Kostnad för egen häst?

K

KiiiWiii

Hejsan!!
Jag undrar bara vad det kostar att ha egen häst? tänker då framför allt på er som har häst vad kostar det ungefär på ett år för er? Hittade på ett ställe att det kostade ca 35000:-/år :O men då var det inräknat en hel del olika grejer som inte känns 100% nödvändigt, så som massage, tävlingar och någon värmebehandling! Skulle vara bra att höra hur mycket det blir beroende på häst och storlek osv... men på ett ungefär :) och även när skaffade du din första häst? :) Tack på förhand!

Sv: Kostnad för egen häst?

Summan 35000 per år är nog inte allt för konstig, skulle tippa på ungefär det dubbla om man ska räkna med det mesta.
En "billig" stallplats där foder och in och utsläpp ingår kostar runt 3500:-/mån här i sthlm. och då är de flesta ställen dyrare, sen ingår ju inte skoning och sådant i den avgiften.

Så på 10 månader kommer man nog lätt upp i summan 35000:- bara på stallhyra.
och jag har iofs ingen egen häst. men tänker rent logiskt.

35 lät ju lite lite tycker jag..
Om jag räknar på mina per månad så betalar jag
Stallhyra 1000.-
hösilage ca 600.-
kraft foder 200-300ca
betfor, vitaminer m.m ca 100:-
Spån ca 400 i månaden
skor ca 800.-
försäkring 400.-
DE blir typ 42 000 per år

då är ingen utrustning med räknad, transport kostnader, vaccinationer eller behandlingar av massör inte heller avmaskning m.m

Jag står i en av de billigare delarna av Sverige vad gäller stallhyra. Jag betalar 3000/mån i stallhyra. Då ingår grovfoder, havre, betfor, mineraler och spån (alla insläpp/utsläpp ingår, väldigt få jourer). Utöver det köper jag en säck soja varannan månad för 150 kr. Hovslagare varannan månad 1000 kr. Försäkring 800 kr/månad. Ska jag även räkna in kostnad för bensin till stallet (har en dryg mil) gissar jag på att det blir minst 500 kr/månad, trots att jag ofta samåker. Ovanpå det kommer vaccination 400 kr/år, tandläkare vartannat år ca 700 kr/år.

Då blir årskostnaden:
Stallhyra 36 000
Soja 900
Hovslagare 6 000
Försäkring 9 600
Vaccination 400
Tandläkare 700
= 53 600

Då har jag INTE räknat in träningar, tävlingar, transporthyra, bensin, eventuell behandlingar efter sjukdom/skada på häst eller massage.

Visst att det finns billigare stall, och man kan alltid skaffa billigare försäkring, men om du inte har eget stall har jag mycket svårt att tro att många kommer under 35 000 kr/år för det allra nödvändigaste.

Det är väldigt olika..
Jag kommer säkert upp i minst 50.000 per år för min häst.
Men det beror ju på var den är uppstallad, hur dyr hovis man har, om man tränar osv...
Det är dyrt att ha en häst så man får prioritera vad man lägger pengarna på.
Jag köper ex. inte en massa onödiga saker till hästen, men tyvärr känner jag även folk som drar in kostnaderna på hästens foder.

Det viktigaste tycker jag är att prioritera:
* stallplatsen (man kommer liksom inte undan)
* bra hovis. (man får vad man betalar för)
* Bra och tillräckligt med foder
* veterinär (ex vaccinationer osv.)

Så ja, jag skulle säga att en häst kostar som allra minst 35.000 kr per år.
(Man kan ju iofs ha tur att ha eget stall och eget foder och då minskar kostnaderna drastiskt.)
Då räknar jag inte in att man kanske tycker att det är roligt att köpa lite nya saker ibland.. ;)

Hmm.. jaa pengarna springer iväg snabbt märker jag!
Men om detta härliga med egen häst skulle inträffa så skulle jag stalla upp den här hemma (gratis då) och det är väl en av de lite större kostnaderna då vad jag har förstått? Men då sköter jag ju i och för sig allt själv, men skulle inte vilja ha det på något annat sätt!
Men är det stora hästar ni har eller ponnyer?

Problemet med att ha hästar i eget stall är att man ju inte kan ha en häst, man behöver minst två. Ska man då äga bägge själv, blir ju kostnaden för att ha en häst egentligen två hästar. Och då börjar det springa iväg pengar.

35 000 kr tycker jag lät som ett rätt hyggligt pris per år. Vi hade eget stall och kom högre än så, men då åt vår dyrare häst också för 2000 kr/månad. Sedan är spelar det stor roll om man bara har två hästar - helt plötsligt får man köpa dyrare småbalsensilage eller försöka hitta bra torrhö (för mig innebär det skulltorkat, vilket är dyrare).

Jag lägger närmare 60000 om året på min häst men då står jag på större anläggning med ridhus och viss service och en häst som äter mycket och behöver skos ofta och har dessutom en bit att åka till stallet och bensinen är ju inte direkt gratis nu. Dock så är hästen ovanligt frisk för ett hbl och har sällan andra vet. kostnader än vaccinering och tandkoll. 35 000 räcker nog till grovfoder, skor och försäkring på ett år ungefär.

Senast ändrad:

Ja stallplatsen och foder/strö är de största kostnaderna. (om man inte får en massa veterinärräkningar vill säga)
Så om du kan ha häst hemma och är nöjd med att sköta allt själv så kan du spara in lite pengar, och det är ju super. :)

Jag har en liten storhäst och han står på lösdrift på en större anläggning med ridhus, allt foder osv ingår och fullservice. Därför blir mina kostnader kanske något högre, men jag tror ändå att det slutar på nästan samma summor.
I mitt stall kostar det lika mycket för både ponny och häst och på lösdriften har de fri tillgång till hösilage. :)

massage, tävlingar och värmebehandling känns inte lika nödvändigt som hovslagare, försäkring och vaccination om du frågar mig :angel:

Jag gissar att jag har en hästkostnad på ca 70 000kr/år om jag tar med allt från stallhyra, ridhuskort, bensin, tränings- och tävlingsavgifter, försäkring osv...

Det som inte går direkt till hästen varje månad stoppas undan på hästkonto som reserv om hästen eller något annat går sönder, för tillfället delas detta konto med min bil också! Den är mer i behov av nödvändiga måsten än vad hästen är för tillfället...

Så här kostar min haflinger ungefär/månad:

Stallhyra: 0 kr
Hö: 800 kr
Spån: 200 kr
Lucern: 100 kr
Försäkring: 200 kr
Hovslagare: 800 kr (1250 kr var sjätte vecka)
Bensin till dragbilen (hämta hö och åka till hovis): 400 kr

Summa: 2500 kr (dvs 30000 kr/år):crazy:

Och detta är bara det absolut mest nödvändiga. Och observera att stallhyran är 0 kr. Sedan tillkommer alltid andra utgifter som man inte räknar med...

Så det är väldigt olika då alltså! :) Är mycket tacksam för alla svar!
med min ekonomi så verkar det vara mest lämpligt med sommarhäst i någon månda eller så! :laugh: vill inte köpa en häst och sen riskera att den ska må dåligt för att jag inte kan planera min ekonomi! får nog jobba på några år och sen invänta rätta dagen ;D
Men så,så tacksam för alla svar!! :bow:

I månaden betalar jag:
stallhyra: 2300 (ingår all foder och spån)
skoning: 400 (skor var 6-8 vecka och kostar 800kr/gång)
försäkring: 500

i övrigt med utrustning och veterinär kostnader varierar väldigt olika! beror för det första på om hästen är frisk eller ej, vad man köper för utrustning och vad för märke osv. men kan räkna ca 500kr/mån?? förutsatt att hästen är någorlunda frisk och man inte köper dyrare saker så som ex. sadlar eller dyra märkes grejer och sen tävlingar & träningar ca 200kr/mån om man "jämnar ut det" (rider gratis för tränare)

Så per år betalar jag ungefär: 47000kr/året

Haha. Absolut! :)
Det är dock inte alla som tänker så..
Men man får prioritera och jag tycker det är jättebra att du avvaktar tills du verkligen känner att du har råd! :) (känner ett par som har spontanköpt sina hästar och sen har de inte haft råd med veterinär...) :crazy:

nää tyvärr är det inte det!
en vän till mig hade egen häst och köpte så många saker till honom (täcken, sadlar, schabrak, träns, grimmor) att tillslut så var pengarna slut och de behövde sälja honom! vill verkligen inte att det ska bli så :)

Har nyl flyttat till billigare del av skåne.

Boxhyra inkl ridhus + in/utsläpp/fodringar vardagar = 1000

Strö 450
Grovfoder 700
kraft 100
Mineraler etc 60

Led-tillskott 800

-----------------
Totca 3100 för uppstallning/foder/tillskott

Försäkring 500
Diesel (2,6 mil tor) ca 900 (ska man räkna slitage etc så ca 2000 kr)

+ träning, utrustning, vaccination, årlig koll av tänder, equiatriker/kiropraktor, ev skador, osv

Senast ändrad:

Jag har min häst på lösdrift vilket är bland det billigaste "stall-alternativen"

Stallhyra (finns ett antal gemensamma boxar. Strö och grovfoder ingår.): 1200 :-
Hovslagare: 600 kr (cirka 1200 var 6-8 vecka)
Försäkring: 550 kr
Kraftfoder: max 50 kr

Totalt: 28800 kr
Men detta är ju bara vad det kostar att ha hästen, sen tillkommer träningar, tävlingar, utrustning, bensin osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Tassa
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30