Sv: Kort rygg

Àstund sadlarna är ofta väldigt trånga och tunga, och framförallt dyra. Ingen sadel jag skulle vilja ha....

Ástund Air passar min häst väldigt bra, ligger perfekt. Avseende priset är det väl relativt vad som är dyrt respektive billigt. I förhållande till en ny Childeric är min lätt begagnade Ástund väldigt billig, men självklart väldigt dyr i förhållande till en lätt syntetsadel från Hööks... ;)

Madde, jag tycker inte att den ser kort ut för honom! Men jag har en fundering om den kanske är för smal i bommen för honom. De är ju ganska smala Topreiter..

men vili är mycket bredare än hlynur och på vili ligger den perfekt.

Konstigt...men men jag ska köpa en bomlös topreiter så får jag ta ut en sadelmakare när mina föräldrar har smält kostnaderna för ovalbanan :D

Ja just nu lutar det åt en kentaur men när lite mer pengar trillar in ska jag nog skaffa en bomlös också.

Varför hade du inte enbart velat ha en bomlös?

Jag tror inte att det är bra att rida en häst enbart med bomlös.

Jag skulle inte satsa på en Top Reiter eller Astund. De är för trånga och långa...

//julia

Ps. Ta ut en sadelutprovare!

Någon som kan ge tips på bra sadelutprovare som kommer ut? utan körkort, bil och släp är det ett gissel att åka iväg med hästen...:angel:

förlåt att jag kapar tråden lite....blev bara tvungen att fråga när jag såg min chans *sorry*

Varför tror du inte det är bra att alltid rida med bomlös??

som jag skrev så har jag först tänkt köpa en bomlös och när mina föräldrar smält kostnaderna för ovalbanan hade jag tänkt ta ut en sadelutprovare ,

Har funderat lite om inte min sadel är för lång för min ena häst.
På denna bilden ligger sadel kanske något för långt fram, så vad tycker ni ser den ut att vara för lång?

http://i48.photobucket.com/albums/f243/maads86/ndrad.jpg

här är en bild på hans rygg vilken sadel kan tänkas passa? har funderat lite kring en bomlös

http://i48.photobucket.com/albums/f243/maads86/IMAG0653.jpg

Har inte läst hela tråden, men min häst har en liknande rygg. Han har totalt ca 38 cm att lägga sadel på. Vi har en Stubben Tristan CS Island och den fungerar jättebra på just honom. Bomlösa sadlar är till att börja med alldeles för långa och dessutom så breda att sitta i att mina höfter låser sig helt. County Icelandic var en annan modell som jag funderade på när jag köpte sadel. Den är kort, funkar fint på hästen men jag föredrar Stubben-sadeln för den är mer "dressyr-skålad". Men det beror ju på ryttaren...

har ridit i en tristan och verkligen älskade den, har även tittat runder på dessa sadlar men trott att de var alldeles för långa. Är dom så pass korta?

hej! tänkte hjälpa dej och dela med mej av mina egna erfarenheter...
när jag köpte min häst köpte jag en sigma dressyr från hööks till honom(min häst har alltså Extremt kort rygg endast MAX anläggningsyta 36cm om du vill kan jag förklara hur du kan mäta din hästs anläggningsyta själv på ett ungefär som jag gjort då vet du lite mer vilken längd på sadel du kan leta efter).

din sadel är utan tvekan för lång.
iaf min sigma visade sig vara för rak i bommen för min något svängda hästrygg annars va det en mkt skön bra prisvärd och kort sadel...
din häst ser dock ut att ha rättså rak rygg så den kan passa men jag rekomenderar inte den sadel endå tror inte på så pass billiga sadlar.

sen efter att ha lånat en kompis sadel köpte jag min egna Wintec dressyr med cair...16,5 i sitsen och den såg ut att ligga bra och jag tror den låg bra med men sedan mätte jag den och den va ju 39cm alltså ca 3cm för lång.
det funkade tydligen i början(går att byta järn på dom sadlarna vilket är mkt bra) men när han blev bredare jag jag hade slut på breda järn blev bommen för smal och sadel stod upp fram och lutade bakåt=all vikt tröck bak och eftersom den va tom 3cm för lång (dock såg den ut att passa jag hade tom frågat massa folk bla duktiga tränare om den passade och det tyckte dom, har sett hästar som fått gå med länge sadlar så jag tyckte den passade)
men jag tror den passade så länge trycket fördelades fram oxå men sen när bommen blev för smal så kom för mkt tryck bak...det visade sig på hästen, han som innan haft så otroligt lätt för trav kunde helt plötsligt inte trava utan att hoppa/halta fram.
Hästen med Wintec sadeln
som du ser ser den ju inte för lång ut.

när jag försökte sitta på den sämsta diagonalen la han öronen bakåt och viftade med svansen=(.

så av med den sadel bara, red barbacka i några månader vägrade lägga på nåt jag va osäker på om de passade.

åkte till en equterapeft som hittade en låsning sen lade jag aldrig mer på den sadel igen.

började leta bomlöst eftersom jag insåg att min växande unghäst inte kommer kunna ha en utprovad bomsadel särsklit länge.

testade, barefothe chayenne, torsion dressyr och torsion island som jag till slut köpte..
den ser ju gigantisk ut på hästen med sina 50cm men jag vet ju att den trycker ju bara så lite som jag sitter + nån cm till vilket motsvarar med min lilla rumpa kanske 30cm.
men hur många bomsadlar finns det på marknaden som har en anläggningsyta på 34-35cm? och då kan man ju inte heller lägga sadeln fel en endaste cm så en 30cm lång sadel måste jag hitta vilket är rättså omöjligt.
Hästen med sin torsion Island sitter mkt bradock svanskappa på den bilden för hans mage drog fram sadeln:angel:

din häst ser dock rätt lång ut i ryggen endå men din sadel är för lång endå...sälj denna ta de pengar du får och köp en bomlöst sålänge det är mitt bästa råd för slänger du ut pengar på att prova ut en bomsadel så måste du ju desstutom ha hästen i toppkondis för den måste ju passa när hästen går som bäst och så måste du ju va medveten om att när hästen kommer från betet tex så lär den ju inte passa....det är det jag tycker är skönt med bomlöst att man vet att den alltid passar man behöver inte oroa sig för att sadel är för smal eller klämmer eller för lång bla bla.

dessutom är sadeln alltid mjuk och skön för både hästen och ryttare.

jag förstå inte varför du inte bara kan ha en bomlöst? jag har ju bara det jag hoppar tom lite skutt i den(dock inget att rekomendera dock alla tvistar om det men men det är ens eget val) måste säga att jag hoppar kanske 30cm "höga" hinder så det är inget berg vi bestiger.

men nu är det väl gångartsridning vi snackar om så...

jag har många tips till dig på bomlösa sadlar...vet ej om man får skriva ut dom här så PMa om du vill veta:)

en bomsadel jag vet är väldigt kort är Globus the turner en otroligt skön dressyr sadel tror de finns med islands inriktning med, finns ju många globus sadlar, bla globus click m.m...men den ja vet är kort är iaf globus the turner som har i sits 17,5 en anläggningsyta på 36cm.

kan bara säga det att vad jag hört om top reiter är att de ofta är trånga för hästen och det vill du ju inte ha eller hur, försök få tag på en bomlöst med bred kanal (om du inte har padd då, men kanalen ska endå vara bred) och hyffsat stabil...
du kommer inte ha några problem att hitta en passande bomsadel till din häst tror inte jag ser ut att ha ett jättebra sadelläge för bomlöst.

sen när ni har pengar och allt o hästen är i toppkondis m.m kan ni ju ta ut en sadelprovare och så kan du ju ha den bomlöst när hästen kommer från betet och sånt.

Lycka till!

Senast ändrad:

Varför tror du inte det är bra att alltid rida med bomlös??

som jag skrev så har jag först tänkt köpa en bomlös och när mina föräldrar smält kostnaderna för ovalbanan hade jag tänkt ta ut en sadelutprovare ,

I en bomsadel fördelas trycket bättre.

Jag tror egentligen inte att det är bra att rida med samma sadel hela tiden. Om du skaffar dig en bomlös sadel så kan tryckfördelningen i den jämföras med när du rider barbacka (förutsatt att du sitter rätt, på insidan av låren liksom). Då tycker jag att det är ett bättre alternativ att variera mellan bomsadel och barbacka, än bomlös sadel och barbacka. Förstår du vad jag menar?

//julia

Ja nu förstår jag lite bättre och har nu hittat massa korta och bra bomsadlar .

Tack för alla tips!

men vili är mycket bredare än hlynur och på vili ligger den perfekt.

Konstigt...men men jag ska köpa en bomlös topreiter så får jag ta ut en sadelmakare när mina föräldrar har smält kostnaderna för ovalbanan :D

Har ni byggt en ovalbana eller missförstod jag!?

Visst är Vili bredare än vad Hlynur är, men om man tänker på kortheten..

Ja vi håller på att bygga en ovalbana med paddock inuti heeelt underbart. Står inte ut att dela ridhus med massa galet storhästfolk längre.

Ja vili är både bredare och längre än vili så min topreiter ligger som gjutet på honom, har dock hittat ett bra alternativ nu en prestige sadel så den blir det nog.

Ja vi håller på att bygga en ovalbana med paddock inuti heeelt underbart. Står inte ut att dela ridhus med massa galet storhästfolk längre.

Ja vili är både bredare och längre än vili så min topreiter ligger som gjutet på honom, har dock hittat ett bra alternativ nu en prestige sadel så den blir det nog.

Ahhh! vad skönt!! :) Var är det nu ni bor?
Vi ska ju flytta, men det är ju bara 20min ifrån m-hof så det blir perfekt!!

Bor 2 mil norr om helsingborg...jaså ska ni flytta?? til en gård??
20 min från m-hof kan det bli mycket bättre???

usch hade gärna sluppit att gå upp klockan 5 på tävlingsdagarna...var någonstans är det?

Bor 2 mil norr om helsingborg...jaså ska ni flytta?? til en gård??
20 min från m-hof kan det bli mycket bättre???

usch hade gärna sluppit att gå upp klockan 5 på tävlingsdagarna...var någonstans är det?

Har du inte din msn igång..;)
Jag och min syster har köpt en gård i Ekeröd, inte långt ifrån Anna och Sverrir i Ekastorp! Det känns helt underbart!!!
Jo jag vet, nära till tävlingarna och annat, det känns jätteskönt! Särskilt att ha hästarna hemma!!!

Helsingborg blir ju tyvärr jäkligt långt ändå när vi flyttar, det är otroligt knepiga vägar där emellan..

absolut, har nu tömt mina stackars föräldrar på pengar genom att köpt en prestige den ligger uuuuunderbart och man sitter som gjutet. antagligen hade inte min häst super kort rygg då jag fick höra att en prestige inte hade det allra kortaste anläggningsytan.
Är dock lite sugen på att köpa mig en bomlös att variera lite med också, men det vågar jag knappt nämna för mina stackars päron :D

haha näe de prestge sadlarna är väl inte helt billiga direkt kostar de närmare 10 eller 20? minns inte riktigt men har för mig att jag frågade vad för sadel thengills pappa Hrimnir hade och tror det va en sån. är inte det en dressyr sadel?

va det någon som provade ut sadel till dej rå?

men de finns ju bomlösa som inte kostar så mkt typ 5-6 tusen kan du inte spara ihop till det själv då?
jag tror på att det är bra att variea och alla får ju säga vad dom vill men att rida i en bomlös och rida barbacka är absolut INTE samma sak....inte om man har en bomlös med ordentlig kanal för ryggraden och stabil i övrigt.

min häst reagerar helt olika på barbacka, bomlös och bomsadel.

barbacka=mer försiktig för att jag inte ska trilla av vill inte riktigt ta ut stegetn som vanligt även om jag har balasen att sitta kvar men det kommer mer och mer från hans sida.
bomlöst=har aldrig gått så bra som när han har den sadeln på sig, får mkt större steg kan röra sig maximalt. går mkt lättare i form än med bomsadel.
bomsadel=man känner att något hindrar honom från att röra sig optimalt han blir inte alls lika lätt att få i form och vill inte höja ryggen lika mkt.

men det är vad pålle och jag har för erfarenhter och de är ju tyvärr inte så goda på bomsadelfronten.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Ajda
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall