"kosse-häst"

Sv: "kosse-häst"

Hej

Styrbjörn och Mona är hemma, Pratade med Mona igår, men de skall ner till Tyskland snart igen:D

Billy_the_Kid skrev:
Det finns många duktiga "ko-hästar" som är av andra raser....

Team Penning 2005 SM med andra plats: Team Wildhorses
1 Arab, 1 Bland paint/varmblod och en "travare"

Anser att det utan problem går att få andra raser duktiga på kor.

Jag tror vi talar om olika saker här....

Att rida Team-penning kräver ingen kohäst. Även om det kan vara en fördel. Då fungerar det med en ko-tränad.

Definerar jag kohäst och ko-tränad så blir det enligt följande;
En kohäst vill valla och "har det i sig" redan genom avelsarbetet oavsett utbildning, alltså av "koblod". När vi letar cowsense finns inte många raser att välja på. De är rätt självskrivna.
Sedan finns det ko-tränade hästar, utan "koblod", av alla de sorter/raser.

Det är STOR SKILLNAD på en kohäst och en ko-tränad häst. Jag äger/har ägt samt ridit båda delarna på kor.

Så när du letar efter en duktig kohäst som är tävlingsklar så söker du i mina ögon en kostammad Qh/Paint/App (alltså med cowsense) som dessutom är utbildad.

mvh Eva

_Eva_ skrev:

Att rida Team-penning kräver ingen kohäst. Även om det kan vara en fördel. Då fungerar det med en ko-tränad.

En kohäst vill valla och "har det i sig" redan genom avelsarbetet oavsett utbildning, alltså av "koblod". När vi letar cowsense finns inte många raser att välja på. De är rätt självskrivna.

Det är STOR SKILLNAD på en kohäst och en ko-tränad häst. Jag äger/har ägt samt ridit båda delarna på kor.

Så när du letar efter en duktig kohäst som är tävlingsklar så söker du i mina ögon en kostammad Qh/Paint/App (alltså med cowsense) som dessutom är utbildad.

mvh Eva

Håller med dig till viss del och förstår vad du menar, men då jag oxå äger/har ägt båda delar och ridit båda på kor. Visst qh hade sina fördelar men måste ändå påstå att när det gällde cowsense och vallinstink låg faktiskt "travaren på +. Givetvis så är det från häst till häst vilket gör att man inte ska döma en häst bara efter ras och blodslinjer. Vissa saker underlättar givetvis om det är medfött men med rätt vilja och STORT engagemang från ryttare/tränare kan du uppnå underverk med även andra raser.....

När det gäller att rida Team Penning har du lika stort behov av "ko-häst" som i övriga ko grenar, däremot kanske inte alla i laget behöver det, då man kan lägga upp det så att den med bäst "ko-häst" cuttar och de övriga hjälper till att driva.

funlight skrev:
Hej

Styrbjörn och Mona är hemma, Pratade med Mona igår, men de skall ner till Tyskland snart igen:D

Bara de är hemma på måndag när vi ska ultraljuda kärringen......:devil:

/Carina :eek:

Billy_the_Kid skrev:
När det gäller att rida Team Penning har du lika stort behov av "ko-häst" som i övriga ko grenar, däremot kanske inte alla i laget behöver det, då man kan lägga upp det så att den med bäst "ko-häst" cuttar och de övriga hjälper till att driva.
Näe, det tycker nog inte jag riktigt. Men den som plockar ut bör ju ha en VÄLRIDEN ko-tränad häst som fixar att vara lugn i hjorden.

Sedan är ju A och O att ha en välriden och lydig häst (oavsett ras
) i teampenningen annars är man ju supertvåa lixom... Men det är du ju med på eftersom du, vad jag förstått, provat på en del.

Hade en paintkorsningsvallack, perfekt att hålla linjen och "jaga upp dem" med men totalt oduglig att ta ut korna med. Kohästen däremot blir knäpp om den inte får jobba och och gillar inte att släppa korna utan att ha "jobbat dem".

Hoppas du hittar något vettigt till SM!

mvh Eva

_Eva_ skrev:

mvh Eva

Jag håller med dig till stor del. Dock har jag överseende med formuleringen och tycker mig kunna utläsa vad TS menar med sin fråga...

Men det finns faktiskt främst i USA (var annars) andra raser med uttalad (till viss del framavlad) cowsense, bla araber. Och jag har suttit på flera ej quarters el liknande med "äkta" cowsense, måhända inte som den mest cuttingavlade quartern men ändå.
Det finns araber och hästar av andra raser som går tex cutting med mkt bra resultat och det är svårt att göra helt utan cowsense....

wrangler skrev:
Jag håller med dig till stor del. Dock har jag överseende med formuleringen och tycker mig kunna utläsa vad TS menar med sin fråga...

Men det finns faktiskt främst i USA (var annars) andra raser med uttalad (till viss del framavlad) cowsense, bla araber. Och jag har suttit på flera ej quarters el liknande med "äkta" cowsense, måhända inte som den mest cuttingavlade quartern men ändå.
Det finns araber och hästar av andra raser som går tex cutting med mkt bra resultat och det är svårt att göra helt utan cowsense....
Det var intressant att höra. Finns någon av dessa araber eller andra raser här i Sverige? Eller finns de bara i Amerika?

mvh Eva

I Sverige tror jag inte att det finns några araber som är avlade för boskapsarbete exemelvis. Precis som det inte direkt finns några linjer bland quarter/paint för hopp, dressyr och fälttävlan. Vilket är synd.

_Eva_ skrev:
Har ni betäckt med Pablo?

mvh Eva *nyfiken*

Vi försöker få henne dräktig med Docs Brilliant Son....fast jag fick veta att hon börjat brunsta igen igår så nu är hon där igen för ett nytt försök....:crazy: :angel:

Lenita skrev:
Vi försöker få henne dräktig med Docs Brilliant Son....fast jag fick veta att hon börjat brunsta igen igår så nu är hon där igen för ett nytt försök....:crazy: :angel:

Va kul !!!
Han är väldigt fin :love:!!!
/Erik :eek:

de fanns en bra på annons förut för 20000 var ett hbl emn den hade tävlat på kor och hade bra sinne för det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur