Kostnad för åring...

Sv: Kostnad för åring...

Det som för 15 år sen ansågs som en bra tävlings och ridhäst, är ju snudd på ett skämt idag.
Det beror ju helt på vilka definitioner man satt för "bra" från början. Det finns/fanns hästar som var bra ridhästar för 25 år sedan vars kapacitet skulle hålla även idag.

Det beror ju helt på vilka definitioner man satt för "bra" från början. Det finns/fanns hästar som var bra ridhästar för 25 år sedan vars kapacitet skulle hålla även idag.

Jo jag vet. Men de allra flesta av dåtidens "medelhästar", är nog inte lika attraktiva idag.
Och de där över 110-bluparna som är ganska vanliga idag, var nog inte lika vanliga då.
De riktiga avelsmatadorerna kommer väl alltid att vara kungar. Som gamla filmstjärnor eller nåt ;)

Jo jag vet. Men de allra flesta av dåtidens "medelhästar", är nog inte lika attraktiva idag.
Och de där över 110-bluparna som är ganska vanliga idag, var nog inte lika vanliga då.
De riktiga avelsmatadorerna kommer väl alltid att vara kungar. Som gamla filmstjärnor eller nåt ;)
Som sagt, beroende vad man haft för krav för definitionen av bra.
Nej, 110-blupare fanns det inte, det existerade inte några blupare överhuvudtaget, systemet fanns ju inte då. Det var avkommebedömningar som tillämpades istället.
Men det är tack vare aveln från den tiden som det finns något att mäta och tillämpa BLUP på nuförtiden.
Ja, de gamla fina hästarna, hingstar som ston, är värda att betraktas med respekt, både till det yttre och det inre ;).

Som sagt, beroende vad man haft för krav för definitionen av bra.
Nej, 110-blupare fanns det inte, det existerade inte några blupare överhuvudtaget, systemet fanns ju inte då. Det var avkommebedömningar som tillämpades istället.
Men det är tack vare aveln från den tiden som det finns något att mäta och tillämpa BLUP på nuförtiden.
Ja, de gamla fina hästarna, hingstar som ston, är värda att betraktas med respekt, både till det yttre och det inre ;).

Men oj :cry: Vad säger mina gamla snygga valacker 28+ nu? De tycker nog också att de är värda respekt :D

Och när de var unga fanns givetvis inget blupsystem, men nu har de fått sin upprättelse och är med i islandshästbibeln. De hälsar att det känns bra. Att finnas alltså. Även om alla släktingar inte går att hitta. De kanske rentav blev middagsmat på någon isländsk gård.

Du, det är inte alls ett ovanligt pris - för de finare hästarna. Säg att du har ett FINT sto som mor, där har du ett hyfsat inköpspris. Sen en hingst med språng och allt.

Det är ju så här, de godkända hingstarna på Island och ffa de populära kostar avsevärt mer i språngavgift än vad vi själva erlägger här i Sverige. Hingstar på Island som tar 5000 kr i språng, brukar vara antingen gårdshingstar eller någon äldre hingst som tappat mark.

Men oj :cry: Vad säger mina gamla snygga valacker 28+ nu? De tycker nog också att de är värda respekt :D

Och när de var unga fanns givetvis inget blupsystem, men nu har de fått sin upprättelse och är med i islandshästbibeln. De hälsar att det känns bra. Att finnas alltså. Även om alla släktingar inte går att hitta. De kanske rentav blev middagsmat på någon isländsk gård.

Jag vet inte hur jag ska tolka det här inlägget.

Tycker du det är något konstigt med att hästar använts till mat under århundradens lopp? Det tycker inte jag. De har funnits med i människors liv, underlättat deras dagliga arbete, burit tunga bördor och också stått för en del av människors överlevnad.

Vad jag menar med respekt är att inte avfärda naturens och generationernas genetiska påverkan på nuvarande hästar. Att vi människor sedan hittat på ett statistiskt redskap de senaste åren för att "väga och mäta" förändrar inte de anlag som skapats under många hundra år.

Jag vet inte hur jag ska tolka det här inlägget.

Tycker du det är något konstigt med att hästar använts till mat under århundradens lopp? Det tycker inte jag. De har funnits med i människors liv, underlättat deras dagliga arbete, burit tunga bördor och också stått för en del av människors överlevnad.

Vad jag menar med respekt är att inte avfärda naturens och generationernas genetiska påverkan på nuvarande hästar. Att vi människor sedan hittat på ett statistiskt redskap de senaste åren för att "väga och mäta" förändrar inte de anlag som skapats under många hundra år.

Det fanns ingenting att tolka. Jag menade vad jag sa. Det fanns ingen värdering i det.

Det fanns ingenting att tolka. Jag menade vad jag sa.
:rofl: ja, det var ju också ett svar så gott som något annat. ;)

Mina hästar hälsar tillbaka, fast samma intressen har de tydligen inte, de är inte intresserade av släktforskning ;)

Senast ändrad:

Kanske de men jag skulle då aldrig ge mer än 50 tusen för ett föl /1 åring från 3 års ålder kan vi börja snacka pengar tycker ja.. då är de inte långt till inridning och man har dessutom set mer av vad hästen går för samt hur den har blivit extriörmäsigt.

Jag vet att de flesta travarna 1½ åringarna går ut på aktion för 150000 då gäller de att ha bra öga antingen köper man förloraren ellervinnaren.. oftast förloraren....

Man ska ju veta att chansen att just de föl man köper kommer bli nästa stjärna är ytterst ytterst liten..Och vad jag fattar de som finns de väl inga direkta vinstdummer inom islandshästgrenarna???
Inom hoppningen är de ju ett par miljoner iallafall! Och inte trav hiskliga summer=)

:D

Jaja folk får köpa hästar för vlka summer de vill... finns ju de som vill ge 39 miljoner DOLLAR för vissa hästar.. har de svårt att göra av med pengarna deras så tja varför inte=)=)=)=

Kanske de men jag skulle då aldrig ge mer än 50 tusen för ett föl /1 åring från 3 års ålder kan vi börja snacka pengar tycker ja.. då är de inte långt till inridning och man har dessutom set mer av vad hästen går för samt hur den har blivit extriörmäsigt.

Jag vet att de flesta travarna 1½ åringarna går ut på aktion för 150000 då gäller de att ha bra öga antingen köper man förloraren ellervinnaren.. oftast förloraren....

Man ska ju veta att chansen att just de föl man köper kommer bli nästa stjärna är ytterst ytterst liten..Och vad jag fattar de som finns de väl inga direkta vinstdummer inom islandshästgrenarna???
Inom hoppningen är de ju ett par miljoner iallafall! Och inte trav hiskliga summer=)

:D

Jaja folk får köpa hästar för vlka summer de vill... finns ju de som vill ge 39 miljoner DOLLAR för vissa hästar.. har de svårt att göra av med pengarna deras så tja varför inte=)=)=)=

Ja, en del köper grundbulten till en framtida avel, en del en Carl Malmstenssoffa o nån annan kanske en ny BMW, smaken är som baken :D

Är man på jakt efter en "bra" häst , så har man ju inte så mkt annat val än att lägga ut dessa pengar. Själv är jag också på jakt efter ett bra föl om några år och är inte främmande för att lägga mkt pengar på den häst. För meningen är ju trots allt för mig att jag vill ha ett bra avelsto som kan ge mig det jag önskar.

Tillägg: Def. på "bra" häst är olika för olika människor.

Ang priser på s k "blup-hingstar" så fanns/finns det en del på Stenholmen när de hade öppet hus. Har inte priserna exakt i minnet nu, men borde gå att se via deras hemsida.

Ett årsföl (-06) rel hög blup 60 000:-
Kopierar exempel, hoppas okej visa hur:

• Vipar från Stenholmen, född - 04, musblack. Blup: 115.
Mycket lovande fyrgångsegenskaper.
Får begränsat beteckningstillstånd baserat på sitt avelsindex.
Har tre syskon ( U: snögg ) 1:a klass fyrgångshästar.
Mor: Snögg fra Asmundarstödum , 1:a klass, fyrgångsto.
Morfar: Ofeigur 882, hederspremie för avkommor.
Far: Fannar fra Audsholtshjaleiga, 1:a klass.
Pris: 95.000 kr

2 stoföl med blup över 120 som jag känner till har sålts för 80000+moms och 100 000+moms,dessa är efter högt bedömda 1 klass ston och en mycket högt bedömd hingst.Dessa avkommer är mycket lättsålda det finns en kö på köpare.Hingstföl med ca 120 i blup har kostat från 50 000+moms

Men hur kan du veta att de föl du köper för massa pengar kommer till100% säkerhet bli en bra avelssto eller hingst??
Bara för att en häst har superstam betyder de inte att de kommer bli en superhäst!

Vet 10 st som gick ihop och betäckte superstoet med superstam och hade sprungit in en hel del.
De betalade 80:000 för den bästa hingsten på marknaden och ut kom ett fult föl som inte spramh fortare än råttan själv!

Tji fick dom och hästen såldes för 10:000 som ridhäst och går idag 120 hopp och LA dressyr och CR distans!

Nä jag skulle vänta tills att hästen är 3 år och visad DÅ kan man veta vad de kommer bli av hästen. Och hästen ska ha 9-10:or på allt DÅ kan man snacka om prisklass 150.000 pluss för då har man dokumenterat att hästen är superduperfin bra och allt=)

och en häst som redan går OS klasser kostar miljoner

Men nä ett föl skulle jag inte ge mkt för..jag menar inomhbl aveln så många som tar de dyraste hingstarna på sina fina ston och tror sig kunna få nästa milton..
Men den procenten som blir elithopphästar är minimalt liten..

Kolla på alla uppfödare som fött upp upåpåt 200 hästar fråga hur många av dessa 200 som tävlar OS:smirk:

Fast de klart har folk pengar och har svårt att göra av med dessa pengar varför inte slänge ut 200.000 på en 6 månaders fölunge

Jag har köpt ett trevligt avelssto för hela 32000 kronor 3½ år
Och en fölunge som hon spåttade ur sig som är lovande som hingst och han gav jag hela 4875 kronor för:banana::bump:
Jag är supernöjd och ska inte klaga:D

Jag tror utan att tveka att man kan hitta bra avelsmaterial för under 50.000 utan problem

Jag har svårt att förstå hur folk kan lägga ut så mkt på en häst oki om man tävlar på ELitnivå men då har man oftast sponsorer men de flesta köper hästar för ofantligt stora summor och småtävlar bara på... :crazy:

ja fast en BMV är ju klar när du köper den.. du vet vad du får=)

Samma sak med soffan..

Ett föl har du ingen aning om hur den kommer bli som vuxen.. bara för den är fin som 4 månader betyder de inte att den är fin som 4 åring!

Den kan ju ha massa fel..deär ju inte som så att man gör böjprov på en 6 månaders fölunge..
Så du kan inte veta vad för fel hästen möjligen har..
Den kan ha lösa benbitar, den kan ha andra medfödda fel som inte dyker upp förrens man rider in den!
Den kasnke blir massvis överbyggd osv

Nä jag skulle vänta tills att hästen är 3 år och visad DÅ kan man veta vad de kommer bli av hästen. Och hästen ska ha 9-10:or på allt DÅ kan man snacka om prisklass 150.000 pluss för då har man dokumenterat att hästen är superduperfin bra och allt=)

och en häst som redan går OS klasser kostar miljoner

En häst med 9 och 10 på allt lär kosta betydligt mer än 150000 kr, det priset får nu nog lägga upp på en hyfsad tävlingsvallack idag.
För en hingst med dessa bedömningssiffror är det ganska realistiskt att tro på en extra nolla i denna summa, en högt bedömd avelshingst såldes från Island för över 2 miljoner svenska kr men den hade inte 9 och 10 för allt.

ja fast en BMV är ju klar när du köper den.. du vet vad du får=)

Samma sak med soffan..

Ett föl har du ingen aning om hur den kommer bli som vuxen.. bara för den är fin som 4 månader betyder de inte att den är fin som 4 åring!

Den kan ju ha massa fel..deär ju inte som så att man gör böjprov på en 6 månaders fölunge..
Så du kan inte veta vad för fel hästen möjligen har..
Den kan ha lösa benbitar, den kan ha andra medfödda fel som inte dyker upp förrens man rider in den!
Den kasnke blir massvis överbyggd osv

Både soffan och BMW:n sjunker i värde med åren, till skillnad mot hästen. Såvida den inte är vanskapt, har spatt och helt plötsligt visar sig vara obrukbar. Fast det är klart, soffan kanske visar sig vara ett Måndagsexemplar, och man ramlar igenom resåren och får en pisksnärtskada, och BMW:ns väghållning inte visar sig vara den man hade trott, och man brakar ut i Helges Heliga Skog.
Det finns förmodligen inga garantier här i världen :angel:

En häst skjunker i värde..
För köper man en islandshäst på 6 månader för 200.000 så har amn nog inte så mkt pengar att hämta ut mer.. Jag har aldirg sett en islandshäst säljas för över 300.000 inte ens de finaste avelshingstarna.

Medans en snygg 4 årint hbl hingste som vunnit alla tester och gått vidare och blir godkänd och tävlar OS i hopp ning som 10 åring är värt uppemot 40 miljoner kronor.

Pluss att en betäckning meddenna hingst kan kostar 30.000 kronor

Så här går hingstägaren pluss med..

Och du vet veteranbilarna ligger i rätt fina priser.. så är man bara rädd om sig BMW så stiger den i värde sen när den är antik=)

Samma som med soffan.. finns soffor som är välbevarade som är 200 år gamla som söljes för hiskligt stora summer..

Ser du inte på antikrundan.;)

En häst har en begränsad livslängd i snitt 20 år efter 15 år börjar hästen sjunka i värde och försäkringen på hästen sjunker och den börjar bli gammal hästen och kan inte längre troligen tävlas på elitnivå..

Och har man då ett sto sätter man den i avelsboxen och så visar de sig att stoet har mkt svårt för att föla och riskerar att dö vid en förlossning..
Så mkt till avelssto vart de med den stoet;)
Eller hingsten har dålig kvalité på sin sperma att han inte blir godkänd.. då står man där med sin snygge hingst med 10:or på allt man köpt för 200 tusen som föl och nu vart de valack ist::rofl:

Krockar jag med min bild får jag ut en likadan.. samma om min soffa brinner upp.. jag får en ny soffa!

Men dör min häst visst jag får den summan tillbaks om jag nu har råd att ha den försäkrad för 200.000 som mannu då köper fölet för..

MEN jag får inte tillbaks samma häst..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AlinaT
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka