte behöva göras.

jo, jag var lite långsam så jag såg inte ditt inlägg innan jag började skriva & posta :p

20% överlast är det som gäller innan kortet ryker.. men det är ganska många kilon det.. sedan så ska de ju ha något att väga med.. sedan så skulle jag alltid prata om "min lilla ponny väger inte mycket" om någon skulle stoppa mig och det blev prat om övervikt, om jag körde olovlig kombination. Är polisen inte hästvana själva och saknar utrustning att väga med och du låter självsäker så slinker man igenom, de har ju inte för avsikt att vara "jobbiga" och "besvärliga".. speciellt inte om man talar om att man har bråttom då man har skadad häst i bagaget och är på väg till klinik...

därmed inte sagt att jag tycker man ska sätta det i system, kör man en tyngre kombination än tillåtet tycker jag faktiskt man ska ta BE-kort.. men om man råkar ut som vi gjort, att häst måste till klinik och man inte har tillgång till sin "ordinarie" dragbil... ja vad gör man?! BE-kortet är nyttigt i många lägen.. det är alldeles för många släp som far på vägarna med chaufförer som inte kan köra med släp.. än sämre backa. tycker det skulle krävas ett BE-kort el dyl oavsett vad man kopplade på bilkroken (utom cykelhållare möjligtvis).

Nä men hon kan behöva byta däck till ett par med lägre belastningsgrad.

Japp! Skulle behöva byta påskjut m.m. Därför tog vi reg.nr på intresse-släpen och ringde bilprovning och tillverkare för att få veta vad som gällde just _den_ vagnen.

Fast nu skulle ju TS typa ned ett släp istället. Då lär bromsanpassning m.m. inte behöva göras.

Jo man måste verkligen "försämra" släpet för att få typa ner det. Vad man behöver göra beror på släpet och hur många kg det handlar om. Ringer man Bilprovningen och uppger reg nr för släpet får man uppgift om vad som gäller i varje enskilt fall.

Det kan handla om att byta till "sämre" däck, "klenare" hjulhandske etc. Korkat tycker jag, men tyvärr sant!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka