Sv: Kort rygg
hej! tänkte hjälpa dej och dela med mej av mina egna erfarenheter...
när jag köpte min häst köpte jag en sigma dressyr från hööks till honom(min häst har alltså Extremt kort rygg endast MAX anläggningsyta 36cm om du vill kan jag förklara hur du kan mäta din hästs anläggningsyta själv på ett ungefär som jag gjort då vet du lite mer vilken längd på sadel du kan leta efter).
din sadel är utan tvekan för lång.
iaf min sigma visade sig vara för rak i bommen för min något svängda hästrygg annars va det en mkt skön bra prisvärd och kort sadel...
din häst ser dock ut att ha rättså rak rygg så den kan passa men jag rekomenderar inte den sadel endå tror inte på så pass billiga sadlar.
sen efter att ha lånat en kompis sadel köpte jag min egna Wintec dressyr med cair...16,5 i sitsen och den såg ut att ligga bra och jag tror den låg bra med men sedan mätte jag den och den va ju 39cm alltså ca 3cm för lång.
det funkade tydligen i början(går att byta järn på dom sadlarna vilket är mkt bra) men när han blev bredare jag jag hade slut på breda järn blev bommen för smal och sadel stod upp fram och lutade bakåt=all vikt tröck bak och eftersom den va tom 3cm för lång (dock såg den ut att passa jag hade tom frågat massa folk bla duktiga tränare om den passade och det tyckte dom, har sett hästar som fått gå med länge sadlar så jag tyckte den passade)
men jag tror den passade så länge trycket fördelades fram oxå men sen när bommen blev för smal så kom för mkt tryck bak...det visade sig på hästen, han som innan haft så otroligt lätt för trav kunde helt plötsligt inte trava utan att hoppa/halta fram.
Hästen med Wintec sadeln
som du ser ser den ju inte för lång ut.
när jag försökte sitta på den sämsta diagonalen la han öronen bakåt och viftade med svansen=(.
så av med den sadel bara, red barbacka i några månader vägrade lägga på nåt jag va osäker på om de passade.
åkte till en equterapeft som hittade en låsning sen lade jag aldrig mer på den sadel igen.
började leta bomlöst eftersom jag insåg att min växande unghäst inte kommer kunna ha en utprovad bomsadel särsklit länge.
testade, barefothe chayenne, torsion dressyr och torsion island som jag till slut köpte..
den ser ju gigantisk ut på hästen med sina 50cm men jag vet ju att den trycker ju bara så lite som jag sitter + nån cm till vilket motsvarar med min lilla rumpa kanske 30cm.
men hur många bomsadlar finns det på marknaden som har en anläggningsyta på 34-35cm? och då kan man ju inte heller lägga sadeln fel en endaste cm så en 30cm lång sadel måste jag hitta vilket är rättså omöjligt.
Hästen med sin torsion Island sitter mkt bradock svanskappa på den bilden för hans mage drog fram sadeln
din häst ser dock rätt lång ut i ryggen endå men din sadel är för lång endå...sälj denna ta de pengar du får och köp en bomlöst sålänge det är mitt bästa råd för slänger du ut pengar på att prova ut en bomsadel så måste du ju desstutom ha hästen i toppkondis för den måste ju passa när hästen går som bäst och så måste du ju va medveten om att när hästen kommer från betet tex så lär den ju inte passa....det är det jag tycker är skönt med bomlöst att man vet att den alltid passar man behöver inte oroa sig för att sadel är för smal eller klämmer eller för lång bla bla.
dessutom är sadeln alltid mjuk och skön för både hästen och ryttare.
jag förstå inte varför du inte bara kan ha en bomlöst? jag har ju bara det jag hoppar tom lite skutt i den(dock inget att rekomendera dock alla tvistar om det men men det är ens eget val) måste säga att jag hoppar kanske 30cm "höga" hinder så det är inget berg vi bestiger.
men nu är det väl gångartsridning vi snackar om så...
jag har många tips till dig på bomlösa sadlar...vet ej om man får skriva ut dom här så PMa om du vill veta
en bomsadel jag vet är väldigt kort är Globus the turner en otroligt skön dressyr sadel tror de finns med islands inriktning med, finns ju många globus sadlar, bla globus click m.m...men den ja vet är kort är iaf globus the turner som har i sits 17,5 en anläggningsyta på 36cm.
kan bara säga det att vad jag hört om top reiter är att de ofta är trånga för hästen och det vill du ju inte ha eller hur, försök få tag på en bomlöst med bred kanal (om du inte har padd då, men kanalen ska endå vara bred) och hyffsat stabil...
du kommer inte ha några problem att hitta en passande bomsadel till din häst tror inte jag ser ut att ha ett jättebra sadelläge för bomlöst.
sen när ni har pengar och allt o hästen är i toppkondis m.m kan ni ju ta ut en sadelprovare och så kan du ju ha den bomlöst när hästen kommer från betet och sånt.
Lycka till!