Sv: Kort rygg

Jag har en sigma dressyr på unghästen.Han har kort rygg så den passar bra på han.
På ridhästen har jag en Loftur, dyr men helnöjd.Hästen hade en astund super innan men han ville inte tölta och sprang och la huvudet på sidan.Sedan prövade jag en loftur och hästen började och tölta.Så valet var enkelt.:smirk:

Sv: Kort rygg

Trots att sadeln var lite lång på din häst, ser sadeln urskön ut....:love:

Men du skall nog INTE ha en 16,5 tums sadel då ditt knä är så pass långt ner(visst var det en 17,5 tums du hade), du sitter toppen i den Z'an med knät...Eftersträva den känslan i nästa sadel.

Min dotter fick en kentaur kari till sin häst med extremt kort rygg. Dottern är pinnsmal men med låååånga ben. Vi satsade på 16,5 tums för den lilla rumpan men märkte senare att, det blev bra för hästens sadelläge men dåligt för hennes långa lårben. Knät hamnade nästan nedanför vulstret...ICKE bra!

Annars älskar hon sin kära kentaur.

Har hört att Jeremy Rudge sadeln ska vara bra, har dock ej provat ut en på nån av våra hästar:confused:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall