Kostnad göra om sommartorp till åretruntboende?

Sv: Kostnad göra om sommartorp till åretruntboende?

Fast ett sönderrenoverat hus går ju att återställa delvis? En del är det ju skönt om någon annan redan tagit kostnaden för. ;)

Mitt gamla ruckel har vatten, trekammarbrunn och toalett. Badkaret slängde jag ut då beredaren bara är på 100 l och istället har jag duschkabin så länge. Drömmen är att flytta toaletten dit tvättmaskinen står och sen ha ett härligt badrum med stor beredare och ett stort badkar. :D

Det gamla ruttna 60-talsköket revs ut med alla sina musgångar och lortar som regnade runt mig och blev istället funktionellt med platsbyggt skafferi, bänkyta och förvaringsmöjligheter. Faktiskt mycket mer bondkök nu än vad det var med gamla inredningen. :)

Både matrum och kök strippades ner till stockarna av oss, gammal lump kastades och byttes ut mot lindrev runt fönsterna. Det ruttna golvet i kök och matplats bröts upp, grävdes ut och fick istället för mullbänk nya blindbottnar med cellulosafiber. I biblioteket och vardagsrummet är mullbänken kvar under golvet då det inte låg någon plastmatta som kvävde den, men kök och matplats har nya golv varav ett är kilsågat.

Mitt hus fick en renovering på 60-talet och nu är en del av det "lagat" och stämmer mer överens med husets ålder, annat är nytt och modernt som induktionsspisen bredvid den gamla järnspisen som står kvar ifall den behövs. Kalla vintrar eldas det i den för värmens skull och jag har planer på att mura upp ena kakelugnen igen och ev sätta in kamin där den andra stod.

Enda stället med plast är nu badrummet som får vänta tills annat är klart, jag behöver lägga om taket, bygga ny veranda och nytt staket. Har även ett par rum som ska få nytt golv som ligger hemma sedan någon månad och fixa klart en vägg i sovrummet där materialet också redan är hemma, så det enda jag behöver nu är lite tid och att ta mig i kragen. :o

Det du inte kan lär du dig, nätet är en outsinlig källa till visdom och med lite bra verktyg, någon att bolla med och ev ett par extra händer klarar du väldigt mycket själv. Resten får du leja in. :)

Tack för överseende med mina morrhoppefasoner. Ursäkten var främst till dig. Det kan vara svårt det där med att få saker till skrift; tankarna i huvudet går inte alltid att formulera på rätt sätt i text.

Slutat hoppas på hus har jag inte, även om det just nu känns ganska trögt. Det finns väldigt lite till salu och likadant var det förra året. Men jag sitter inte i sjön, jag bor redan på landet och det är jag glad över. :)

Tack för peppning! Du har rätt, det går att återställa. Det är så bra att få andra perspektiv i de lägen man syltat in sig i återvändsgränder. Tack!

Många magasin har reportage om de som köpt oerhört primitiva och gedigna bostäder för att flytta ut i skogen. Helt utan bekvämligheter, som ett avbrott mot bekväma tillvaron till vardags.

Jag kan tänka mig att det är en oerhörd avkoppling, och en bra variant om man inte är ute efter att förändra hela tillvaron.

http://www.gardochtorp.se/el-och-vatten--nej-tack.aspx?article=8788
http://www.halmbocken.se/kroken/
http://bostadsguiden.unt.se/Artikel.aspx?articleid=1713624

Senast ändrad:

Typ som jag.

Äger litet hus i skogen, utedass, vatten i brunn men inte inne, litet, enkel och lättskött.

Är nog ingen risk! Det DN refererar till är, om jag förstod det rätt, det som jag inte vill göra. Dvs renovera för andra, likadant som andra. Det är sällan (yngre) människor tycker att jag har fint hemma! De som gillar det är oftast kulturmänniskor av olika slag.

Motreaktionen de tog upp är mer min stil:

"Kommer då renoveringstrenden att hålla i sig eller väntar en motreaktion runt hörnet?

– Det finns redan en mottrend att konsumera mindre och leva enklare. För vissa är det en politisk handling att renovera upp det gamla i stället för att bygga nytt, säger Pernilla Jonsson."

och Hyacinth:

Det blir nog för mycket med två ställen. Jag orkar inte hålla efter på två håll. Tanken har slagit mig dock, men realistiskt tänkt så kommer det inte att hinnas med. Synd.

Det jag gillar är att vi inte behöver göra mycket alls. Det finns inte så mycket som kan gå sönder.
Sen gör vi de facto en del, men utedass och inget vatten inne gillar vi.
Vissa år gräver jag rabatter, andra läser jag och pimplar vin, allt efter behov och lust.
När vi ledsnar låser vi och åker- klart.

Precis så har jag det med!

Lägenhet med alla bekvämligheter i stan. Ett torp utanför stan utan rinnande vatten och med utedass. El finns dock. Eftersom det finns kakelugn och öppen spis kan jag vara där året runt. Har gjort ett litet "innedass" i tvättrummet så jag slipper gå ut om det är kallt och ruggigt. Är dock bajsförbud där... :D

Upplever inte att det är jobbigt med två hem. Tvärtom.

El har vi med, skulle bli för jobbigt annars tror jag, kaminer samt öppen spis. Vi var där över nyår, kallt som satan rent ut sagt vid ankomst, men det släppte på ett par timmar.
Vi har minst sagt bristfällig isolering, men det är inget problem. Fleecefiltar är guld dock!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag är så himla sugen på att skaffa egen liten stuga, men det är lättare sagt än gjort. Så små hus som jag är ute efter går oftast som...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: javill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden