Kostnad, medryttarhäst? (Sammanslagen tråd)

Re: Kostnad, medryttarhäst?

Den ena hästen rider jag en gång i veckan och betalar ingenting för. Den andra rider jag 3-4 gånger i veckan och betalar 500 kr för. Tycker det är ett lagom pris.

jag betalar 400 kr/2 dagar i veckan på ena meddisen...
på den andra betalar jag ingenting..

Den första medryttar hästen jag hade betalade jag ingenting för. Jag tog hand om allt den dagen och det sågs som betalning. Jag red nog 3-4 dagar i veckan.
Den andra red jag 3 ggr i veckan och betalade 300 kr i månaden, då fick jag träna och tävla och hoppa för ägaren ibland. :)

Sv: Kostnad, medryttarhäst?

Jag tror att jag ska bli medryttare på en Quarterkorsning :) (har bara mailat än så länge) och frågade hur mycket ägaren ville ha betalt men han sa att jag fick avgöra vad som är rimligt. jag tycker att det är jättesvårt :confused: . Jag har inte särskilt mycket pengar att röra mig med. Jag är 16 år bor hos föräldrarna och får mitt studiebidrag på 950:-/mån till kläder,mobilen mm. Jag vill inte att ägaren ska tycka att han får för lite betalt men samtidigt vill jag ha pengar till annat också. Jag ska mocka, fodra och rida hästen men vet inte hur mycket han vill att jag ska betala.....ett stort problem för tillfället.... :confused:

Jag hade inte krävt betalt från en medryttare, jag hade bara varit glad och tacksam om någon ville rida och sköta häst och stall ibland. Ville meddryttaren tävla så skulle hon/han få stå för de kostnaderna själv men annars så hade hon/han fått rida gratis om hon/han sköter hästen och stallet också de dagarna hon/han är där.

Den här frågan brukar komma upp då och då och det blir nästan alltid samma svar. Har man en välutbildad häst (där medryttaren för det mesta lär sig någonting) som går LA/MSV och står på en ridanläggning så tar man självklart betalt, för då är det ganska många som är intresserade. Är det ett stall som ligger långt bort utan padock eller ridhus och hästen kanske inte kan så mycket, då blir man ju bara glad om någon kan ställa upp.

Jag betalar 300 kr i månaden och har honom två dagar i veckan. Plus att jag tar honom om ägaren blir sjuk eller ska åka bort. Har även kvälls-och morgonfodringar om hennes infaller på mina dagar.

Helt lagom tycker jag!! :D

Jag betalar ingenting och red hästen 1-7 dagar/vecka (ägaren red nästan aldrig så jag red alla dagar jag hann, men nu är han skadad så nu blir det inget alls)

Förra hästen betalade jag heller ingenting för (hade henne ca 3-4 dagar/vecka, mer ibland för ägaren jobbade väldigt mkt) men innan det var jag medryttare på en ponny som jag betalade 300 kr/månad för 3 dagar/vecka.

Jag har ingen medryttare till nuvarande häst men till min tidigare så tog jag stallhyran delade med 30 (antal dagar i en månad) då betalade jag 2100kr/månad för helinackordering så det blev 70kr. Medryttaren red 1gång i veckan och det var skogsridning som gällde. Nu vill jag inte ha hjälp regelbundet utan vill jag ha hjälp någon enstaka dag så då får personen rida utan att betala något. Det känns rätt bra för då känns det inte heller som att personen kan förvänta sig att få rida mer avancerat på min häst. Jag har ju hästen för min skull inte för att sponsra någon annan persons ridning. Mycket beror ju på vilken ekonomi man har och jag vet personer som köper häst som egentligen inte har råd att hålla häst själva utan utgår ifrån att de ska klara hästen med hjälp av medryttare som får rida ganska många dagar per vecka och dela kostnaderna med ägaren. Känner flera personer som så att säga delar häst även om det bara är en av dem som är den verkliga ägaren och för dem fungerar det utmärkt. Som i alla ekonomier handlar det om utbud och efterfrågan, det är det som styr priset.

Jag betalade inte något för min förra medryttarhäst och om jag kommer att börja rida hästen jag provridit kommer jag heller inte betala något. I båda fallen har jag i stället fått tagit fodringar i stället.

Jag betalar ingenting för att rida min medryttarhäst 2 ggr/vecka Hon är utbildad t o m L:A Jag rider lite enklare dressyr i ridhuset.
Det händer t o m att ägaren har mockat hennes box när jag kommer (lyxigt värre).

Skulle kunna tänka mig att betala runt 500 kr / månad för detta.

Jag bor i sthlm och är medryttare på ett halvblod som jag "delar" med ägarn. Jag gör allt möjligt med honom, tränar dressyr och hoppning, rider ut och tömkör m.m. Det är även jag som tävlar honom i LB och nu i år även LA, ägaren ska väl ut och tävla lite LC i år. Jag betalar nu 1200kr i månaden och det är min absoluta smärtgräns. Till det tillkommer mina kostnader för träning (1-2 gånger i veckan) och tävlingarna.

Att va medryttare ska väl vara till glädje för båda o att bidra med en summa är väl inte så konstigt men då ska man också få rida mer än promenadridning om man vill. Ibland verkar det som det var världens uppoffring att ta hand om o rida någon annans häst . Det är ju väldigt dyrt att ha häst , tar själv 400kr /mån för 2 d /v det täcker precis försäkringen....så det är ju inte precis för att tjäna pengar på medryttaren.

Jag har varken betalat(innan jag hade egen häst) eller tagit betalt när jag haft häst men skaffar jag fler hästar kan jag tänka mej ett medryttarsystem å kanske 300kr/månad om de rider2-3 ggr/vecka.
Då är inte min mening med medryttare sån att de ska utbilda min häst då jag gör sånt själv utan att de faktiskt får rida en utbildad häst med tävlingskapacitet å ev får tävla den om jag inte ska ha just den hästen till tävling då, samt att jag brukar ge lektioner oxå.Dock kan ajg skriva att endast 1 medryttare skött sig å min häst så därför är jag inte så pigg på detta med medrytteri :smirk:

Jag har varit skötare/medryttare och liknande förut men jag har aldrig betalt något.
Har haft hästar som varit utbildade från "noll" upp till msv. Har kunnat anpassa mig från att ta hand om hästen någon dag i veckan till i princip alla veckans dagar, så det har varit väldigt olika med olika hästar och hästägare.

Hjälpte ett tag till hos en när hon var gravid. Fick rida en riktig gentleman som tävlar msv dressyr, ett sto som går dressyr på la-nivå (dock ngt svårriden, och lite skvätten).
Det var mest dessa jag tog hand om, men mockade även åt två andra hästar. För det mesta hjälptes vi åt att mocka, men vissa dagar så mockade jag själv åt alla hästar. Tyckte ändå att det funkade bra. Fick hjälp av henne med ridningen, startade någon klubbtävling med valacken, och då skjutsade hon honom till andra ridklubben. Vi tränade igenom programmet innan osv. så det gav mig väldigt mycket, men var samtidigt mycket stallarbete (tog väll en timma och mocka varje dag) och då hade jag ju mycket skola med (gick i nian då.) Men det funkade. Behövde inte ta så mycket fodringar eller så utan var för det mesta "fri" på så sätt, tog bara någon helg ibland när de var bortresta. Fick disponera anläggning med ridbana, ridhus, ridvägar i skog och mark helt gratis.

Men om man har Medryttare på sin häst får man ju beräkna:
-Vart man bor, småstad/liten ort eller storstad
-Vad finns det för förbindelser (buss, tåg osv.) krävs körkort?
-Hur är hästen? Snäll, lättriden osv. Hur pass är den utbildad?
-Vad får medryttaren göra? Endast skogsrida, träna eller kanske tävla?
-Vad kostar stallplatsen? Foder? Försäkring? Hovslagare?
-Vad är det för stall den står i? Är det helinackordering med fullservice eller är det kollektivt stall där man får hjälpas åt med fodringar, utsläpp, insläpp osv.?
-Vad finns det för ridmöjligheter? Finns det tillgång till ridhus, ridbana eller liknande på anläggningen? Finns det ridavstånd till ridhus? Eller krävs det att man åker till närmsta ridhus?

Det är sådana saker man bör ha med i beräkningen. Jag har följande utgifter på min häst:

-Boxhyra (utebox - dvs. jag måste byta vatten, vattnet fryser, det är lite svårare och mocka om det är kallt ute) men jag betalar 500:- månaden
-Strö (torv) 125:-
-Hovslagare ca 150:-/Månaden (skodd fram, verkas runt om)
-Ridhusavgifter 100:-/månaden
-Foder:
*Hösilage 275:-/månaden
*Kraftfoder ca 180:-/månaden
Totalt: Ca 1330:-/månaden

Skulle jag skaffa en medryttare på henne, säg två dagar i veckan. Det skulle jag nog ta ungefär 200:-/månaden för i dagsläget. Men då är hon bara 4 år och grundriden. Skulle jag haft en häst som legat på, tja.. LA nivå eller liknande, då kanske jag skulle ta 400-500:- för det är rimligt i de här trakterna.. men det är ju en viss skillnad. Min unghäst behöver få komma ut i skogen mycket. Hade jag en häst på LA-nivå hade jag kanske ridit ut 3 dgr i veckan och ridit i ridhus 3 dgr i veckan, så det skiljer sig ju.

Men sedan handlar det ju liksom hela tiden om: Tillgång och efterfrågan..

Hur mycket betalar ni medryttare???

Vet att det vart uppe förut men hittar inget när jag sökte.

Men ni som har / är medryttare. hur mycket får/ tar ni betalt per månad och hur många gånger är ni där per vecka.

Sv: Hur mycket betalar ni medryttare???

Jag betalar 1200 kr i månaden. Då har jag hästen 3 gånger/vecka. Jag och ägaren i princip delar hästen, jag är alltså väldigt delaktig. Jag tränar minst en gång i veckan och tävlar honom, ägaren ställer då upp som hästskötare och chafför då min bil inte har dragkrok.

när jag var medryttare för ca 2 år sen så betalade jag 300 kr och hade hästen 3 dagar i veckan!
Nu när jag har häst har jag bara haft medryttare ett litet tag och då betalade hon ingenting för det!
Tycker inte det är nått man ska betala för, men tyvärr finns det hästägare som vill ha över 1000 kr månaden! :eek:
Det enda som min medryttare skulle ha betalat var om hon hade velat tävla eller något sådant,
men eftersom hästen blev sjuk försvann både tävlings ideer och medryttare!

Mia

Hade en Medryttare till min Gammla ponny en tid hon red 2 dagar/veckan och betalade 1000kr månaden och varannan skoning

Har aldrig betalat för att rida/köra någons ponny/häst. Inte har jag heller tagit betalt när folk HJÄLPT mig att rida/köra min ponny.

När jag är ute i travis och rider/jobbar så blir det lätt tvärtom, att jag får pengar istället, men jag brukar kunna komma undan ;-).

Jag skulle nog kunna betala en lätt summa, men då med rätt anledningar. Att förlita sig på en medryttare för att man själv inte har råd att ha en häst är fel i min mening. Då ska man inte ha häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Senast: SwedEmB
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 462
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix