Kostnad, medryttarhäst? (Sammanslagen tråd)

Sv: Hur mycket betalar ni medryttare???

pulkan skrev:
Har aldrig betalat för att rida/köra någons ponny/häst. Inte har jag heller tagit betalt när folk HJÄLPT mig att rida/köra min ponny.

När jag är ute i travis och rider/jobbar så blir det lätt tvärtom, att jag får pengar istället, men jag brukar kunna komma undan ;-).

Jag skulle nog kunna betala en lätt summa, men då med rätt anledningar. Att förlita sig på en medryttare för att man själv inte har råd att ha en häst är fel i min mening. Då ska man inte ha häst.

Exakt samma här + att jag instämmer helt. :bow:

Tar inte betalt någonting av mina "medryttare" - ett syskonpar som jag känt i över 10 år. Inte av den anledningen att jag tycker det är fel att ta betalt, utan för att de bara rider 1 gång per vecka och då sköter allt den eftermiddagen (med båda hästarna). Dessutom finns inget ridhus/ridbana och de får inte själva bestämma hur de ska rida, utan det bestämmer jag eller att vi bestämmer tillsammans.

900 kr/mån + manegeavgift (ca 200 mån) för tre dagar i veckan. Tränar för tränare varje vecka, skall börja tävla (planerat så iallafall) detta året.
Får göra det jag vill (dvs träna och rida dressyr), har ett jättebra stöd och kommunikation med ägarna.

Kanon nöjd! För min del är detta ett perfekt arrangemang, Betydligt billigare än att ha egen häst... känner inga begränsningar i vad jag får göra (dvs hade inte kunnat gör mer om det vare min egen).

/pewa - nöjd betalande medryttare

ps. Tror att man ganska ofta får det man betalar för (eller att det borde vara så). Helt klart tror jag det är så i större städer iallafall.

Min förra medryttarhäst betalade jag ingenting och min nya kommer jag inte heller att behöva betala något för.

För båda gäller att jag mockar och gör foder dem dagar jag har dem + tar någon eller några fodringar i veckan.

Förra hästen red jag 2-4 dagara i veckan.

Sv: Kostnad, medryttarhäst? (Sammanslagen tråd)

det blev ingen quarterkorsning att sköta.....istället blev det en 12-årig varmblodsvalack som stod på samma ställe. quarterkorsningen skall säljas, och någon ska titta på honom i morgon, o de inte köper honom kommer ägaren att ta med honom hem och en liten minishettis får vara sällskap åt magic. jag är hos magic 3dar i veckan och ägaren rider honom knappt alls. jag betalar ingenting men sen så gör jag henne en tjänst eftersom hon inte har tid för honom för tillfället. hon har små barn och då tar dem rätt mycket tid. han är inte skodd men ska skos och då kommer jag att bidra med lite pengar för skorna...

Jag betalar 1500 för två dagar i veckan. I princip är det sagt att jag ska få rida och träna hästen lika mycket som ägaren, men eftersom hästen bara är tre blir det inte så mycket ridning. Man får mocka (mycket! hästen är en riktig gris!) och byta vattenhinkar eftersom det inte finns vatten indraget i boxarna, fodring o in- o utsläpp gör stallpersonalen. Funderar på om detta är ok? Ägaren vill ha 2000, men det har jag bara inte råd med.

Min medryttare rider gratis 2 dagar i veckan. Hon tränar dressyr, rider ut och när det blir underlag så kommer jag dela med mig av hoppträningar ibland också. Skönt att få lite avlastning, man har inte alltid motivation 7 dagar i veckan. Hon mockar på hennes dagar, inget annat jobb.

Rimlig betalning tycker jag är allt mellan gratis och x/7 av stallhyran. Själv är jag bara nöjd att ha hittat rätt ryttare, som fungerar bra med mig och hästen.

oj oj :bump:

är nog den enda som får betalt för att rida ut!

rider minst 1 dag i veckan vanligast 3. rider ut 2 hoppar 1!! tycker jag är toppen!!

400 kr månden minskar hyran på min fölis då det är samma stall! :banana: :banana:

Måste haft en enorm tur.... Har haft 9 medryttarhästar under flera år och har aldrig behövt betala ngt...Har då mest ridit i naturen, men även på bana o tränat för ägaren...
Har alltid tagit mockning o vissa fall 1 fodring på den dagen jag hade hästen... Har oxå haft stor variation på hur mkt jag fått rida... Höll på med en unghäst i 1,5 år o red den 3 ggr efter att jag hjälpt till med inridningen, medans en annan hade jag som min 4-5 ggr/vecka...

Alltid svårt men man har ju som medryttare valet att ta en som vill ha pengar eller leta vidare efter ngn annan...

Nackdelen är att man kan snabbt bli av med hästen oxå :cry:
Av 9 har 2 satt sina spår, Love Child (har lite kontakt med ägarna) o Chicce (Chic), min bästa vän...(bor kvar där jag lämnade honom tror jag, blev osams med ägaren för att jag inte kunde ta hästen en helg när hon ignorerat mig en månad) :confused:

Mitt motto: Det finns alltid ngn som behöver dig....

Mabuse skrev:
Jag betalar 1500 för två dagar i veckan. I princip är det sagt att jag ska få rida och träna hästen lika mycket som ägaren, men eftersom hästen bara är tre blir det inte så mycket ridning. Man får mocka (mycket! hästen är en riktig gris!) och byta vattenhinkar eftersom det inte finns vatten indraget i boxarna, fodring o in- o utsläpp gör stallpersonalen. Funderar på om detta är ok? Ägaren vill ha 2000, men det har jag bara inte råd med.

:O!!! :eek:
1500 kr för två dagar?! Jisses!
Här e det bannemig billigare att ha egen häst isåfall. Sju dagar i veckan, o du bestämmer allt själv!
Att du ska betala 250 kr per dag, som ägaren vill, är väldigt orimligt... :S

Sv: Kostnad, medryttarhäst?

Jag betalar 400 kr/månad och har 2-3 dagar i veckan. Det är en 5-årig islandshäst som inte kan så mycket. Rider henne helt efter eget huvud, dvs efter hur hon känns vid varje tillfälle. Har inga förhållningsorder från ägaren, som dessutom slutat rida själv nu pga graviditet. Gör i ordning hö och kraftfoder de dagar jag rider samt mockar. Har dessutom tagit ett par insläpp&nattning-pass då ägaren varit bortrest.

Sv: Kostnad, medryttarhäst?

500 i månaden. Då tar jag 4-5 dagar på en månad. Ägaren är min klasskompis, och jag tycker att det är ett helt okej pris, då hästen är helt underbar :love:

Jag betalar 550 i månaden och rider 3-4 dagar i veckan. Då får jag göra vad jag vill, så det blir ju mer som att vi delar hästen.

Edit: Och då ingår det också att jag fodrar och tar in hästar en gång i veckan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Senast: SwedEmB
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 462
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix