Kostnad Hovslagare

Jag är nyfiken nu, vad kostar en helskoning för er eller i era trakter?
Nämn gärna vilken del av Sverige.

Nyfiken på hur mycket det skiljer sig i olika delar av landet. :)

Min hovslagare, som mest skor i Stockholmstrakten men även mina hästar (då han bor granne) tar 1300 kr för helskoning och 500 kr för verkning.
 
Som jämförelse, om det intresserar någon kan jag berätta att en varmskoning (4 skor) i Hamburg kostar 160 - 220 € beroende på hovslagare och beslag. Kallskoning ngt billigare. Skor fram ligger på hälften, enbart verkning mellan 25 och 40 €. :)
 
1 000 kr inkl skor, ingen utkörningsavgift, faktura vid behov annars direktbetalning. Utbildad hovslagare och en fantastisk hästmänniska :love:
Tar själv in hästarna vid behov. En hovslagare som vi är väldigt rädda om...:)
Småländska höglandet.
 
500 kr för verkning i Västerås. Vitt och utbildad hovslagare, såklart. Resan ingår upp till ett visst avstånd, och min häst står inom det :up:
 
Som jämförelse, om det intresserar någon kan jag berätta att en varmskoning (4 skor) i Hamburg kostar 160 - 220 € beroende på hovslagare och beslag. Kallskoning ngt billigare. Skor fram ligger på hälften, enbart verkning mellan 25 och 40 €. :)
Då är "min" hovslagare i Sverige billigare på varmskoning. Senaste räkningen var på 1535:- inkl fyra broddhål per sko.
 
800 kr helskoning inklusive skor, utan krusiduller. Gissar på att det är svart, aldrig frågat. Vill egentligen inte stötta svartjobb, men hovar chansar man inte med - så jag byter inte från någon som funkar toppen för min ponny. Inte minsta hovrelaterade problem på två år, medan många runt mig med annan hovslagare haft desto mer.
De jag är säker på jobbar vitt tar 1100-1600 kr. De flesta varmskor endast och är därför uteslutna för min ponnys del.

Göteborgsregionen.

Edit: aldrig haft tappskor, så där vet jag inte.
 
Varmskoning runtom 1360:- ink moms 2016.
Jag plockade sedan av skor bak på veterinärs rekommendation.

Varmskoning fram 906:- ink moms. 2017.


U Står för att personen är examinerad från en hovslagarskola.
G Innebär att hovslagaren innehar gesällbrev.
F Innebär att personen examinerats på SHFs fortbildningsblock 1-7 eller på den kvalificerade fortbildningen på BYS, Flyinge och Wångens Hovslagarskola.
J Innebär att hovslagaren är Godkänd av Jordbruksverket.
 
1350kr för varmskoning runt om av välutbildad hovslagare som är godkänd av JBV och får utföra specialgrejer vid behov. I Östergötland. Vitt naturligtvis.

Som person är hovslagaren lite speciell, men riktigt kunnig och duktig på hovslageriet och det uppskattar jag mer än den sociala kompetensen.
 
Lilla vit kostar ca 3000 var 6e vecka.
Stora brun kostar ca 1600 var 6e vecka.

Viting skos på klinik, då hon har svåra hovar att sko och dessutom behöver droger för att inte nån enstaka gång bli farlig för hovslagaren (ja, det har hänt och vi har lärt oss vår läxa).

Vi bor norr om Stockholm.

/L

Jag är nyfiken nu, vad kostar en helskoning för er eller i era trakter?
Nämn gärna vilken del av Sverige.

Nyfiken på hur mycket det skiljer sig i olika delar av landet. :)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 142
Senast: Svartkatt
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
739
Senast: Tilly_85
·
Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
948
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp