Körtlar i halsen?

AnnaJL

Trådstartare
Har hundar två körtlar i halsen, några cm nedan för kinderna?

Upptäckte nyss två "knölar" på halsen på min hund. Sitter nedanför kinderna liksom inuti halsen, går att ta tag i och känna på. Den ena är lite större än den andra, infektion?

Tycker att hunden varit lite slö den senaste veckan, varit lite halvdålig i magen också. Kan han ha dragit på sig något som har att göra med dessa "knölar"?

Veterinär ska ringas imorgon btw. Vill bara höra mig för lite för att kunna sova i natt.

Sv: Körtlar i halsen?

Är det tonsillerna du menar?
Dom kan man se om man öppnar hundens mun ordentligt och trycker ner tungan, dom sitter där bak i svalget.

Kolla om dom ser röda o irriterade ut.

Nej, jag menar att jag kan känna knölarna utanpå halsen. En på vardera sida om huvudet, ungefär där man själv kan bli svullen när man har halsfluss om du förstår :)

Ja, det sitter lymfkörtlar där och de kan bli förstorade vid sjukdom.

Vill inte alls skrämma upp dig men brorsans hund blev slö och trött och fick förstorade lymfkörtlar på halsen, han visade sig ha malignt lymfom.

Jag tycker att du gör rätt i att kontakta vetten men för att lugna dig lite så är det troligaste att det är en halsinfektion. Det är ju inte bra att springa omkring med heller i längden men går lätt att behandla :).
Min förra hund hade även svullna halslymfkörtlar när hon hade en inflammerad cysta under tungan, en liten operation och antibiotika så var det fixat.

Tack för att du lugnar mig :)

Jag har läst på lite om svullna lymfkörtlar och det kan ju bero på en massa saker. Jag tror också att det är någon slags infektion, kanske halsinfektion som du säger. Pratade precis med mamma har haft honom sedan igår och igårkväll var han lite varm (han hade dessutom blivit stungen av en geting och var svullen på nosen, stackarn) och sov hela kvällen. Men idag har han varit pigg och har hängt på mamma hela dagen utan att verka trött. Äter, dricker och skiter precis som vanligt!

Är det tonsillerna sm känns så tydligt på utsidan av halsen, så är tonsillit (halsfluss) mycket troligt. Så till vetten för undersökning, för i så fall behövs antibiotika.

är det inte tonsillerna utan lymfkörtlar så bör även det kollas då det ofta är en infektion av något slag om dessa svullnad - så bums till vetten i vilket fall.

Det är troligtvis lymfkörtlarna, om den ena är större än den andra är den troligtvis svullen. Precis som du säger finna det många orsaker till svullna lymfkörtlar.

Vid käkvinkeln ligger både spottkörtlar o lymfknutor precis intill varandra.
Tonsillerna kan aldrig kännas från utsidan.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30