Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast ska man bo i glesbygd och på landet så finns jobben inte alltid där man vill bo, så man måste ändå pendla lite grann. Där jag bor (Skaraborg) pendlar folk glatt mellan kommunerna. Någon bor i Falköping, men pendlar till Mariestad för jobb. En annan bor i Skövde och pendlar till Skara osv osv.Ett av de största problemet med pendling i Stockholm är att merparten inte har råd att bo nära sitt jobb utan måste söka sig längre bort för att ha råd med ett boende vilket innebär längre pendling. Vilket inte är ett stort problem i glesbygder och på landet.
Men precis. Jag bor i Norrland, men har ändå 14 mil till jobbet. Mitt jobb finns helt enkelt inte på platsen där jag bor och jag vill inte flytta.Fast ska man bo i glesbygd och på landet så finns jobben inte alltid där man vill bo, så man måste ändå pendla lite grann. Där jag bor (Skaraborg) pendlar folk glatt mellan kommunerna. Någon bor i Falköping, men pendlar till Mariestad för jobb. En annan bor i Skövde och pendlar till Skara osv osv.
Pendla till jobb är ett nationellt problem för alla oavsett vart de bor. Bor man på landet har man avstånd, bor man i stan har man för mycket trafik. Det är samma skit men ändå olika.
När jag flyttade till skåne trodde jag alla hade nära till jobbet. Men jag har så många kollegor osv som pendlar 4 timmar per dag! Det skulle jag med göra om jag åkt buss i 3.5 mil. Nu kör jag bil (o det kostar mig 5000 i månaden).Bilköer. Tunnelbanestopp.
Pendeltågshaveri.
Förutom då att det ofta tar 45-60 minuter att färdas 2 mil.
Fast om arbetsförhållandena var bättre så kanske de skulle klara av att hålla kvar i personalen de har? Det är ju inte personalbrist egentligen. Sjuksköterskorna och undersköterskorna hittar andra jobb som de orkar med bara.
Givetvis kommer det inte kunna göras i en handvändning, och att det kommer fungera klockrent inom alla branscher från första sekund. Det är ingen som säger det. Men att det går är jag övertygad om. Jag är också övertygad om att det är ett måste för samhället i stort på sikt.
Med personal som hoppar av mindre, mindre sjukskrivningar och mindre onödiga utbildningar så kanske vi i längden sparar pengar.
Det där med kläderna är också en aspekt. Jag har också haft arbetskläder som man måste byta på plats. 1 jobb av ett 10-tal fick vi göra det på instämplad tid. Annars skulle det göras före och efter arbetstid. Jag har också haft arbeten där tvätt av kläderna ska skötas på egen hand fast man egentligen inte får ta hem dem, men där få eller inga tvättmöjligheter fanns på arbetsplatsen så i praktiken så behövde man tvätta arbetskläderna på sin fritid.Jag har sagt länge att 80% jobb, få en heltidslön, hade lockat fler till vården. Det finns knappt någon som orkar jobba heltid ärligt talat. Jobbet blir tyngre och tyngre, iaf hos oss som jobbar inom äldrevården. Nu för tiden hålls de äldre hemma så länge det bara går, och när de väl flyttar till boende så är det i princip bara helskötning, eller tex demens/alzheimer. Det blir extremt tungt både psykiskt och fysiskt för oss, på ett arbetspass så kan vi räkna med 50-60 förflyttningar på 3-4 personal, ni vet vad det sliter på våra kroppar!
Det är många som ligger runt 70% i tjänstgöring, vissa så lågt som 65%. Och de som jobbar mer är många gånger sjukskrivna. Jag tror som sagt att 80%, få 100% i lön hade dels sett till så vi fick fler folk på golvet då dessa som jobbar 65-70% då väljer att gå upp till 80% för att få ut 100% lön, och dels att många sjukskrivningar försvann då de som jobbar 100% idag skulle få mer återhämtning. Skulle ”alla” dessutom jobba 80% så skulle det vara lättare att lägga vettigare scheman.
Vi har haft en del tjänster ute nu, men lägre, runt 65%. Är ingen som söker för det är inte många som vill ha så låg tjänst. Är man ensamstående så klarar man sig inte på 65%. Och eftersom man ändå jobbar typ 5 dagar i veckan, men färre timmar så är det svårt att ta något extra jobb också, eftersom du redan jobbar.
Och som någon annan nämnde. Vi får betalt från kl 07. Men kl 07 ska vi sitta ombytta och klara, för att ta emot rapport från natten. Det innebär att vi har ca 10-15 min VARJE PASS där vi måste vara på jobbet för att hämta kläder och byta om, men inte får en krona för det. Det är långt över en timme på en arbetsvecka. På en månad är det över en halv arbetsdag vi är där ”gratis”.
Precis vad jag tänkte skriva.Och jag betalar mer för boendet för att palla åka till jobbet. Ska jag få avdrag då? Eftersom jag enbart bor här pga nära till jobbet och alltså får sjukt mycket dyrare lån.
Alla gör vi våra val och såklart prioriterar man olika. Det hade haft massor med fördelar att bo länge från jobbet, då hade jag kunnat ha häst som exempel.
Så jag tycker en sån regel skulle vara dålig. Däremot tycker jag att flera borde få möjlighet att arbeta mindre än 40h vecka, oavsett anledning!
Håller med. Men gällande skift så borde det väl snarast korta ned den genomsnittliga veckoarbetdtiden på schemat.Beror på. Jag jobbar skift och har längre dagar än 8h. Skulle en förkortad arbetsdag innebära att jag måste jobba fler dagar i månaden? Det vill jag inte, då förlorar jag ännu mer tid med mitt barn.
Beror på. Jag jobbar skift och har längre dagar än 8h. Skulle en förkortad arbetsdag innebära att jag måste jobba fler dagar i månaden? Det vill jag inte, då förlorar jag ännu mer tid med mitt barn.
Eller hur.Jag tycker absolut att yrken där man jobbar kvällar, helger, röda dagar osv på sitt schema borde få arbetstidsförkortning. Som vårdanställd så ser jag hur många lämnar yrket får återhämtningen räcker inte till och man missar så himla mycket tid med familj/vänner. Den sociala återhämtningen är oerhört viktig och många känner sig otillräckliga hemma när man åter igen jobbar helg, kvällen när barnen är hemma, julafton osv.
Det skulle nog också locka in lite fler i yrket.
Sen är det både tungt fysiskt, psykiskiskt och stressigt ibland.
Och fysiskt tunga jobb borde få lägre pensionsålder.
Eller en extra semestervecka. Samtliga av mina kollegor använder upp MINST en semestervecka om året till att lägga in strödagar så de får lite längre ledighet ibland. Tex tredagarsledigt. Vi orkar verkligen inte jobba helt efter schema som läget är nu.Eller hur.
Och fysiskt tunga jobb borde få lägre pensionsålder.
Jag har sagt länge att 80% jobb, få en heltidslön, hade lockat fler till vården. Det finns knappt någon som orkar jobba heltid ärligt talat. Jobbet blir tyngre och tyngre, iaf hos oss som jobbar inom äldrevården. Nu för tiden hålls de äldre hemma så länge det bara går, och när de väl flyttar till boende så är det i princip bara helskötning, eller tex demens/alzheimer. Det blir extremt tungt både psykiskt och fysiskt för oss, på ett arbetspass så kan vi räkna med 50-60 förflyttningar på 3-4 personal, ni vet vad det sliter på våra kroppar!
Det är många som ligger runt 70% i tjänstgöring, vissa så lågt som 65%. Och de som jobbar mer är många gånger sjukskrivna. Jag tror som sagt att 80%, få 100% i lön hade dels sett till så vi fick fler folk på golvet då dessa som jobbar 65-70% då väljer att gå upp till 80% för att få ut 100% lön, och dels att många sjukskrivningar försvann då de som jobbar 100% idag skulle få mer återhämtning. Skulle ”alla” dessutom jobba 80% så skulle det vara lättare att lägga vettigare scheman.
Vi har haft en del tjänster ute nu, men lägre, runt 65%. Är ingen som söker för det är inte många som vill ha så låg tjänst. Är man ensamstående så klarar man sig inte på 65%. Och eftersom man ändå jobbar typ 5 dagar i veckan, men färre timmar så är det svårt att ta något extra jobb också, eftersom du redan jobbar.
Och som någon annan nämnde. Vi får betalt från kl 07. Men kl 07 ska vi sitta ombytta och klara, för att ta emot rapport från natten. Det innebär att vi har ca 10-15 min VARJE PASS där vi måste vara på jobbet för att hämta kläder och byta om, men inte får en krona för det. Det är långt över en timme på en arbetsvecka. På en månad är det över en halv arbetsdag vi är där ”gratis”.
Ja, och när halva helgen går åt till återhämtning innebär det att det inte finns tid att ha någon fritid.Eller en extra semestervecka. Samtliga av mina kollegor använder upp MINST en semestervecka om året till att lägga in strödagar så de får lite längre ledighet ibland. Tex tredagarsledigt. Vi orkar verkligen inte jobba helt efter schema som läget är nu.
Det är jättehög belastning och underbemanning. Det är rejäl obalans mellan jobb och återhämtning.
Kollegor säger upp sig hela tiden och personalomsättningen jättehög. Det är ohållbart om vi ska ha något i framtiden som kan kallas äldrevård.
Du passar inte in på det jag skrev. Du har inte barn och de flesta har ofta över en timme i resväg enkel väg.
Skönt för dig att du vaknar pigg varje dag, är pigg i huvudet och inte skulle vinna någon riktig äkta välfärd på att gå ner i tid. Men jag tror dessvärre att du är rätt så ensam om det. Gemeneman skulle nog vinna mycket på att gå ner i arbetstid om inte lönen påverkades.
Min tanke är att man ska få lika mycket betalt. Det nya heltid blir färre timmar
Jag jobbar 50% och har lika många tillfällen som en heltidare.Det som är så dumt med mitt jobb. Jag jobbar 74% på schema (jobbar mer, men då extra), men jobbar typ lika många dagar som de som jobbar 100%. Bara att de jobbar fler timmar de dagar de jobbar. Jag har många pass typ 16.30-21.30, 7-14 osv. Jag hade hellre jobbat 7-16 eller 14-21 för att få ihop timmarna, än att behöva jobba extra på de lediga dagar jag har. Vi jobbar varannan helg, och varannan helg ledig. Jag försöker alltid jobba på min lediga helg då det blir kval. Och vi får då ca 240% så det brukar räcka att jobba ett-två sånna pass. Men det innebär ju att jag inte får någon ledig helg istället.