Körteorin, få det att sitta

@Mirre
Mitt tips är att så fort du är ute och åker bil tillsammans med någon annan, cyklar, tar bussen, är ute och går eller liknande, tittar runt omkring dig. Vad sitter det för skyllt där? Vad innebär detta? Kan jag svänga här? Är det heldragen linje? Detta gör att du även kan applicera kunskapen du fått från böckerna i verkligheten. För även om du bara pluggar i böckerna så måste du även kunna applicera kunskaperna du fått i verkliga händelser när du kör. Svårt att plugga in vikter och liknande? Fråga efter vänners info på deras bilar/släp och liknande och gör egna "case", alltså räkna ut vilken bil du får köra vilket släp efter och om du får köra din kusins barns kompis häst i den ;). Jag har ofta haft svårt att plugga in sådant jag inte känner att jag kan ha "användning av i verkligheten", men körkortsteori är ju verkligen något du kommer ha användning av!

@Mirre
Mitt tips är att så fort du är ute och åker bil tillsammans med någon annan, cyklar, tar bussen, är ute och går eller liknande, tittar runt omkring dig. Vad sitter det för skyllt där? Vad innebär detta? Kan jag svänga här? Är det heldragen linje? Detta gör att du även kan applicera kunskapen du fått från böckerna i verkligheten. För även om du bara pluggar i böckerna så måste du även kunna applicera kunskaperna du fått i verkliga händelser när du kör. Svårt att plugga in vikter och liknande? Fråga efter vänners info på deras bilar/släp och liknande och gör egna "case", alltså räkna ut vilken bil du får köra vilket släp efter och om du får köra din kusins barns kompis häst i den ;). Jag har ofta haft svårt att plugga in sådant jag inte känner att jag kan ha "användning av i verkligheten", men körkortsteori är ju verkligen något du kommer ha användning av!
Tack för tipsen :)
Ska tänka på det när jag är ute, borde fastna bättre om man sas använder kunskaperna också :)

Håller med om att det bästa sättet är att träna hela tiden när du är ute.

Att bara plugga in teorin för att klara provet är inte bra. Du behöver ju teorin för att bli en bra och säker bilförare, alltså vill du få in kunskapen i vardagstänket.
Om du åker mycket bil med andra kan du träna på att berätta för dem hur de ska köra (förutsatt att ni kommer överens om det förstås, annars vill nog föraren strypa dig ;)) typ "Nu i korsningen ska du ligga i höger fil, och det är heldragen linje så du måste stanna. I nästa korsning ska vi svänga vänster, där korsar vi en cykelbana och blablabla". Helt enkelt omsätta teorin i verkligheten, så ofta du bara kan.

Och när du sitter med boken och pluggar, försök tänka situationer när du har nytta av det. Svårt för att få vikterna att fastna exempelvis? Okej, när behöver du veta det? Om du ska åka på bilsemester behöver du veta hur mycket du får packa i bilen och hur tung husvagn du får dra. Eller om du ska åka till landet kanske du har en tågövergång, vad gäller där?
Och så vidare, i situationer som passar dig förstås.

Gick in på buke i mob, men kommer inte in på trafikskolans sida på mob
Är det Elevcentralen det gäller? Jag lyckades få sidan att fungera via mobilen när jag bytte webbläsare. :) Tog mitt körkort förra året.

Så måste det inte vara. När jag pluggade körkortsteori så var det förvånansvärt många hemsidor som inte fungerade speciellt bra från mobilen.

Korkortonline.se brukar även fungera bra i mobilen, min sambo sitter med det hela tiden. Kommer du ihåg vilka sidor det var du inte fick att fungera? :)

Liknande trådar

Hemmet Någon av grannarna har dumpat en ganska dyr tv-bänk som ser helt okej ut och som hade passat perfekt under min marsvinsbur. Problemet är...
Svar
9
· Visningar
362
Senast: Lyan
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
7 575
Senast: Lisen82
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
22 199
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar