Kostnad för eget stall?

Nomina

Trådstartare
Sökfunktionen verkar inte fungera för mig just nu, så jag startar en ny tråd.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad det kan tänkas kosta med ett eget stall per månad eller år. Tänker då på "alla" kostnader som hör till just stallet/anläggningen, typ:
- Vatten
- El
- Värme i sadelkammare (ca 20 grader)
- Värme i stallet vintertid (låt säga att det är uppvärmt till typ 10-15 grader, alltså inte "inomhusvärme")
- Värme i ridhus (10-15 grader)
- Alla former av slitage och underhåll i stallet, hagar, ridhus och paddock.

Har säkert glömt något, men ni förstår vad jag är ute efter. :)

Låt säga i detta fallet att stallet har 10 boxar, 6x20m sadelkammare, en toalett, ett torkrum, 2 spolspiltor, ganska mycket yta utöver detta (stort och rymligt). Ridhus 25x80m samt paddock 60x20m. 2 sjukhagar, 7 "vanliga hagar" á ca 3500kvm, 1 sommarhage á 2 ha med vindskydd, allt med stolpar samt staket i plast.

Så, vad kan driftkostnaderna tänkas landa på? :) Självklart varierar det efter vilka lösningar man väljer för olika saker, men det är ingen exakt kostnad jag är ute efter utan bara ett litet hum :)

Senast ändrad:
Sv: Kostnad för eget stall?

Det är i princip omöjligt att svara på.

Vatten? Egen brunn eller kommunalt vatten? Vad finns det för hästar i stallet? Duschas det mycket, spolas mkt med varmvatten?
El? Värms stallet upp eller bara själva sadelkammaren. Hur mkt lampor finns det inomhus? Vad är det för lampor? Vad finns det för lampor utomhus? Hur väl isolerat är det? Om stall och ridhus värms upp, hur värms de upp? Element, luftvärmepump etc. Att värma upp stall och ridhus är inte direkt vanligt. Vissa kalla vinterdagar kanske man får dra in ett element för att hålla vattnet från att frysa. Att värma upp ridhus är inte direkt en liten kostnad.

Slitagekostnader är också omöjligt att svara på. Hur mår botten? Både i ridhus och paddock. Vad är det för botten? Olika bottnar behöver olika mkt underhåll. Vad är det för stängsel. Eltråd, plast eller trä? Hur väl går elen runt? Hur ordentligt stolpat är det? Hur rymningsbenägna är hästarna?

Som sagt, det är en omöjlig fråga att svara på.

Men nu förstår jag inte, varför ska du ha värme i stall och ridhus? Bara det lär ju kosta åtskilliga tiotusenlappar per år.

Men nu förstår jag inte, varför ska du ha värme i stall och ridhus? Bara det lär ju kosta åtskilliga tiotusenlappar per år.

Tänk vad lyxigt med ett varmt ridhus! :love: Haha, men om stallet ligger beläget i närheten av väldigt rika hästmänniskor så kanske de vill betala för det. Jag kallar det LYX! :d

Ett stall med så många hästar borde ju i princip värma sig själv ganska långt, eller tänker jag helt fel?

Jag hade kallstall, ett litet ett, och hästen värmde upp det själv. Också då det var smällkallt ute.

Jo, det gör de, om man håller dörrarna stängda. Själv brydde jag mig inte i mitt stall, luften var viktigare än temperaturen. Jag hade vattnet i ett värmeskåp och inga vattenkoppar, så det var väldigt smidigt! Annars kan man ju ställa in ett löst element där man har vattnet när det blir kallt, alternativt byggfläktar om man nu vill det. Skulle tro att det är billigare i längden att ha fläktar när det är så kallt än att alltid ha uppvärmt.

*delvis kl*
Alltså, jag ska inte ha någonting :D Inga planer på att varken bygga eller köpa stall, frågar pga. en diskussion med en vän, och hon nämnde just uppvärmt stall och ridhus, så ja - det är därför jag frågar :)

Ang. lösningarna så vet jag inte alls, men om man tänker sig någon slags medeldyr lösning på alltihop? :p Som sagt verkligen inget exakt jag är ute efter utan bara ett hum om vad det kan landa på.

Hade varit roligt att jämföra kostnad med och utan värme i stall och ridhus också, bara för att det kom upp. :)

Att värma upp ett ridhus måste kosta enorma summor... Iofs, du får ju ha isolerat ridhus för det första, men sen är det så högt i tak och värmen stiger, så jag skulle tro att man får ha någon typ av fläktar för att fördela värmen kanske. Om ridhuset är 20x60 och har en 5-6 meter i takhöjd blir det en ganska stor luftvolym som ska värmas.

Stall anser jag inte behöver värmas, men det är ju samma sak där, stor luftvolym, dåligt isolerat, dörrar som öppnas osv.

Det är klart :)

Men det handlar i detta fallet som sagt enbart om nyfikenhet, jag har inga planer på att bygga stall och hade jag haft det hade jag inte haft värme i varken stall (annat än sadelkammare) eller ridhus.

Men vi struntar i värme i stall och ridhus då och tänker oss följande (ska försöka svara på frågor som kommit upp, och har ändrat några saker :p):
* Stort, rymligt stall med 10 boxar, bra belysning samt ventilation, väl isolerat.
* Sadelkammare ca 20x6m. (Värme)
* Toalett (värme)
* Torkrum (värme)
* 2 Spolspiltor, används 2-3 gånger/dag med varmvatten.
* Thermobars i hagarna (7st á 3500kvm), som är av trä med 4 slanor med eltråd innanför. 2 sjukhagar utöver detta, samma staket.
* 2 sommarhagar á 2ha med ett vindskydd i varje.

Låt säga att kommunalt vatten används och där är någon medeldyr lösning på resten, jag är som sagt bara ute efter en väldigt ungefärlig kostnad. :)

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?