Kostnad för åring...

N

Nicke

En liten fråga. Ungefär hur mycket ligger en åring med runt 120 i blup på just nu? Cirkus?

Sv: Kostnad för åring...

Det är nog mer än fråga om stam, det går inte generellt att säga ett pris baserat på enbart Blup.
Kan nämna att vissa Tyr avkommor såldes för mellan 65-85000 kr som åringar, och det finns flera hingstar såsom Dökkvi, Hrannar mfl. Sen hänger det självklart på stoet också, en avkomma efter ett obedömt sto sjunker en aning kontra de bedömda stoet.

Det är nog mer än fråga om stam, det går inte generellt att säga ett pris baserat på enbart Blup.
Kan nämna att vissa Tyr avkommor såldes för mellan 65-85000 kr som åringar, och det finns flera hingstar såsom Dökkvi, Hrannar mfl. Sen hänger det självklart på stoet också, en avkomma efter ett obedömt sto sjunker en aning kontra de bedömda stoet.

Jo jo, jag förstår väl det..men det är intressant att höra dessa exempel. Jag hade räknat med ca 100.000 för en åring i 120-blupsklassen där bägge föräldrar, samt flertalet släktingar är 1:a klassade. Ville bara höra hur väl eller inte det stämde. Det uppges ju nästan aldrig i annonserna hur mycket de tar. Och inte orkar man ringa runt och fråga heller. Dessutom tycker jag inte att man bör göra det heller, om man inte är seriös spekulant på just den hästen. Det är respektlöst mot hästägaren.
Och ändå behöver vi småavlare veta.

Ska du köpa eller sälja? Eftersom du luskar priser...:angel:
Jag skulle nog säga mellan 50 000-150 000kr beroende på stam och föräldrarnas bedömning (ev. hederspremier).
Sen avgör det såklart hur fölet ser ut rent extriört och hur den rör sig.
Det finns väl ett stoföl f.07 med superduperföräldrar + över 120 i blup som är ute på annons nu för 100 000kr.
Ett annat stoföl med elitmamma och högt bedömd pappa gick för 100 000kr + moms.

Ska du köpa eller sälja? Eftersom du luskar priser...:angel:
Jag skulle nog säga mellan 50 000-150 000kr beroende på stam och föräldrarnas bedömning (ev. hederspremier).
Sen avgör det såklart hur fölet ser ut rent extriört och hur den rör sig.
Det finns väl ett stoföl f.07 med superduperföräldrar + över 120 i blup som är ute på annons nu för 100 000kr.
Ett annat stoföl med elitmamma och högt bedömd pappa gick för 100 000kr + moms.

Det lutar nog mot köpa..

Är det en hingst eller ett sto?
Stam? Rörelser?
Du kan få en färdig och bedömd häst för 100 000-150 000kr. Det är alltid en chansning att köpa unghäst även om den har toppstam...

Är det en hingst eller ett sto?
Stam? Rörelser?
Du kan få en färdig och bedömd häst för 100 000-150 000kr. Det är alltid en chansning att köpa unghäst även om den har toppstam...

Det ska vara ett sto. Hästar är alltid ett lotteri, oavsett kunskap och räknekunnighet. Men spännande är det :angel:

Nej det är alltid kul att äga fina hästar:D
Lycka till och glöm inte att ta med en mycket kunnig person med unghästöga som kan syna hästens extriör och gång. Det handlar om mycket pengar så varför chansa, 4 ögon ser mer än 2;)

Nej det är alltid kul att äga fina hästar:D
Lycka till och glöm inte att ta med en mycket kunnig person med unghästöga som kan syna hästens extriör och gång. Det handlar om mycket pengar så varför chansa, 4 ögon ser mer än 2;)

Man är väl estet och är diplomerad både dittan och dattan, men jaja, jag ska ta med hela släkten :D Som också ska få hälsa på hela hästens släkt! Det slarvas lite här och där med lynnet ibland tycker jag..

100 tusen för en 1 åring??

Vem är så *PIP* att man går å köper en 1 åring för dessa summor??
Du har ingen aning om hästen i framtiden kommer bli en bra tävlingshäst bara för hans förfäder ha varit de..

Inte ens hbl kostar så mkt som 1 år och då är de betydligt dyrare än vad isisarär som vuxna.

Jag tycker ärr har man en 1 åring som är välhanterad och väx upp på lösdrift i unghästflock som ä är 1 år och verkligen har elitstam så MAX 50.000
Då ska hästen vara försäkrad för denna summa också när jag köper den!
En normal lite över medel normal föl i stam ligger på 35 andra under de tycker ja..

Många säljer isis föl för 10 tusen och de tycker jag är helt fel.. de är ju vad fölet kostar i snitt att ta fram.
Lite pluss vill man ju gå=)

MINA åsikter säger jag nu=)

obs obs obs jag säger inte vad som är rätt eller fel=)

Jag betalade 4875 för mitt föl som iof låg i magen=)(självkostnadspris)
Och han har fått mycket lovoord att jag ska behålla han som hingst och kolla vad han går för..
Eftersom han ser snygg ut har en ovanlig färg dessutom har en fin teckning på huvud och kropp=)

Så man kan väl säga att jag har haft otroligt tur.:D

Du, det är inte alls ett ovanligt pris - för de finare hästarna. Säg att du har ett FINT sto som mor, där har du ett hyfsat inköpspris. Sen en hingst med språng och allt.

För detta fåtalet hästar räknas stam, blup och naturligtvis chansen att det blir något alldeles extra. För chansen ökar ju faktiskt med bättre stam.

Det finns åringar inom varmblodsvärlden som går för mycket mer än 100 000kr. Man kan vända på konceptet för vem betalar 25 000kr i omomsade pengar för ett föl u. obedömd mamma med relativt okändstam (Freyfaxi har då mig veterligen inga toppavkommor) e. 2:a klass pappa.
Det tycker jag är överpris när man kan få ett lika fint hingstföl för 15-25 000kr e. bedömd mamma m. bra stam e. 1:a klass hingst.....
Men men vill köparna betala så:angel:

Allmänt sett tycker jag att det är häpnadsväckande att islandshästpriserna aldrig stannar, utan bara fortsätter att stiga både på betäckningar, föl och ridna hästar. Men det är väl som vanligt, tillgång och efterfrågan...

Jag upplever snarare att marknaden börjar differentiera sig lite mera på senare år - men hur har dina förväntningar och krav höjts?!
Du kanske söker "mera" häst nu än förr ... ;) :angel:

Jag upplever snarare att marknaden börjar differentiera sig lite mera på senare år - men hur har dina förväntningar och krav höjts?!

Aveln går ju framåt hela tiden med stormsteg, så det gäller att hänga med, men jag har nog alltid haft hästar en bra bit över medel. Det är roligt med bra ridhästar när man ändå lägger ner så mycket jobb och pengar på själva skötseln och omkostnader, som skulle ha varit lika dyrt på en mera medelmåttig häst.
Så mina krav står nog mera i proportion med kvalitetshöjningen på tävlingarna och inom aveln.

Då är det nog mera häst - för de bra har blivit dyrare, helt klart. Och "skräpet"* tror jag är mera svårsålt och har därmed blivit billigare.

* definitionen här är alltså de som är felhanterade/ ridna så att det är mycket jobb med foder, hovar, träning osv. För de finns.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "mera häst". Om du menar att man allmänt väljer att ha hästar över medel, eller att jag skulle vilja ha bättre hästar nu än förr.
För min del följer jag bara med utvecklingen.
Det som för 15 år sen ansågs som en bra tävlings och ridhäst, är ju snudd på ett skämt idag. Aveln går helt enkelt framåt, och alla som tävlar tvingas följa med i den utvecklingen. Även vad gäller kostnader på tävlingshäst.

Jag var bara lat, du har satt ord till "mera" nu: alltså bättre häst, finare gångarter osv. :o För visst går utvecklingen framåt.

Skulle jag ha råd att köpa en mycket lovande 1 åring med bra stam från både mammas och pappas sida så hade jag inte tvekat! Inriden och tävlad så kan den komma att kosta 3 ggr mera. Sedan beror det på om det är ett hingstämne eller ett sto, en valack hade jag personligen inte gett 100 000:- för oavsett vilken stam den hade.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AlinaT
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka