Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Sv: Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Hmm, de verkar vara ganska hårda? Kommer det verkligen funka om han skall bygga musklerna där? Dvs, kommer musklerna få plats?
Funderar på Mattes correction pad, verkar vara ett "bättre" material än liggunderlagen. Men den kostar ju... flis. :S

Gullan, skulle du kunna mäta själva sätet, dvs den platta ytan? På bilderna ovan så visas ju måttet från upphöjningen bak på sadeln och där sitter man ju inte...

Paden får inte vara för mjuk,eftersom problemet är ryggens lutning.Om sadeln ligger i rätt balans så blir trycket mindre vid "groparna".Jag har själv ngr olika,men tycker wintecs är den mest effektiva.Om jag vill ha lite mindre fyll,har jag en fårskinns pad med fickor att stoppa liggunderlagsbitar i.

Precis som Sennen säger så måste de stå emot tryck utan att sjunka ner. Poängen är att lyfta sadeln fram så ryttaren inte tynger ner ortspetsarna i groparna utan tyngden hamnar fördelat på bossorna!

Orkar inte läsa hela tråden, men jag hade samma problem som du, och jag skaffade en Barefoot London, som iofs är lång, men nu har hästen iaf fått riktigt bra muskler överallt.
Så jag kan rekommendera detta. Sitter bra i den och hästen trivs oavsett hur tränad hon är.
Har bra pad också (väger trots allt nästan 80 kg)
Hade tur och hittade en nästan ny till bra pris.

Håller med sennen & silverkedjan.:p
Har lite problem med mina ston den ena har blivit bättre den sk lilla bylting apan.Hon har fått mer muskler ofta det som är felet. Den andra lilla märren har kort rygg som lutar fram .Hon stegrar sig i bland och rättar till sadeln;) :cool:
Å jag köpte en topreiter bomlös:) men varför har jag väntat så länge:eek: en super sadel att ha som ombyte... :love:

skrev tidigare vad jag använder:Prova lägg en Wither pad som ser ut som en fjäril.eller rid med bomvidd större och en fårskinns pad. var noga med var du sadlar. Om den kanar fram sadla om.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Nu inser jag hur extremt förvirrad jag verkar när jag i ett inlägg säger att jag inte tror att det funkar med en witherpad och i nästa inlägg säger "jaaa, jag skall testa en padd som bara lyfter fram"... Jaja. Ber om ursäkt för detta! :)

Tänkte du testa att padda upp framtill på din bomsadel eller på en bomlös?

om sadeln är utpassad och lagom i bommen så funkar det tyvärr inte att lägga emellan tjockare saker eftersom bommen riskerar att bli för smal jag anar att det blir så och då kommer det ju trycka på manken även om sadel är mer i balans.

på en bomlös kan du lägga i tex liggunderlag du klippt ut eller skum material framtill på varje sida så den kommer upp framtill för där har du ju inte paneler och en hård bom på samma sätt som trycker.

det är svårt att mixtra med för tjocka saker under utprovade bomsadlar annars hade du ju kunnat köpa en billig padd från tex börjes och sen lagt i valfritt material MEN en utprovad bomsadel provas alltid ut UTAN någonting under det är då den skall ligga och omsluta hästen, lägger man då emellan tjocka material så blir bommen naturligtvis för smal.
i så fall får du nog köpa en för stor bomsadel och lägga något tjockt emellan men det är ju svårt att veta exakt hur mkt förstor den är och exakt hur tjockt material du kan lägga mellen så det blir perfekt för hästen.
För blir sadel för stor även med tjockt under så riskerar den att tippa fram ännu mer om bommen är för vid.

en witerpadd kanske funkar bra på en bomlös även av modellen (inte ser exakt ut som riktigt sadel dvs utan bossor).
men har för mig att de inte rekomenderar det men kanske minns fel.

men som sagt jag tror inte man ska klämma under tjocka saker under lagom stora/redan för trånga sadlar i så fall under en för stor sadel.

jättesvårt detta.
men rent logiskt så även om man försöker få sadeln att luta mer bakåt och lägga under något där hålorna nu är, så kommer det ju trycka ännu mer i hålorna och hålorna blir ju knappast mindre?
eller tänker jag fel?

Hmmm... fick just mail av tillverkaren av Barefoot som säger att de har en strlk 0 som blivit avbokad av en kund. Färdig för leverans om ca 4-6 veckor. Jag tror inte att jag är intresserad längre dock. Men ändå... *funderar*

Det erbjudandet hade jag nappat på illa kvickt för passar den inte är det ju bara att skicka tillbaka.

Gullan, skulle du kunna mäta själva sätet, dvs den platta ytan? På bilderna ovan så visas ju måttet från upphöjningen bak på sadeln och där sitter man ju inte...

ja visst kan jag det.
sadeln formar sig ju efter ryttarens bak efter ett tag men så olika är det nog inte.
det man ska tänka på när du sen sitter i den är att normalt mkt kläder på dig(först sen kan du ju testa med ridoverall med om du vill) och sen när du sitter i sadeln så ska du inte sitta så trångt att du trycker på pommeln fram eller bak du ska sitta "fritt" för det kan skada hästen om det trycker på de "hårdare" delarna men då ska man nog ha en rejäl mage i så fall som hänger över.
men lägg gärna ut en bild där du sitter i en sadel eller barbacka eller något.

sadeln anpassar sig efter ryttaren och hästen efter ett tag.

påtal om ryggmuskler, min häst har väldigt bra ryggmuskler efter min sadel och inga gropar eller liknande trots att han med är lite överbyggd.
han kan slappna av i den och verkligen höja ryggen och arbeta med baken.
här är en bra bild.
28952994.jpg

här ser du min bak med:angel: pommen fram är av trä så den får man inte trycka emot vilket jag ju inte gör, bakre delen är formad så rumpan kan ligga emot den som min gör men man får ju inte sitta ovanpå den så att säga. men här ser man att jag perfekt får plats i sadeln och kan inte gå upp så mycket med men eftersom min häst har så extremt kort rygg så funkar det inte att ta en str större och jag gillar denna sitsen vill sitta bra i sadeln och inte ha en för stor sits och behöva flyga runt som en vante.
men titta så fint hästen slappnar av och höjer ryggen.

Min häst lider av lite övervikt men det känns vad som är muskler och vad som är fett och rider man barbacka på honom så känner man ryggmusklerna jobba och manken är inbäddad i muskler.

Orkar inte läsa hela tråden, men jag hade samma problem som du, och jag skaffade en Barefoot London, som iofs är lång, men nu har hästen iaf fått riktigt bra muskler överallt.
Så jag kan rekommendera detta. Sitter bra i den och hästen trivs oavsett hur tränad hon är.
Har bra pad också (väger trots allt nästan 80 kg)
Hade tur och hittade en nästan ny till bra pris.

vilken padd har du? *nyfiken*

visst är sadeln super benstöd är det ju med så man sitter stadigt.
Det allra bästa är att den anpassar sig efter hästens hull, riktigt skönt att känna sig säker på att sadeln inte måste bytas ut hela tiden eller skadar hästen.
28952999.jpg

Har mailat massa med barefoot Tyskland. De säger att vi ska ha den mjuka pommeln samt strlk 1 på sadeln. Kommer beställa en sådan om jag inte får tag i beg.

Får någon av er skav? Eller framåtvikt?

Okej du är kanske str större än mig(kroppsbyggnad) och din häst har kanske längre rygg än min så att ettan passar bättre.

kanske föreslår de den mjuka pommeln pga groparna? tror träpommeln följer med och man köper den mjuka till som extra så gjorde jag och då kan man anpassa för när hästen fått muskler så kan man sätta dit trä pommeln som skyddar bättre över manken(förhindrar att sadeln trycker ner över manken) jag har aldrig satt i den mjuka pommeln i min sadel men har den hemma ligger ouppackad ifall den behövs.
Men det har funkat kanon med den vida pommeln jag tycker inte alls den fungerar på samma sätt som en bom i en bomsadel utan denna sitter högre upp på något sätt och kan inte orsaka några gropar eller liknande den håller bara upp sadeln över manken utan att trycka någonstans.
tycker det är bra för gillar inte sådana bomlösa där mankfriheten inte är bra sånt är viktigt.
tycker freeform inte verkar ha riktigt koll på den biten.

hur menar du med skav? på hästen eller människan?
jag upplever ingen framåtvikt och min häst är lite överbyggd som sagt men får du problem med det kan du ju lägga i något mjukt framtill i padden så sadeln hamnar lite mer bakåt.
Men jag tror man ska vara mkt vaksam med sånt mixtrande då man ju inte får hamna i bakvikt heller då hamnar ju ryttarens vikt på hästens känsliga delar, man ska sitta rakt över hästen och fördela vikten över hästens starkaste del av ryggen.

men rent logiskt så även om man försöker få sadeln att luta mer bakåt och lägga under något där hålorna nu är, så kommer det ju trycka ännu mer i hålorna och hålorna blir ju knappast mindre?
eller tänker jag fel?

Ja.

Om man paddar med en kil som lyfter fram lyfts sadeln bara fram och tyngdpunkten kommer längre bak så sadeln hamnar i jämvikt. Den delen som ligger emot "hålorna" blir inte alls trängre pga av paden, det trånga lyfts upp högre upp, det som ligger mot hästen är bredare. Det är kanske 10 cm bredare avstånd mellan hö och vä sida på sadelns framkontur om du mäter 3 cm längre ner på den.

men här ser man att jag perfekt får plats i sadeln och kan inte gå upp så mycket med men eftersom min häst har så extremt kort rygg så funkar det inte att ta en str större och jag gillar denna sitsen vill sitta bra i sadeln och inte ha en för stor sits och behöva flyga runt som en vante.
men titta så fint hästen slappnar av och höjer ryggen.

Kul att din bomlösa fungerar så bra :) Men varför är du hela tiden så noga med att den inte får vara längre?
Förutom att det inte är så estetiskt, så spelar det väl ingen större roll?
Den fördelar ju inte ut trycket som en bomsadel gör. Trycket hamnar i princip bara under din rumpa/lår. Även om sadeln skulle ligga över hela korset så fördelas ju inte din vikt ut över den ytan...
(Nu ser den här sadeln ut att passa bra till både häst och ryttare, så jag menar inte att du SKA ha en större, men det är ingen fara om du skulle behöva det :) )

Om jag förstått det rätt har du strl 0 på din sadel? Hur stor är du/byxstorlek?

Kul att din bomlösa fungerar så bra :) Men varför är du hela tiden så noga med att den inte får vara längre?
Förutom att det inte är så estetiskt, så spelar det väl ingen större roll?
Den fördelar ju inte ut trycket som en bomsadel gör. Trycket hamnar i princip bara under din rumpa/lår. Även om sadeln skulle ligga över hela korset så fördelas ju inte din vikt ut över den ytan...
(Nu ser den här sadeln ut att passa bra till både häst och ryttare, så jag menar inte att du SKA ha en större, men det är ingen fara om du skulle behöva det :) )

hej och tack för ditt svar:)
jo det är så att jag letade väldigt länge efter en passande sadel då hästen har en maximal anläggningsyta på 30-35cm:crazy: och jag kom fram till att min bak är inte så mkt mindre om man säger så.

Visst bomlösa utan bossor fördelar inte trycket så mkt mer än just där man sitter, det var just det jag till slut kom fram till, att varför ska jag ha en bomsadel på 30cm(finns ju inte om man inte vill ha en ponny puta)
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_32/05820000-05829999/640x480/5829185.jpg?0
som jag inte får plats i när jag kan ha en bomlös som inte fördelar mer än min bak.
För man väljer ju bomsadel för att vikten ska fördela sig jämnt över hästen men till vilken nytta när man en då inte har något att spela på, förstår du hur jag menar?

Men iaf, jag letade igenom massa olika sadlar och ALLA var gigantiska, det var som att tillverkarna trodde att folket som satt i dem vägde 150kg och hade en bak som en tunna, jag flög ju runt som en vante i dem helt utan stöd o benstöd fanns de ju heller inte(tänker på bomlösa som kom först av typen som liknar de billiga på typ börjes o hööks osv).
hästen blev totalt begravd i sadeln, sadeln låg över längen och bak över korset och täckte hela hästen.
det skulle ju bli skav på länden eftersom hästen rör sig så mkt där och nej så ville inte jag sitta.
1789497.jpg
dressyr torsion(stor men de va små tyckte de)
1719862.jpg
(knight eller hur hette de?, kolla hur den ligger över hela längen och börjar på korset, visst inget tryck men det ser ju hemskt ut och skaver o ryttaren blir placerad jättelångt bak på ryggen).

Till slut hittade jag iaf en kortare, en torsion island, 50cm lång men den var en då väldigt stor

3920828.jpg
torsion island.
den var skön som en skinnsoffa men inget stöd alls och jag flög runt i den och hade jättesvårt att hålla reda på mig själv.

jag hittade till slut 0an av London och testade, satt som en smäck, med massa stöd och slapp flyga runt och kunde börja rida.

sammanfattning, jag är noga med att den skall vara kort, visst estetiskt men för att hästen ska kunna röra sig optimalt utan att täckas av en enda gigantisk sadel, och för att ryttaren ska sitta bra.
Jag tänker att får jag plats i den minst str så varför ska jag ta en större när den större ser dum ut på hästen och är för stor för mig?:)
Sen är min häst väldigt känslig när sadlar är för långa, det kan se jättebra ut och var perfekt men han visar direkt om han inte gillar dem genom att han vilka höja ryggen eller trava.
han tappar all aktion och blir seg.
För jag köpte denna bomsadel:
24348202.jpg
som väl ser helt okej ut eller hur?
den går upp baktill så bossorna blir kortare.
och den låg jämnt fördelar och verkade jättebra, han visade inget första dagen(hade den på en tävling första gången jag red med den och vi vann) men sen ju längre tid jag hade den så kom tecken väldigt tydlig, hade den i perioder på typ 2-3veckor sen var jag tvugen att ta tillbaka till den bomlösa för han blir helmysko.
annars är detta den enda bomsadel jag hittils hittat som jag själv tycker kunde ha passat men hästen tycker inte det.

äsch rörigt inlägg men något fick kanske någon ut av det haha.
Jag gillar min bomlösa sadeln för att jag kan ta med den till mina träningshästar/kompisars hästar, tjocka som feta stora som små, gamla som unga, känner mig hemma i min egna sadel och den riskerar aldrig att inte passa hästen eller vara för lång osv.
29987549.jpg

26134921.jpg

28264369_43627256.jpg

Senast ändrad:

Om jag förstått det rätt har du strl 0 på din sadel? Hur stor är du/byxstorlek?

Ja det är rätt, den str finns ej "ut annonserad" på deras hemsida men finns att beställa speciellt(dock ej dyrare).

De sa att den var för byx str 34-36 men jag har runt 38 i byxor och det sa jag till återförsäljaren och hon skulle promt "tvinga" på mig ettan då som passar str 38-40 men jag vägrade:angel: och när jag fick hem 0an så satt jag perfekt i den så, ja.....jag vet inte man ska ju inte sitta fast klämd i den för då kan det skada hästen men jag tycker jag sitter helt perfekt.
beror nog på hur man är byggd med har man mage och så så ska man nog ha större.

Men jag trivs perfekt med denna och hästen med, kan rida i ridoverall i den med.

26240550.jpg
ursäkta vänstra bilden men där busar vi bara bilderna sitter ihop eftersom det är gämförlse på om han gått ner i vikt.
Men det är den högra ni ska titta på(ridoverall).
på den vänstra ser men förresten att det är gott om plats kvar fram till den hårda pommeln med när jag sitter som jag gör där(larvar mig).

14405618.jpg
På tävling(lite dålig bild) så har jag tagit ett litet schabrak och sytt paneler i så jag kan ha det till den bomlösa, funkar jättebra.(spana in rumpmusklerna, på hästen inte mig haha)

Senast ändrad:

Ok, då skulle jag nog tveklöst kunna ha strl 0. Jag har storlek 34/36 på byxor. Är 166/53.

Och det ser betydligt smidigare ut med en så pass kort sadel också!

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 286
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln...
2
Svar
23
· Visningar
10 105
Senast: Andrii
·
Islandshäst Jag har börjat spåna lite på en framtida sadel till min lilla skrutta som fyller 3 år till sommaren. Det är med andra ord ingen panik...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
33 465
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve