Bomlös sadel till Islandshäst

Sv: Bomlös sadel till Islandshäst

Jag har ingen vanlig bomlös sadel, men en fårskinnssadel. Den är mjuk och fin att rida i och något rejält under så blir den bra för hästens rygg. Till en unghäst skulle jag nog i så fall skaffa en gelpad att ha under. Nackdelen är väl att den inte ger mycket stöd. Kanske större risk att stypa av om hon sprallar? Om du är intresserad så skicka ett pm till mig så kan du få tips om en sadelmakare som syr sådana!

Är det horesedream "sadeln"? Det är bara en pad med stigläder. Inget att rekommendera för daglig användning om man inte plockar bort stigläderna åtminstone.

Absolut, rapport kommer så snart jag fått hem det.

Har precis hämtat paketet med bolstern och jag kan säga att den är i alla fall inte hård som någon hade påstått.

Återkommer med en riktig rapport imorgon när jag har provridit med den.

Har precis hämtat paketet med bolstern och jag kan säga att den är i alla fall inte hård som någon hade påstått.

Återkommer med en riktig rapport imorgon när jag har provridit med den.

Nu har jag provat och tyvärr så funkade den inte för mig. :( Så jag skulle skicka tillbaka den igen. Himla tråkigt, jag trodde verkligen att det skulle bli toppen.

Den var inte hård att sitta på, men det blir ju en annan form som inte passade mig, det kändes lite som att rida i en hilbar eller wintec, fast mjuk då. Men rent formmässigt var det åt det hållet och det funkar inte alls för min kropp.

Men men, jag är så glad för min sadel ändå. :D

Jag har ju beställt en sensation med twistbolster, och hoppas den ska smalna av i sätet lite. Har väldiga problem med mina höfter och ljumskar.
På vilket sätt tyckte du den inte fungerade?
Prova med liggunderlag under sitsen ist? Jag har lagt det under min barbackapadd, jätteskönt!

Jag har börjat fundera på en Sensation Hybrid till min kille med rak rygg och låg/obefintlig manke. Han är framtung och behöver arbeta upp sina ryggmuskler bla. Han har haft samma sadel i 6 år hos sin förra ägare oavsett hur han varit i form och när jag köpte honom tog jag över den men den sitter som ni förstår inte så bra.
Jag vill och har inte råd att byta sadel flera gånger per år eller liknande så en bomlös verkar vettigt då. Sen har jag läst både här och på andra ställen att just Sensation ska vara riktigt bra. Men jag har en undran över viktfördelningen på dessa. Är det helt okej för en person som jag som ligger på runt 90 kg just nu (ska ner i vikt) att använda en sådan? Jag vill absolut inte orsaka någon skada på min häst såklart. Han är stor(ca 150 cm) och viktbärande annars så min vikt är inga problem annars(om någon undrar)men hur funkar det med bomlösa?

En bomlös ger ju aldrig samma viktfördelning som en perfekt inpassad bomsadel, men det finns ju också bättre och sämre alternativ. Sensation har ju en lite annan stigläderlösning som ska ge bättretryckfördelning (när de första generationen bomlösa kom sa de ju att man inte skulle rida lätt och stå för mycket i stigbyglarna, idag finns rena hoppmodeller) och det finns också olika paddar beroende på ryttaren vikt. Så var noga med paden!

I övrigt gäller samma som alltid, det blir ju känsligare för snedbelastning, och därför är det ju viktigt med balansen så man inte sitter snett för då hjälper det inte att man har en bra pad.

Enda sättet att ta reda på om det funkar är ju att testa, men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att det hade varit bättre att börja från marken eftersom hästen har dåligt med muskler. Hade hästen varit musklad så hade säkert inte vikten varit några problem (det får man ju känna efter själv, är ju olika från häst till häst hur mycket de klarar) men omusklad häst och tyngre ryttare är enligt mig ingen bra kombination oavsett sadel. Det blir ju lättare för hästen att jobba korrekt och sätta rätt muskler om den inte blir tungt belastad.

En bomlös ger ju aldrig samma viktfördelning som en perfekt inpassad bomsadel, men det finns ju också bättre och sämre alternativ. Sensation har ju en lite annan stigläderlösning som ska ge bättretryckfördelning (när de första generationen bomlösa kom sa de ju att man inte skulle rida lätt och stå för mycket i stigbyglarna, idag finns rena hoppmodeller) och det finns också olika paddar beroende på ryttaren vikt. Så var noga med paden!

I övrigt gäller samma som alltid, det blir ju känsligare för snedbelastning, och därför är det ju viktigt med balansen så man inte sitter snett för då hjälper det inte att man har en bra pad.

Enda sättet att ta reda på om det funkar är ju att testa, men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att det hade varit bättre att börja från marken eftersom hästen har dåligt med muskler. Hade hästen varit musklad så hade säkert inte vikten varit några problem (det får man ju känna efter själv, är ju olika från häst till häst hur mycket de klarar) men omusklad häst och tyngre ryttare är enligt mig ingen bra kombination oavsett sadel. Det blir ju lättare för hästen att jobba korrekt och sätta rätt muskler om den inte blir tungt belastad.

Jag har pratat med 3 olika veterinärer och 1 equiaterapiut som alla säger att min vikt är inte något problem för min häst. Han är kraftig byggd och van att bära ryttare som är lite tyngre sen förut. Det är hans nuvarande sadel som ligger fel och gör att ryggmusklerna inte får jobba fritt.

Jag kommer jobba bara från marken framöver då han stått på boxvila och i sjukhage i 2 mån pga en broddspark. Så ny sadel blir det frågan om först framåt maj om igångsättningen flyter på. Ville bara vara ute i god tid och fråga lite. ;)

Tack för ditt svar. :)

Senast ändrad:

Jag har en sensation sadel själv. Beroende på vilken pad jag använder under, ex HAF eller renskinn eller en annan pad köpt hos Sensation ÅF, så är det dels väldigt stor skillnad i hur sadeln är att sitta i och hur den ser ut när den ligger spänd på hästen samt hur avtrycket efter ridtur ser ut.
Jag upplever Sadeln som hårdare att sitta i med Renskinn men ett mycket jämnare finare avtryck på ryggen än vad HAF padden ger, men som ger en mjuk sadel att sitta i men som blir väldigt "bananig" på hästen. Avtrycket tycker jag inte heller ser lika jämnt och fint ut med HAF som med renskinnet, glider dessutom aningen. Den andra paden är väl nånstans i mitten utav dessa.

Summan utav detta....

köp dig du en Sensation sadel, men prova för guds skull flera olika padar och känn själv och se på hästen, det e han som bestämmer vad som e bra.

de har en lång anläggningsyta så de passar inte till kort rygg. Jag letar bomlös till en ponny med ca 38 cm rygg och vill ha en sadel som en liten vuxen har chans att få plats i. Detta verkar inte helt lätt. Jag antar att det är samma problematik för många islänningar. Jag ska hålla koll i din tråd och se om det dyker upp några bra tips. (Visserligen kan en bomlös vara lite lång utan att det påverkar men den kan ju inte vara hur lång som helst)

En OT fråga men använder du ingen pad för att få en kanal när du använder renskinnet? Alltså använder du bara renskinnet under då?

Min häst har ett sadelläge på ca 35-36 cm och på henne fungerar en Sensation Hybrid perfekt så det är ju ett tips isåfall.

En OT fråga men använder du ingen pad för att få en kanal när du använder renskinnet? Alltså använder du bara renskinnet under då?

tog saxen och våldförde mig på renskinnet, klippte så nära huden som möjligt upp en kanal på 5cm typ*osäker* å testade att lägga under sadeln, gjorde så att säga en anvisning om var paden skall vika sig, resultatet är just nu att det är inte en fri kanal men mer utrymme i mitten än resten. lurar på om jag skall klippa upp lite till.

rätt eller fel jag vet inte men jag upplever att avtrycket är jämnt och fint hela vägen, kan ana att det lättar runt ryggraden, kontra en 90% passande bomsadel som har tydliga avtryck som inte alls ser lika trevliga ut på ryggen. känns aningen "urgröpt" efter ridning, Baldur sadel.

andra hästen är lite mindre och har något mer takformad rygg/kunde ha mer muskler, där upplever jag att kanalen är viktigare men även där ger bosadeln samma känsla utav urgöpt efter ridning, det ser inte så ut innan ridning.

ingen har sadeltvång, (sadlar lungt och fint och spänner i flera omgångar)

Både Godi och Sol hade/har kort rygg med ca 36 cm, och jag har en sensation junior som passar perfekt. Jag är 170 och har 36 i byxor så de är ganska så rymliga. Har alltid 17" i andra sadlar, men denna är 16".

Det låter bra, jag tror inte heller att din vikt är ett problem när han är musklad, det verkar ju vara en rejäl häst. Lycka till med sadelletandet.

Jag har liknande erfarenhet. Jag har eb grandeurpad och en formigavojlock. Formigan använder jag med en gelpad gör lite med stötdämpning.
Mina erfarenheter är baserade på Sols rygg, så det blir kanske helt annorlunda på en annan hästrygg.

Jag upplever att ett tunnare och fastare underlag som formigan ger bättre tryckfördelning, jämnare avtryck alltså (dock ser det inte ut att bli tryck över ryggraden även om den inte har kanal, kan ta kort så får ni se hur det ser ut).
Men den lite tjockare grandeuren ger bättre stötdämpning. Jag upplever nämligen att grandeuren är något svängd i formen och på Sols spikraka rygg ligger den an lite mindre sista centimetrarna, vilket jag inte tycker gör något eftersom sadeln ändå inte ligger på den sista biten.

Det låter bra, jag tror inte heller att din vikt är ett problem när han är musklad, det verkar ju vara en rejäl häst. Lycka till med sadelletandet.

Tack! :)

OT:
Jag har pga denna skada börjat gå eller cykla till honom (2,5 km enkel väg, tungtrampad väg med cykeln åt båda hållen) ibland 2 ggr/dag om jag inte fått skjuts så flåset har blivit bättre och kroppen har börjat ändra sig lite lite så förhoppningsvis när vi kommit så långt att man får sitta upp på honom så har jag gått ner i vikt med. :) Att vi får bara promenera och senare longera gör att jag kommer röra mig ännu mer. Mitt mål är att gå ner 10 kg till maj. ;)

Ska kollas!
Det är en sadel i låg prisklass jag söker så jag antar att denna är alldeles för dyr, men ska kolla upp den ändå.

Okej! Jag har inte vågat klippa utan jag har en pad under som ger kanal mellan renskinnet och sadeln för jag trodde inte att det skulle bli bra. Jag trodde att eftersom skinnet är så mjukt så skulle det bara vika sig istället och inte ge någon kanal även om jag klippte så som du har gjort.
I vilket fall så behöver jag mjukheten i sadeln så jag tror att jag fortsätter ha den lilla kanalgivande paden under. Den är inte i vägen på något sätt :)

Liknande trådar

Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
863
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 513
Senast: Ninnea
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 309
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama