Sv: Kostnad, medryttarhäst?
Jag har varit skötare/medryttare och liknande förut men jag har aldrig betalt något.
Har haft hästar som varit utbildade från "noll" upp till msv. Har kunnat anpassa mig från att ta hand om hästen någon dag i veckan till i princip alla veckans dagar, så det har varit väldigt olika med olika hästar och hästägare.
Hjälpte ett tag till hos en när hon var gravid. Fick rida en riktig gentleman som tävlar msv dressyr, ett sto som går dressyr på la-nivå (dock ngt svårriden, och lite skvätten).
Det var mest dessa jag tog hand om, men mockade även åt två andra hästar. För det mesta hjälptes vi åt att mocka, men vissa dagar så mockade jag själv åt alla hästar. Tyckte ändå att det funkade bra. Fick hjälp av henne med ridningen, startade någon klubbtävling med valacken, och då skjutsade hon honom till andra ridklubben. Vi tränade igenom programmet innan osv. så det gav mig väldigt mycket, men var samtidigt mycket stallarbete (tog väll en timma och mocka varje dag) och då hade jag ju mycket skola med (gick i nian då.) Men det funkade. Behövde inte ta så mycket fodringar eller så utan var för det mesta "fri" på så sätt, tog bara någon helg ibland när de var bortresta. Fick disponera anläggning med ridbana, ridhus, ridvägar i skog och mark helt gratis.
Men om man har Medryttare på sin häst får man ju beräkna:
-Vart man bor, småstad/liten ort eller storstad
-Vad finns det för förbindelser (buss, tåg osv.) krävs körkort?
-Hur är hästen? Snäll, lättriden osv. Hur pass är den utbildad?
-Vad får medryttaren göra? Endast skogsrida, träna eller kanske tävla?
-Vad kostar stallplatsen? Foder? Försäkring? Hovslagare?
-Vad är det för stall den står i? Är det helinackordering med fullservice eller är det kollektivt stall där man får hjälpas åt med fodringar, utsläpp, insläpp osv.?
-Vad finns det för ridmöjligheter? Finns det tillgång till ridhus, ridbana eller liknande på anläggningen? Finns det ridavstånd till ridhus? Eller krävs det att man åker till närmsta ridhus?
Det är sådana saker man bör ha med i beräkningen. Jag har följande utgifter på min häst:
-Boxhyra (utebox - dvs. jag måste byta vatten, vattnet fryser, det är lite svårare och mocka om det är kallt ute) men jag betalar 500:- månaden
-Strö (torv) 125:-
-Hovslagare ca 150:-/Månaden (skodd fram, verkas runt om)
-Ridhusavgifter 100:-/månaden
-Foder:
*Hösilage 275:-/månaden
*Kraftfoder ca 180:-/månaden
Totalt: Ca 1330:-/månaden
Skulle jag skaffa en medryttare på henne, säg två dagar i veckan. Det skulle jag nog ta ungefär 200:-/månaden för i dagsläget. Men då är hon bara 4 år och grundriden. Skulle jag haft en häst som legat på, tja.. LA nivå eller liknande, då kanske jag skulle ta 400-500:- för det är rimligt i de här trakterna.. men det är ju en viss skillnad. Min unghäst behöver få komma ut i skogen mycket. Hade jag en häst på LA-nivå hade jag kanske ridit ut 3 dgr i veckan och ridit i ridhus 3 dgr i veckan, så det skiljer sig ju.
Men sedan handlar det ju liksom hela tiden om: Tillgång och efterfrågan..