Kostnad göra om sommartorp till åretruntboende?

Sv: Kostnad göra om sommartorp till åretruntboende?

Precis det jag tänkte tipsa om! Köket i vårt lilla hus är lågt från början, men vid diskbänken är det höjt till en acceptabel arbetshöjd av förra ägaren.

Vad skulle det vara för toalösningar? Alla andra varianter som jag sett har alltid luktat, fast att de inte ska göra det. Och så har det hamnat urin på konstiga ställen som man inte kommer åt att städa utan att plocka isär hela alltet. Dessutom har det varit ett äckelgöra att tömma. Men det kanske finns något fungerande toasystem?

Eftersom jag vill fortsätta att bo som jag gör nu - på landet - så kommer det inte att finnas kommunalt avlopp.

Tack igen till dig och alla andra som delar med er av er kunskap!

För egen del så är jag så okänslig för det där med toalett att jag utan vidare skulle kunna ha utedass inne så att säga.
Men det som kan fungera för dig kunde ju vara sluten tank, frystoa eller förbränningstoa.
Vallhund har en förbränningstoa.

Om jag skulle köpa ett torp utan WC så skulle jag bygga till ett litet toarum och ha någon typ av miljötoalett där samt lämna en fungerande dusch som den är.
Separett är litet slabbigt men det är bra att dela på kiss och bajs.
Så kanske en "bara kiss" toa plus en "bajstoa" är något som jag skulle satsa på.

Jag har varit inblandad i ett flertal liknande renoveringsprojekt och det som du nämner som dom stora grejerna har vid samtliga tillfällen bara varit en liten del av kostnaderna i slutändan. Men då har dom gamla torpen/husen renoverats upp till "normal" standard enligt dagens mått.

Kan nämna några av grejerna som är vanliga och som brukar dra iväg:

Nytt tak brukar behövas, ofta med helt ny takkonstruktion.

Nya fönster. Behöver också oftast reglas om eftersom fönster i gamla hus sällan har standardmått och till och med kan skilja på några centimeter från fönster till fönster. Sen vill man ju såklart ha fönster i gammal stil och ju petigare man är med detaljerna, desto dyrare blir det.

Eldstäderna är sällan användbara utan att göra om rökkanalerna och har man ett gäng, är det riktigt stora pengar det handlar om, oavsett om man väljer insatsrör eller glidgjutning. Ofta behöver även kakelugnar och vedspisar renoveras för att kunna användas.

Golven i nedervåningen har i dom flesta fall fått rivas upp, sen har vi fått gräva ur grunden och rensa bort stenbumlingar och gammal bråte som kan dra åt sig fukt och förhindra luftgenomströmning, sen mura och regla upp nytt, isolera och lägga på nytt innergolv.

Elen har i samtliga fall behövts dras om helt och hållet. Då har vi också dolt rören genom att regla upp på den gamla innerväggen och sätta ny gips. Vilket också medfört att listerna behöver tas bort och sättas på plats igen utanför... medfört att man måste "fylla i" glipor till dörrkarmar, fönster osv. Oftast får man köpa nya lister eftersom dom inte håller när man tar bort dom och dessutom ska måtten vara lite andra. Och givetvis vill man ha lister som ser ut ungefär som dom ursprungliga, vilket oftast innebär breda och rejäla = dyra. En jäkla massa detaljer som man inte tänker på och som tar en jäkla massa tid och kostar en jäkla massa pengar helt enkelt.

För att inte tala om kostnaden för VVS. Hur ska huset värmas? Ska det finnas toa på övervåningen? Är befintliga rördragningar okej? Minsta lilla koppling är löjligt dyr!

Ofta behöver man också göra vissa tillbyggnader för att få till vettiga lösningar med toalett och tvättstuga - det där som inte fanns med i planlösningen förr.

Och så tilläggsisolering och ny ytterpanel förstås. Och färg, målning, tapetsering osv...

Ska man renovera ett gammalt torp upp till en "normal" standard som håller värme och som är godkänt och pålitligt och anlita hantverkare till jobbet så räcker inte ens miljonen långt enligt mina erfarenheter. ;)

Vad skulle det vara för toalösningar? Alla andra varianter som jag sett har alltid luktat, fast att de inte ska göra det. Och så har det hamnat urin på konstiga ställen som man inte kommer åt att städa utan att plocka isär hela alltet. Dessutom har det varit ett äckelgöra att tömma. Men det kanske finns något fungerande toasystem?

Se mitt tidigare svar: Pacto toalett. Behöver varken vatten eller el :D

delvis KL

Nu har jag varit och tittat på torpet - och det var så fint med snickarglädje på verandan, rörspis i vardagsrummet, vedspis i köket och kakelugn i sovrummet. Det fanns mycket som var gediget och vackert, men det var också flera saker som gjorde att det inte skulle fungera för mig. :( Trots sjöläge...

Jag vill tacka :) för all information som jag definitivt kommer att ha nytta av framöver i min fortsatta jakt på Huset. Kanske framför allt att jag inte behöver vara helt inställd på att det ska vara WC. Men jag undrar, ylvali2 och vallhund: funkar de där toaletterna i permanentboende år ut och år in? Det står ju att det är till fritidshus, båt och så.

Malin J: Tack för upplysningar! Tack extra för att du tog dig tid att skriva om allt som man behöver tänka på. Jag är mycket förtjust i det som är gammalt och noga med att försöka bevara allt som går. (Bodde förut i en jugendlägenhet som jag INTE renoverade.) Samtidigt blir jag lite skrämd, eftersom jag inte har outsinliga resurser. Kanske ska jag istället leta efter ett nyare hus som jag kan behandla lite hursom?

Jag renoverar i detta nu ett gammalt torp, och det är inte utan problem direkt! Men i mycket inser jag också att jag har en väldans tur med mitt torp, speciellt efter att ha läst Malins inlägg. T.ex. så ligger det på väldigt sandig och genomsläpplig mark så mitt nya avlopp var rätt billigt och krävde bara en infiltrationsbädd, det billigare alternativet. Om inte marken är genomsläpplig blir det dyrare. Det var mycket dyrare att borra brunn, fast avloppsanläggaren får slita mycket mer... :p

Något jag iaf redan har lärt mig är att när man börjar peta på huset så börjar man i en ände, som leder till en annan åtgärd, och ett annat fel, och nånting annat som måste göras först... till slut börjar man om där man startade, och snart är man på villospår igen. :) Det krävs mycket arbete och tänker man inte göra det själv kommer det kosta en hel del slantar. Vi får t.ex. bygga till badrum och tvättstuga, tilläggsisolera, taket behöver en omgång inom något år, målade om fasaden förra året, renoverar alla ytskikt, fick plocka isär och sätta ihop trappan... Och så vidare!

Jag har dock aldrig hört talas om något torp från 1800-talet som inte är av timmer så det borde det vara.

Här i Skåne är det rätt vanligt med obränt tegel som material i äldre hus på landet. Vår lilla gårds boningshus är tex byggt av det. Och sen puts utanpå.

Ja, kanske jag får ge upp drömmen om ett äldre hus... Trodde att det skulle vara genomförbart eftersom jag verkligen tycker om det enkla och genuina. Gammalt är för mig äkta, levande, unikt och andas kvalitet.

(Men jag tänker även fortsättningsvis vägra svart, gråblommiga fondväggar och blanka golv. Inga höga vita blomkrukor, inga grå/svarta hörnsoffor, inga bokstäver på väggarna, inga... )

Ja, kanske jag får ge upp drömmen om ett äldre hus... Trodde att det skulle vara genomförbart eftersom jag verkligen tycker om det enkla och genuina. Gammalt är för mig äkta, levande, unikt och andas kvalitet.

Fast... det finns ju.

Jag har en stuga byggd 1881. Men senare helt moderniserad. Golvvärme under trägolvet, modernt kök, nya takstolar och isolerat tak samt dito väggar.

Det är ett gammalt hus fortfarande. Trots att allt är fixat.

Ja, men det kostar uppenbarligen för mycket att få det så? För mig som inte kan göra det själv.

Möjligheten är i så fall att köpa ett färdigrenoverat hus, men det är inte så ofta jag stött på gamla hus som inte är förstörda (sönderrenoverade).

Usch, vad gnällig jag låter! Fy fäms.

Jag vill tacka :) för all information som jag definitivt kommer att ha nytta av framöver i min fortsatta jakt på Huset. Kanske framför allt att jag inte behöver vara helt inställd på att det ska vara WC. Men jag undrar, ylvali2 och vallhund: funkar de där toaletterna i permanentboende år ut och år in? Det står ju att det är till fritidshus, båt och så.

När du hittat ett hus du är seriöst intresserad av så rekomenderar jag dig att ringa miljö och hälsa i den kommun där huset ligger för att diskutera avloppsfrågan. Där kan du få svar på om befintlig avloppsanläggning är godkänd samt vilka krav som ska uppfyllas om du måste anlägga en ny avloppsanläggning. Därefter kan du börja fundera på tänkbara lösningar.

Ja faktiskt.
De sönderrenoverade är ganska så enkla att fixa till så att de ser bra ut.
Och har hela tak, väggar och fönster.

Jag bor i ett hus som är äldre än från 1850.
Hur mycket äldre vet man inte riktigt.
Och även om mycket är just "sönderrenoverat" så är det mycket bekvämt att bo i och står stadigt och gediget.

Nu när jag läser vad jag skrivit så låter det inte bara gnälligt utan också minst sagt drygt och oförskämt! Speciellt mitt svar till tanten. Jag menade det inte, men jag hade bråttom och bara hasplade ur mig. Jag vill be om ursäkt.

Eller så flyttar du till ett lagomrenoverat hus, och skaffar dig en riktigt primitiv och gedigen stuga att campera i på sommaren.

Ja, men det kostar uppenbarligen för mycket att få det så? För mig som inte kan göra det själv.

Möjligheten är i så fall att köpa ett färdigrenoverat hus, men det är inte så ofta jag stött på gamla hus som inte är förstörda (sönderrenoverade).

Gnäll på du, det behöver man ibland :D

Mitt hus var väldigt billigt. Säljaren behövde göra en snabb affär och är en välkänd suput och slarver, så det fanns väl tvivel om skicket. Men han hade bara haft det i fyra år varav en stor del inom andra fyra väggar...

Rätt som det är dyker HUSET upp. Ge inte upp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag är så himla sugen på att skaffa egen liten stuga, men det är lättare sagt än gjort. Så små hus som jag är ute efter går oftast som...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: javill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka