Kostnad göra om sommartorp till åretruntboende?

aprilmaj

Trådstartare
Fick tips om ett torp från mitten på 1800-talet som ev ska säljas. Det används som sommarstuga. Det jag vet är att det finns en borrad brunn med vatten indraget, ingen toalett, dock en dusch. Bara 2-kammarbrunn. Elen är gammal.

Har alltså inte sett det (än), men gissningsvis är det torpstandard på kök och liknande.

Vad skulle det kunna kosta att låta göra avlopp, 3-kammarbrunn och toalett inne? Och att byta elen?

Sedan tillkommer förstås kostnader för allt det andra - men jag behöver ha ett hum om kostnaden för de stora grejerna. Är det någon som vet?

Sv: Kostnad göra om sommartorp till åretruntboende?

Det är helt omöjligt att sia om. Beror på vad kommunen godkänner, hur mycket det kostar att få det godkänd, hur mycket grävning, hur mycket grävarna kostar i ditt område - ja, det är faktiskt helt beroende på omständigheterna.

Tack för svar! Det går inte ens att säga 3-kammarbrunn 60.000 eller 300.000 t ex?

Hur mycket kostar en grävare i timmen hos dig? Hur är det att gräva? Var gör du av massorna?

I get the point, bara hoppades på lite orakelsvar :) Tack!

googlade lite och att göra om brunnen borde kosta max 100 000kr (väldigt billigt och med kontakter kan det kosta 50 000). Sen kan du dra av på arbetskraften (ROT) men det kanske du har koll på :)

Elen behöver inte gå på många kronor om du är nöjd med placeringen på vägguttag m.m. Då behövs det bara dras nya trådar så du får med dej jord och så. Sen kan det dra iväg lite om man vill ha fler vägguttag m.m. (antar att det inte är så många på ett gammalt hus). Helst vill man dra elen innan väggarna sätts igen, annars får man lägga kablarna utanpå.

Tack för svar! Kan nog tänka mig att det behövs fler eluttag också. Har du någon uppfattning om summor gällande el?
Det ska bli spännande sedan när jag förhoppningsvis får möjlighet att se torpet, skicket på det. Är kanske värre än jag föreställt mig. Men läget är bra.

Varför vill du köpa ett osett torp?

Av de saker du räknar upp kan du lätt räkna med att många 100.000-lappar kommer att behövas. Bara att bygga badrum går på multum.
Jag tror att torpet måste vara billigt, ligga perfekt och få dig att känna wow för att det ska vara värt det.
Beroende på fastighetspriser i området kanske det kan löna sig dock.

Jag vet inte om jag vill köpa det. Det vet jag när jag sett det!

Försöker än så länge bara kalkylera för kostnaderna, alltså om det ens är lönt att jag tittar på det.

Funderar på om det är isolerat eller ett sådant draghål som torpet jag bodde i - jag eldade och värmen blåste ut genom väggarna ungefär i takt med att jag matade in ved i pannan ;) Inte ekonomiskt.

Ja, så kan det vara. I och med att det bara är använt på sommarhalvåret nuförtiden, så är risken stor att det bara är 1800-talsisolering (som i och för sig är bra till ett gammalt hus men förmodligen skulle behöva fyllas på).

Funderar på om det är isolerat eller ett sådant draghål som torpet jag bodde i - jag eldade och värmen blåste ut genom väggarna ungefär i takt med att jag matade in ved i pannan ;) Inte ekonomiskt.

Du kan göra som förra ägaren till vännernas gamla hus.

De löste problemet genom att tapetsera huset med våtrumstapet. Tätt och bra ;)

Jag skulle säga att kostnaderna hänger totalt och helt ihop med vad du kan göra själv. Kan du regla och tilläggsisolera själv kostar det självfallet mindre än om en firma ska göra det.

Som liten jämförelse så har jag tagit in offerter på min lilla lada för att byta en grundstock, gjuta plintar och räta upp ena gaveln, bygga ett skärmtak samt lägga plåttak.
Det går på mellan 150-200 tusen EFTER rotavdraget.

Sannolikt går det enkelt att lägga en halv till en mille på det där torpet.

*kl*

Jag har upptäckt en fantastisk torrtoalett Pacto. Känns som ett bra alternativ till små torp.

Det beror på massor av saker.
Så det är omöjligt att svara på din fråga.

Om väggarna är av timmer och man kan tänka sig att leva utan WC så blir det inte så farligt.
Alternativa toalettlösningar är mer möjliga att beräkna.
Vad gäller avlopp för WC så kan en bergknalle eller lokala bestämmelser göra det helt hopplöst.
Man kan hamna i att det krävs ett minireningsverk för massor av pengar.
Kommunen kan svara på den frågan.

Timmerväggar har ganska så bra K-värde och är lätta att tilläggsisolera.
Jag har dock aldrig hört talas om något torp från 1800-talet som inte är av timmer så det borde det vara.

Sannolikt går det enkelt att lägga en halv till en mille på det där torpet.

Jag skulle snarare påstå att en halv mille kommer inte att räcka långt alls.
Om man sätter igång och skall få det som man vill ha det.
Men om man kan kompromissa och ta saker mera för hur de är så kan det gå bra så.

Jag skulle snarare påstå att en halv mille kommer inte att räcka långt alls.
Om man sätter igång och skall få det som man vill ha det.
Men om man kan kompromissa och ta saker mera för hur de är så kan det gå bra så.

:D
Den halva millen var räknad på att man gör nästan allt själv. Och tänkt att avloppet går på runt 100'.

Tack snälla alla för svar! Återkommer ikväll när jag har mer tid. Vill bara kommentera några saker:

Gällande mitt framtida hus, oavsett om det blir detta eller ett annat, så vill jag ha en riktig toa, WC, inne.

Jag kommer inte att göra särskilt mycket alls själv, utan det mesta ska lejas bort. (Dyrt, jag vet.)

Jag gillar ju verkligen det som är gammalt, så jag vill inte alls ha ett nytt kök t ex. Det som skulle tvinga mig att byta ett kök skulle vara om det är för låg arbetshöjd. Annars skulle jag älska att ha ett kök med den här typen av skåp:

https://www.google.se/search?q=gaml...F03%2Frent-hyllpapper-i-skapet.html;1600;1063

Edit: Oj, det blev fel bild. Jag menar gamla "plankskåp".

Som andra har påpekat är det omöjligt att säga eftersom det beror på så många saker.
Jag har en vän som totalrenoverade ett torp och hon la en dryg miljon på ett torp på ca 70 kvm. Dock så är det inte så stor hjälp för dig eftersom det beror på så många saker.

Gällande mitt framtida hus, oavsett om det blir detta eller ett annat, så vill jag ha en riktig toa, WC, inne.

Inne är inget problem att ha andra toalettlösningar, det är det där med vattentoalett som är problemet.

Om det är viktigt för dig så rekommenderar jag dig att köpa ett hus med kommunalt avlopp eller möjligtvis en anslutning till ett äkta minireningsverk som delas med några grannar.
Enskilda avlopp är en osäkerhetsfaktor då miljökraven hela tiden ökas på.
Det som är godkänt i dag kan bli förbjudet i morgon.
Och det blir dyrt.
Där jag bor så har det blivit krav på fosforfällor och det är bara att ordna.
Nu så är det just här vi skall bo och vi är inte kinkiga med toalett om det skulle "skita" sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag är så himla sugen på att skaffa egen liten stuga, men det är lättare sagt än gjort. Så små hus som jag är ute efter går oftast som...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: javill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka