Kostnad för lån av sto för fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Odessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 028
O

Odessa

Jag är ägare till ett sto som någon lånar för att ta föl på. Ska jag som stoägare stå för någon kostnad? Försäkringen har jag betalat. Betäckning och vet. kostnad står blivande fölägaren för. Men allt annat? Foder under dräktigheten? Avmaskning, och allt annat som ska till? Vad är er uppfattning. Finns det färdiga kontrakt eller kontraktförslag att tillgå någonstans?
Jättetacsam för synpunkter

Sv: Kostnad för lån av sto för fölning

Jag anser att "maglånaren" ska stå för alla avgifter relaterade till dräktigheten och fölet. Däremot beror det på om du själv kan använda stoet till högdräktigheten eller om det är ett rent avelssto. Är det ett rent avelssto bör (enligt mig) "maglånaren" stå för alla kostnader ifråga om stallplats etc, d.v.s. som om maglånaren varit fodervärd. Kommer du själv att rida och använda hästen fram till högdräktigheten är det väl lämpligt att du står för stallhyran fram till dess och sedan "maglånaren".
Det kan dock se helt olika ut, man kommer själv överens om hur man vill göra. Sålänge båda parter känner sig nöjda och inte på något sätt lurade bör man vara nöjd!

Jag lånade ett sto. Stoets ägare och jag skrev ett fodervärdsavtal. Stoet stod kvar hos ägaren och hon och jag utnyttjade stoet lika mycket. Ägaren stod för stoets "allmänna" försäkring och utrustning. Vi delade lika på stallhyra, foder och strö. Jag stod för samtliga kostnader som hade med dräktigheten att göra (seminering, veterinärkollar, hingstavgifter osv.) Stoet gick redan med ett föl vid sidan och krävde därför redan lite mer foder än "normalhästen". Därför kändes det okej för båda parter att dela foderkostnaden rakt av. Annars kan man ju göra så att man delar lika på fodret, men den som lånar magen betalar mer när stoet kräver mer.

Ett avtal är jätteviktigt och där bör man även skriva in vem som ska stå som uppfödare till fölet. Det blir automatiskt stoägaren om man inte skriver in något annat. Men har man som "låntagare" stått för alla kostnader tycker jag att det kan vara rätt att få stå som uppfödare också.

Lånar h*n hela stoet eller bara magen? (dvs står hon kvar hos dig?)

Lånar h*n hela stoet tycker jag att FV ska stå för alla kostnader rörande stoet utan försäkringen som du ska stå för.
Allstå foder, ev stallhyra, allt rörande betäckning, avmaskning osv.

Står stoet hos dig tycker jag att "lånare" ska betala allt rörande betäckningen samt åtminstone kostnaden för det ökade foderbehovet samt annat som tillkommer rörande dräktigheten.

Är inne på Quick Stars linje, men tycker det inte spelar någon roll var stoet står.
Lånar man magen så gör man. Stoet har magen! :D

Foder, strö, avmaskningar, verkningar, extra vaccinationer mm.
Precis som vanligt, som om lånaren själv hade ägt stoet.
Du står för stoets försäkring och maglånaren för fölets.
Står stoet kvar hos dig, så är det ju dessutom du som sköter henne under hela dräktigheten.
Synd att ni inte satte upp ett avtal innan...
Det brukar vara lättast! :)

mvh

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 429
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 529
Senast: Efwa
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka