kort stress, eller lång leda?

kvandi

Trådstartare
Jag behöver råd från er! Vilket av följande två alternativ tycker ni är att föredra...

1. Lämna hunden ensam hemma, i hundgården ett par timmar(3-5h), tills husse kommer hem. Väl hemma så blir kvällen som vanligt med kvällsmat, kvällspromenad, lite lek och sen läggdags i egen säng. I hundgården är hon MYCKET stressad, tuggar och sliter sönder i allt vi har in där(igår rev hon t.ex. av takpappen på ute-huset...), gräver hål m.m. Hon skäller inte vad grannarna säger, men är uppenbart frustrerad. Hon kan dock gå på toa som hon själv vill(gräshundgård, rätt stor). Serveras massa godis, grisöron och märgben vid avfärd så hon bryr sig inte att jag åker, stressen kommer alltså senare.

2. Ta hunden med till jobbet(funkar bara på vinterhalvåret dock), hon får sitta ensam i bilen i 8h. Är allt lugnt så får hon givetvis komma ut och rastas, en cykeltur oftast, och då lösspringandes. MEN risken finns att allt inte är lugnt och då får hon ligga i bilen tills jag kan rasta, om jag kan komma ifrån öht. I bilen är hon lugn och trygg, sitter antingen o tittar på folk som går förbi, eller så sover hon. Har tillgång ben o vatten o leksaker och hela bilen till förfogande. Rutorna nervevade med speciella regnskydd, bilen står på inhägnat område. Jag kan oxå om det är lugnt sitta med henne i bilen ett tag. Får dock inte ta med henne in på jobbet utom i absoluta undantag.

Vad tycker ni verkar bäst för hunden? Tyvärr jobbar jag skift så det blir aldrig en regelbundenhet med hundgården, det tror jag är anledningen till stressen. För hon är helt ok att lämna inomhus lika länge, inne är hon ju trygg (men kan inte gå på toa). Har ni några andra råd?

:bow: Susanne, villrådig

Sv: kort stress, eller lång leda?

Lämna henne hos en hundvakt kanske? Eller ha henne inne men ha någon som kommer och rastar henne ett par ggr under dagen, t ex en granne?

Jag tror just nu att bilen är bäst för hunden men det verkar inte som ett superkul hundliv:/
kanske kan du träna hunden i att vara mindre stressad i hundgårn?

Egentligen finns bara ett svar på detta eftersom det inte är lagligt att förvara hunden i bilen hela dagarna. Lagen ser inte till att hudner är lugnare i bilen än i hundgården. Det är ändå inte tillåtet.

Dock var jag i samma dilemma som du förra hösten. Min då ensamma tik grät och skrek halva dagarna i hundgården och vi gav upp och hade henne i bilen. Lugn och glad hund.

Nu har vi dock två och då är hundgården OK! Skaffa en till alltså...

Jag skulle lämnat hunden inne tills husse kom hem! 3-5 timmar är iaf inga problem för mina hundar att vara utan rastning, det är med de intervallerna de normalt går ut när jag är hemma...

Jag personligen skulle inte ens fundera över att lämna min hund i bilen 8 h...
Hundgården låter ju inte heller så bra om hunden blir stressad.

Senast ändrad:

lämna hunden hemma inne. om hon kan hålla sig 8h i bilen de dagar du inte kan rasta öht - varför skulle hon inte kunna hålla sig inne i 3-5h??

Jag visste inte att de var lag på sånt men de kanske jag kunde ha tänkt mej :angel:

Nummer 1 men inomhus: Instängd på mindre yta och välrastad/motionerad.

3-5 timmar inomhus är att föredra framför 8 timmar i bil ...

Egentligen finns bara ett svar på detta eftersom det inte är lagligt att förvara hunden i bilen hela dagarna. Lagen ser inte till att hudner är lugnare i bilen än i hundgården. Det är ändå inte tillåtet.

Dock var jag i samma dilemma som du förra hösten. Min då ensamma tik grät och skrek halva dagarna i hundgården och vi gav upp och hade henne i bilen. Lugn och glad hund.

Nu har vi dock två och då är hundgården OK! Skaffa en till alltså...

Vart hittar jag den lagtexten? Jag jobbar ju inte "hela dagarna", utan jag jobbar skift varvid hon endast blir ensam ett par ggr/månad. Kan undra vart tidsgränsen går för att "förvara" hund i bil?

En hund till blir det till våren, det är redan planerat :) Längtar...

Lämna henne hos en hundvakt kanske? Eller ha henne inne men ha någon som kommer och rastar henne ett par ggr under dagen, t ex en granne?

Vi har hundvakt när jag jobbar dagtid(5dgr/mån), men problemet är eftermiddagarna som blir enligt beskrivningen i frågan. På eftermiddagarna så slutar jag först kl 23.00, vem vill passa hund vid den tiden?

Jag håller med övriga, borde inte det bästa vara att lämna hunden inomhus om den är lugn och trygg då tills husse kommer hem?

Vart hittar jag den lagtexten? Längtar...

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

Sidan 19, där står följande:

36 § Hundar får inte förvaras permanent i ett transportmedel och får inte heller lämnas utan tillsyn i fordon då temperaturen i lastutrymmet kan befaras överstiga +25°C eller understiga -5°C. Vid transport ska hunden rastas och erbjudas vatten minst var sjätte timme och utfodras med högst 24 timmars intervall.

Att ha hunden några timmar i bilen varje gång du jobbar tror jag räknas som "förvara permanent". Skall man tolka det strikt så kan man ju inte ens ha hunden i bilen när man tex är på klubben och tränar/tävlar och sätter in hunden mellan passen.

men jag förstår inte att du inte ens funderar på att ha hunden hemma innomhus. om du tar förgivet att den klarar sig 8h i bilen - varför i hela världen kan den inte klara sig 3-5h hemma?? och det måste ju vara roligare för den att få vara hemma med husse halva tiden den skulle suttit i en bil ensam.

Det går inte att vänja henne vid hundgården då? Börja att lämna henne där korta stunder och sedan öka i takt med att hon känner sig trygg där. Annars håller jag med övriga om att lämna hunden inne.

Hade inte varit för att jag har fullt upp med en valp nu så hade jag kanske kunnat ställa upp, har ändå en sambo som jobbar skift och är alltid vaken fram till 01.00

Hade en vännina som sökte en hundkompis, men nu har hon hittat någon att ta hand om redan.

Så visst finns det, bara man VILL lösa det så går det ..

Men du verkar ha övergivit din egna tråd.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 613
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 230
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka