Sv: Kostnad för åring...
Men hur kan du veta att de föl du köper för massa pengar kommer till100% säkerhet bli en bra avelssto eller hingst??
Bara för att en häst har superstam betyder de inte att de kommer bli en superhäst!
Vet 10 st som gick ihop och betäckte superstoet med superstam och hade sprungit in en hel del.
De betalade 80:000 för den bästa hingsten på marknaden och ut kom ett fult föl som inte spramh fortare än råttan själv!
Tji fick dom och hästen såldes för 10:000 som ridhäst och går idag 120 hopp och LA dressyr och CR distans!
Nä jag skulle vänta tills att hästen är 3 år och visad DÅ kan man veta vad de kommer bli av hästen. Och hästen ska ha 9-10
r på allt DÅ kan man snacka om prisklass 150.000 pluss för då har man dokumenterat att hästen är superduperfin bra och allt=)
och en häst som redan går OS klasser kostar miljoner
Men nä ett föl skulle jag inte ge mkt för..jag menar inomhbl aveln så många som tar de dyraste hingstarna på sina fina ston och tror sig kunna få nästa milton..
Men den procenten som blir elithopphästar är minimalt liten..
Kolla på alla uppfödare som fött upp upåpåt 200 hästar fråga hur många av dessa 200 som tävlar OS:smirk:
Fast de klart har folk pengar och har svårt att göra av med dessa pengar varför inte slänge ut 200.000 på en 6 månaders fölunge
Jag har köpt ett trevligt avelssto för hela 32000 kronor 3½ år
Och en fölunge som hon spåttade ur sig som är lovande som hingst och han gav jag hela 4875 kronor för
Jag är supernöjd och ska inte klaga
Jag tror utan att tveka att man kan hitta bra avelsmaterial för under 50.000 utan problem
Jag har svårt att förstå hur folk kan lägga ut så mkt på en häst oki om man tävlar på ELitnivå men då har man oftast sponsorer men de flesta köper hästar för ofantligt stora summor och småtävlar bara på...