Kortisonbehandling - kan utlösa fång?

C

cerrox

Jag hörde/läste att hästar kan få fång av för mycket kortisonbehandling....stämmer det? Jag har nämligen aldrig hört talas om det innan. Är det någon som vet mer om det & kan berätta lite för mej? Kan dom tex får det då om dom blir ledbehandlade med kortison? Vad är det då som händer i kroppen så att just kortisonet utlöser fång?

:bow:

Sv: Kortisonbehandling - kan utlösa fång?

Att fång är en komplikation vid kortisonbehandling är allmänt känt men det gäller nog bara när man ger det oralt. Jag har aldrig har talas om någon häst som fått fång av att sprutas.

Aha ok....men vad är det egentligen som händer i kroppen som gör att kortisonet just utlöser fång?

Funderade på om nu en häst har fått fång av just kortison, är även denna häst känsligare för att få fång igen & då även pga tex fodret? Jag menar är det 'samma sak' som händer vid fång både när det är pga fodret eller pga kortison tex? Tänkte om man bör vara x-tra försiktig med fodret osv i framtiden & så även till en häst som haft fång pga kortison som man brukar vara med en häst som en gång fått fång tex pga fodret? Alltså är fång alltid 'samma' fång, att det inte spelar någon roll vad som utlöst det?

Blir kanske lite luddigt där, men hoppas att någon förstår vad jag tänker ändå. ;)

"min" veterinär sa att man ger inte cortison tabletter till en "hosthäst" om den haft fång, pga. att det kan utlösa ett nytt fånganfall.

Kortison kan utlösa fång. Tror inte att risken för fång ökar vid lokal behandling av en led, då kortisonet sprutas rakt i leden.

Ger du kortison intramuskulärt bode det ha liknande effekter som det som ges via munnen och öka risken för fång. Inhalderad kortison till hosthästar tenderar inte till att ge samma bieffekter, av det jag läst iaf.
Kortisonutlöst fång, borde inte vara samma sak som foderutlöst fång, men det vet jag inte säkert.

*kl*

Jag har fått ta bort en häst pga kortisonutlöst fång. Långvarig kortisonbehandling kan utlösa fång, speciellt när kuren avslutas. Min häst sprutades i muskeln (halsen) under en-två månader (kommer ej ihåg riktigt) pga hosta och fick fång när behandlingen avslutades. Tyvärr gick han inte att rädda.

Vanlig kortisonbehandling lokalt i led bör ej utlösa fång- har alrig hört talas om att det skulle kunna ske, däremot långvarig kortisonbehandling med tabletter eller im.

kl
Kortison som ges systemiskt dvs oralt, intravenöst eller intramuskluärt kan utlösa fång men man tror inte att enbart kortisonet utan annan påverkan ger fång.
Minns inte riktigt patogenesen för tillfället och alla mina böcker och anteckningar är nerpackade i flyttlådor. Tycker det är bättre att inte skriva ngt alls än att inte kunna förklara ordentligt...

Eftersom detta är ett ämne där åsikterna länge gått isär blir det nog svårt att lämna en bra förklaring. Men jag hör nog till dem som tror att kortison ev kan vara utlösade men knappast ensamt orsaka fång. När jag gick ut använde man kortison som antiinflammatoriskt vid fång. Det var när man kom med teorin om endotoxinpåverkan på AV-shuntarna som kortison blev kontraindicerat. Även kortison påverkar dessa.Men nu är endotoxinerna inte så aktuella längre som direkt fångorsak.
Jag måste erkänna att jag använde kortison med bra resultat på en fånghäst som inte svarade på ngt annat bara för ett par år sen:o
PL

Senast ändrad:

Tack alla för era svar...

Läste en sak i en annan tråd här att behandling med Adequanin kan ge ökad blödningstendens en tid efter behandlingen.....kan det mao orsaka fång? Kanske inte den enda anledningen till fång, men kan det påverka mycket tror ni?

Hästen i fråga är sprutade med Adequanin intramuskulärt 1 gång per vecka i 3 veckor, 5 dagar efter sista sprutan får hästen fång & det nu i smällkalla vintern & det är en stor häst förvisso med lite övervikt, men som inte är speciellt överutfodrad för det!! Kan Adequanin ha en stor roll i att hästen fick fång tros?

vi har haft ett halvblod inackoderat som fick fång (hovbensrotation) efter chock (slog helt över bom i transporten, fick kotförskjutningar i halskotpelaren vilket hon efter ett år även blev utdömd för). tydligen kan dom få fång av alla möjliga trauman.

Tänkte på en sak till att det där med om tex. kortisonutlöst fång är samma sak som foderutlöst fång, är det så? Alltså det spelar ingen roll vad orsaken är utan fång är alltid fång & ska alltid behandlas lika? Även att man bör vara försiktig med fodret osv i framtiden till en häst som fått fång en gång, även om det är pga tex. kortison?

Hoppas att någon förstår vad jag menar med dessa funderingar.

skulle tro det då halvblodet stod med pg beslag och det va ruskigt noga med foderstaten. hennes fång kom ju som sagt av chock

*puttar upp*

Vill fortfarande ha svar på mina funderingar & frågor....

Läste en sak i en annan tråd här att behandling med Adequanin kan ge ökad blödningstendens en tid efter behandlingen.....kan det mao orsaka fång? Kanske inte den enda anledningen till fång, men kan det påverka mycket tror ni?

Hästen i fråga är sprutade med Adequanin intramuskulärt 1 gång per vecka i 3 veckor, 5 dagar efter sista sprutan får hästen fång & det nu i smällkalla vintern & det är en stor häst förvisso med lite övervikt, men som inte är speciellt överutfodrad för det!! Kan Adequanin ha en stor roll i att hästen fick fång tros?

Tänkte på en sak till att det där med om tex. kortisonutlöst fång är samma sak som foderutlöst fång, är det så? Alltså det spelar ingen roll vad orsaken är utan fång är alltid fång & ska alltid behandlas lika? Även att man bör vara försiktig med fodret osv i framtiden till en häst som fått fång en gång, även om det är pga tex. kortison?

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 835
Senast: SiZo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka