Kostnad för åring...

Sv: Kostnad för åring...

Skulle ALDRIG köpa en häst från islands för dessa summpr när över 80% riskerar att utveckla exem här i sverige.
Och då har man inge nytta av sin häst i avel eftersom man inte ska avla på exemhästar;)

Ok, jag köper en platt-TV istället.
Du har övertygat mig om meningslösheten i att investera i en häst.
(fast egentligen gör jag ju precis som jag vill med min kassa! Hurra vad bra! :D)

Skulle ALDRIG köpa en häst från islands för dessa summpr när över 80% riskerar att utveckla exem här i sverige.
Och då har man inge nytta av sin häst i avel eftersom man inte ska avla på exemhästar;)

Skulle inte ta emot en islandsfödd häst gratis en gång.
Boett har nog kunnat åka på Thailandssemester några omgångar pga av sina goda affärsförbindelser med mig.

Om man säger så här, oavsett vad du tycker så är det vad man får betala för en en högt bedömd hingst. Om du sen inte skulle punga ut med det, är din ensak men uppenbarligen finns det folk som är villiga att betala för högre kvalitet inklusive risker och allt.

hehe..

Nä då hästar är inte värdelösa.. men jag ser bara inte vitsen att köpa ett FÖL för dessa summer..
Varför inte vänta nått år och verkligense att hästen ÄR fin och fått papper på de..Och då om man nu vill ge ett par miljoner för hästen så varför inte!

De är ju ingen som tvingar en=)

Ja precis. de är ju de jag säger vad JAG tycker;)

De är väl TUR att vissa vill lägga miljoner på hästar.. tänk vad glad den uppfödaren lär bli:banana:

Ja precis. de är ju de jag säger vad JAG tycker;)

De är väl TUR att vissa vill lägga miljoner på hästar.. tänk vad glad den uppfödaren lär bli:banana:

Nej, men vi ska vara glada över att det faktiskt finns de som vill ta dessa risker. För om dessa människor inte fanns skulle vi förmodligen ha ett futtigt utbud på halvdana avels hingstar. De i sin tur ha givit många fina avelshästar som ger mycket bra avkommor.

hehe..

Nä då hästar är inte värdelösa.. men jag ser bara inte vitsen att köpa ett FÖL för dessa summer..
Varför inte vänta nått år och verkligense att hästen ÄR fin och fått papper på de..Och då om man nu vill ge ett par miljoner för hästen så varför inte!

De är ju ingen som tvingar en=)

Inte vet jag var den där extra nollan kom ifrån, men alldeles nyss handlade det om en 1 åring för runt 100.000
Konstigt att det är så provocerande att folk vill lägga pengar på hästar när man obehindrat accepterar motorbåtar, sommarstugor, långa dyra resor...Jaja. Intressant diskussion :angel:

Samma som med soffan.. finns soffor som är välbevarade som är 200 år gamla som söljes för hiskligt stora summer..

Ser du inte på antikrundan.;)

Nämen vilken strålande (ha ha) idé :idea:
Att jag inte tänkte på det från början...*hakar genast ner en av kristallkronorna för upputsning och inpacketering för vidare inlämning till B. förnäma aktioner.*
Såja, nu kan jag köpa TVÅ islandshästar! :)

Nämen vilken strålande (ha ha) idé :idea:
Att jag inte tänkte på det från början...*hakar genast ner en av kristallkronorna för upputsning och inpacketering för vidare inlämning till B. förnäma aktioner.*
Såja, nu kan jag köpa TVÅ islandshästar! :)

:p

Får jag lov fråga vad det är för åring du kikar på??

Kul ta den här chansen :)

Det sto som kom 7a i fyraårsklassen på Landsmot 2006, hon var fyrgångare med 9,5 i tölt. Ägaren fick ett bud efter visningen på 10 Miljoner isk. drygt en miljon svenska kronor.Alfastein såldes till Danmark för 1,5 milj.dkr ca 1,8milj.skr Dalvar såldes till Frankrike för ca 1,2milj.skr. Hos Gunnar Arnasson på Island kostar föl med fin stam 200 000skr. Men de som man tycker är finast brukar aldrig vara till salu .Under 100 000skr hittar man knappt några fina stoföl med bra stam på Island längre.Stona har ökat mycket mer än hingstarna i värde.Högt bedömda ston med fin stam kostar från 500 000skr och uppåt.Fina hästar är mycket dyrare på Island än i Sverige.

Ja men nu sa jag att en häst blir inte bättre bara för att priset är högt,,
Väljer jag att sälja mitt superföl för 100 kronor ist för 1 miljon blir ju inte fölet värdelös bara för de..
De är ju samam häst..
Förstår du vad jag menade där?=)

Att priset inte avgör om en häst är bra eller inte=)

Själv betalade jag under 5000 för min hingts som är ett spännande avelsämne i framtiden om allt går vägen=)

Provocerande är det knappast.. inte för mig iallafall.. kanske för andra men de får stå för dom;)
Folk får lägga pengar på vad de vill..Vill de förstora tuttar/penisar för ett par hundra tusen så gör de..
Eller vill man köpa ett hus för 19 miljoner så gör de..
Eller köpa ett föl för ett par hundra tusen..
vill man skänka bort hela sin förmögenhet så gör de..

Jag säger bara min åsikt och jag skulle inte köpa en häst oavsätt ålder och kön, stam eller utbildningsgrad för över 100.000
De vimmlar av hästar här ute som kan gå OS sk dolda talanger har man tur kan man få en sån riktigt billigt typ 30-50 tusen=)

Var det inte jens fredriksson som fick köpa isak en gammal ridskolehäst som ingen ville ha för massa billigt..En sk dold talang.. Bra köp :D

Så detta är ett bevis att amn inte alls behöver köpa de dyraste för att få de bästa:angel:

jaja ja du ser..Jag ropade in en tavla på en aktion för 200 kronor.. den var värd en bit över 10.000:D

Bra köp enligt mig hehehe

Så rusta på du så kan du nog snart starta ridskola hahha:rofl:

jaja ja du ser..Jag ropade in en tavla på en aktion för 200 kronor.. den var värd en bit över 10.000:D

Bra köp enligt mig hehehe

Så rusta på du så kan du nog snart starta ridskola hahha:rofl:

Omsorgen om mina hästar är på den nivån, att jag är selektiv med vem jag ev skulle sätta på någon av dem.
Av detta kan du nog sluta dig till att det förmodligen inte blir någon ridskola. :smirk:

Jag har köpt ett trevligt avelssto för hela 32000 kronor 3½ år
Och en fölunge som hon spåttade ur sig som är lovande som hingst och han gav jag hela 4875 kronor för:banana::bump:
Jag är supernöjd och ska inte klaga:D

Man kan inte bedömma hennes avelvärde när fölet bara är några veckor gammalt, dessutom krävs det fler än ett föl för att se vad hon ärver ner till sina avkommor så att ropa hej redan är ganska vågat tycker jag.

hehe.. mjo jag skämtade ju bara hihih...
Nä men skämt å sido... folk får sätta vilket pris de vill på sina hästar och köparen får lägga vilket bud de vill..

Det är ju bra att de finns en marknad på detta som uppfödare kan amn tjäna stora pengar på detta och bli rik..Vilket inte är så vanligt att amn blir som uppfödare på hästar.
Och har amn turen att ha 2 bra hingstar och många top ston och akn få en 10 föl om året som säljer för över 100 tusen styck så är jag glad för dom=)

Och har amn turen att ha 2 bra hingstar och många top ston och akn få en 10 föl om året som säljer för över 100 tusen styck så är jag glad för dom=)
Detta beror dels på vad man lägger in i adjektivet "bra".
För de flesta avlare med "bra" hästar enligt aveln och sporten, så är det inte tur vi snackar om - det är målmedvetet arbete under flera år skulle jag vilja påstå. Och i det fallet blir hästen dyrare för att den högst troligt är BRA.

PS Var inte Dalvar dyrare tyckte jag mig höra?! ;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AlinaT
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka