Sv: Kort rygg

Min kostade runt 12000 inte den dyraste prestigesadeln men ändå...ja det är en dressyrsadel dock känner jag inte att jag sitter fast som jag har gjort i tidigare dressyrsadlar.
Lånade en kompis bomvinkelmätare och mätte hans anläggningsyta så fick jag hem den på prov och ja den passade ju perfekt.
Vad räknas egentligen som en kort rygg? Min pålle låg någonstans mellan 46-49cm kommer inte ihåg exakt.

usch nej jag är fattig student hehe så här blir det knappt några pengar över

Min andra häst Dagur har relativt kort rygg och på honom passar Henri de rivel. Är hästen ung ? I så fall kan det vara bra om man köper en syntetssadel tills de har växt klart.

Ja, den ser lång ut på din häst. Min mamma hade ett liknande problem på sitt Mökkur-sto som också har kort rygg, men nu har hon en Globus Glói som är lite kortare.
Jag hade även problem med att hitta rätt sadel, förut hade jag en Goertz Tölt, men den var alldeles för lång och så när jag köpte Globus Glói så blev det bättre.
Globus Glói är en underbar sadel!:) :love: :love:

Min andra häst Dagur har relativt kort rygg och på honom passar Henri de rivel. Är hästen ung ? I så fall kan det vara bra om man köper en syntetssadel tills de har växt klart.

Håller med! Jag har en Henri de rivel och ena hästen jag rider har extremt kort rygg, men min sadel ligger bra på henne.

nej han är inte ung, han blir 9 år nu nästa år.

som jag skrev tidigare i tråde har jag nu hittat en sadel som ligger kanon bra. En prestige

hade en globus gloi tidigare i år men sålde den efter bara några veckor. Låg inte alls bra den var vinglig att rida i och kasade som bara den både fram och bak.

då kan de ju har varit fel bomstr eller att den va för svängd i bommen för din relativt raka häst.

ja fullt möjligt jag är ju som sagt inget vidare på det där med sadlar :rofl:

Fast Globus-sadlarna är "kända" för att vara raka i bommen, tvärtemot mot Prestige som är mer svängda i bommen.

jaså för det är ju igentligen helt sjukt att man inte kan beställa efter hur svängd hästens rygg är eftersom det är ju minst lika viktigt som bomvidden.

Det är därför det är så viktigt att kolla inte bara på bomvidd och längd utan även hur bommen är formad!

ja men sen är det också svårt att säga vad som är en svängd bom och vad som räknas som en svängd rygg.

Har nämligen fått många kommentarer om att min häst har en kort och rak rygg och sadeln som jag köpte räknas som svängd och inte jätte kort.

allt är relativt bäst är ju alltid att prova olika sadlar

Sen kan man även lägga till att en sadel som passar när hästen är stillastående kanske inte alls passar när hästen börjar arbeta och ändrar sin ryggprofil åt det ena eller det andra hållet.

ja precis, en ren djungel är det med sadlar.
usch usch....man får bara hoppas på att man kan ha sin sadel som man kämpat med att hitta att den nu ska ligga bra ett tag iaf

exakt och det är det jag menar med att jag inte fattar riktigt hur bomsadlar kan passa överhuvudtaget för de måste ju helt enkelt vara flexibla...tänk en svankig häst men har en svängd sadel till om den sen jobbar och får upp ryggen så ryggen blir rak...hur skön är då sadel för hästen?
sen kan man ju inte heller lägga på en rak sadel på en svängd häst...för då vill de troligen inte höja ryggen...ej heller med en svängd sadel, de lär inte höja ryggen mer än en gång. alltså när de känner obihagget=(.

har en vän som har en häst som är väldigt rak i ryggen den har fått gå med för svängd sadel så nu vill hästen inte höja ryggen utan går och svankar även med rakare sadlar p.g.a ovanan och att det va så obigagligt innan.

Blir tokig på sadeldjungeln då jag har en överbygd häst (som så många andra :smirk: ).Har dock hittat en sadel som passar mig och hästen perfekt fast det blev en bomlös :angel: (Soft Supreme T). Såg att det kommit en ny modell dressyr som om jag inte minns fel så går båda modellerna att få så korta som 40cm.

Ja den är för lång.
Du kan ju köpa en helt vanlig väl passande dressyrsadel.
De finns oftast begagnade till ett rimligt pris.
För en sadel passar i alla fall bara en kort tid i taget.

Inte_Ung med massor av sadlar som ambulerar runt mellan hästarna efter hästarnas dagsform, hull och muskler just nu.
Och precis när jag tror att jag fått ihop pusslet, så har någon häst ändrat ryggen igen och jag måste börja om med sadeltillpassningen.
Låter jag trött? Jo det blir ju litet tradigt.

bomlöst då? så blir det kanske inte lika mycket jobb.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka