Bomlös sadel till Islandshäst

Sv: Bomlös sadel till Islandshäst

Nä då är det nog fel sadel men om man vill så kan man ta den på avbetalning. Det är verkligen en helt underbar sadel på alla sätt och väl värd sitt pris.

ponnyn ska ha en sadel under en kortare tid så det är ingen ide att lägga mycket pengar på sadeln.

Jag har börjat fundera på en Sensation Hybrid till min kille med rak rygg och låg/obefintlig manke. Han är framtung och behöver arbeta upp sina ryggmuskler bla. Han har haft samma sadel i 6 år hos sin förra ägare oavsett hur han varit i form och när jag köpte honom tog jag över den men den sitter som ni förstår inte så bra.
Jag vill och har inte råd att byta sadel flera gånger per år eller liknande så en bomlös verkar vettigt då. Sen har jag läst både här och på andra ställen att just Sensation ska vara riktigt bra. Men jag har en undran över viktfördelningen på dessa. Är det helt okej för en person som jag som ligger på runt 90 kg just nu (ska ner i vikt) att använda en sådan? Jag vill absolut inte orsaka någon skada på min häst såklart. Han är stor(ca 150 cm) och viktbärande annars så min vikt är inga problem annars(om någon undrar)men hur funkar det med bomlösa?
Ang. Vikt / bomlös har jag inte erfarenhet nog att diskutera, men jag beställde efter egentligen flera års funderande, en Hybrid i går :-). Bakplåtsbred framtung herre, kan bara bli bättre (hoppas jag). Har 3-4 veckors leveranstid men återkommer med rapport.

Ang. Vikt / bomlös har jag inte erfarenhet nog att diskutera, men jag beställde efter egentligen flera års funderande, en Hybrid i går :-). Bakplåtsbred framtung herre, kan bara bli bättre (hoppas jag). Har 3-4 veckors leveranstid men återkommer med rapport.

Ja jag är verkligen förvirrad och lite frustrerad i sadeldjungeln...bomlös eller inte? Vilka märken? Ny eller begagnad?... ;)

Jag har hört från flera håll att bomlösa inte är så bra för hästars ryggar men när jag läst på om Sensation så verkar den väldigt bra ändå. Om hästen får bättre rörelsefrihet och man slipper byta sadel hela tiden så är det ju intressant. ;)

Prova så kommer säkert frågetecknen att rätas ut till utropstecken precis som de gjort för så många av oss andra. :)

Här blir det också sensation. Köpte min första förra året efter att hästen jag hade då blev dålig pga fel sadel.
I början tyckte jag inte att sensation var så speciell, men efter ett tag kände jag en enorm skillnad på hästen som vågade använda ryggen igen.
Man känner allt bättre i sadeln, den är lätt och bekväm.

Efter uppehåll så har jag nu en ny häst och har precis beställt hem en ny sensation, en g4 som sist.
Toppen att man får tävla i dessa oxå!

Hästen jag har nu red jag med min g4 i höstas, ena dagen red jag med bomsadel och nästa med sensation och det var stor skillnad, hon blev inte alls lika fram tung.

Jag lär aldrig skaffa nån annan typ av sadel, värt varje krona.

vad är det för skollnad på en G4 och en G3 med en G4 sits? jag menar varför valde du en G4 ? eller får man inte tävla i en G3?? :)

okej, tack ! är de längre på G4, har försökt titta på hemisdan (ht) men har inte riktigt sett skillnaden..:o

Vet faktiskt inte exakt vad som skiljer så jag låter det vara osagt.

Köpte just en sådan sadel på tradera (måste fått hjärnsläpp eller nått). Vid första anblick tyckte jag att sadeln var jättestor och klumpig, såg ut som kinesiskt skräp. Beställde en 16" men sätet var 51cm (en halv meter!!!!):confused: Mailade ÅF och frågade om jag verkligen hade fått rätt sadel, fick till svar att dom inte hade några säten som var så stora så jag måste ha fått en sadel med fabriksfel. Sadeln åkte tillbaka, och nu har jag istället beställt en Sensation G3 med G4sits som jag väntar med spänning på :angel:

Bra val! Önskar att fler som köper de där billiga bomlösa från Tradera kunde tänka om. Jag är tveksam till om man alls kan kalla dem sadlar :crazy:

Jag kan berätta min historia in i bomlös världen.

Jag har testat
Hööks
böres Bearfoot London dressyr
Innova islands/dressyrsadel
Samt freeform kopian jag har nu

Hööks och börjes var helt oki att rida i de var stabila upplevde itne att de gled, men man måste palta med fula underlägg och jag som vill ha schabrak under och de såg inte klokt ut.

Sadlarna var dessutom för breda

London finns med paneler under idag men är för bred för mina höfter men sjukt skön å rida i.

Innova var sjukt skön och ser ut och käns som en bomlös. Skulle någon säga att det är en bomsadel skulle jag inte ifrågasätta ens hur mkt jag än kollade på sadeln.
Dock vill jag mer kalla sånna här sadlar för halvbomlösa, de är lika stela/hårda som en bomsadel det som den gör är att den flexar LITE. har man en häst som är liiite böjd i ryggen i skritt och blir lite rakare vid arbete så passar dom. För den flexar som sagt lite men inte alls lika mkt som tex London gör som man kan vika dubbelt typ.

Jag har haft 7 års sadelproblem med min häst, inte fattat varför alla sadlar ligger dåligt trots att man har tagit ut sadelprovare inte bara en utan flera.
Man har provat alla sadlar känns det som, amerigo, childeric eqiupe islandshäst sadlar + säkert 10 andra märken.

Man hoppar upp och provrider och efter tar man av sadeln och avtrycket är perfekt man ser verkligen hur bra sadel ligger . WOW tänker man och så köper man den.
Man väntar 8-12 veckor och får hem sadeln och man kör igång och rider, man skrittar en hel del eftersom hästen vilat 8-12 veckor.
Efter 3-6 månader visar hästen smärta och ömmar i ryggen och får gallor på alla 4 benen.

Man fattar inget.

Tills jag kom ikontakt med en sadeltillverkare/sadelprovare med mångårig erfarenhet av hur hästar rygg och hur sadlarna funkar.

Vissa hästar ändrar sig så pass mycket mellan stillastående/skrittarbete och när de arbetar i trav och galopp och de kan skilja upp till 1 dm.

Min häst tillhör en av dessa ovanliga hästar dessvärre.
Hon är tokböjd i ryggen i skrittarbetet och när hon bara står på gången, hon släpper ryggen helt.

Men när hon jobbar räknade vi att hon höjde ryggen ca 1 dm och vart spikrak i ryggen och från överbyggd gick hon till att bli högre fram vid arbete.:eek:

Så jag har ju köpt sadlar som varit raka så som hon är när hon jobbar, vilket innebär att vid varje skrittpass/ uppvärmning har sadeln tokklämt på henne fram på manken och bak på länden

Och det är precis där hon alltid har ömmat bak på länden.

provat med att köpt en böjd sadel som då funkade bra vid skrittarbete men så fort vi jobbade började hon bocka.

Så jag fick förklarat fö rmig att sånna här extrema fall måste man alltid ha 2 sadlar till om hästen skall bli bra.

Och jag testade detta och på7 år är hästen bra i sin rygg:D

När jag använde min bomlösa vid varje uteritt i skritt samt vid varje uppvärmning och avskrittning så fick jag en ny häst.
Helt otroligt

Så jag sålde min bomsadel som inte låg bra alls och köpte mig min nuvarande bomlösa.
En billig bomlös sadel som många ratat men den är så skön och Jorunn tokälskar den.
Jag får en superbra sits i den och jag vill bara sitta kvar i den för evigt haha helt sjukt.

vad jag gjort med min sadel är att jag har lagt in mer inlägg under sadeln så den kom upp lite mera och lämnade ryggraden mer.
Jag har även lämnat in sadel till sadelmakaren som fick byta knästäd. De som följde med var värdelösa knäna dinglade i luften.

Så med de nya superstora stöden får knä/lårena bra stöd och man bara sitter så jäkla bra i den.:d

Man får ju inte tävla i denna dessvärre(dressyr) vet inte hur de är inom islandshästtävlingarna.

Ska jag ha bomsadel måste jag leva med att byta sadel att ha en under uppvärmningen sedan byta till den som passar när hon jobbas och så byta igen när jag ska skritta av henne ute.

Vilket såklart är sjukt drygt.

Så jag letar efter en bomlös nu som man får tävla dressyr med, så andra modeller av innova, eller startrekk eller masterback sadlar och liknande modeller får de bli.
Då kan jag ha samma sadel hela passet och problemet är löst.

Så jag är fast i bomlösa världen, min häst är så pass speciell i sin rygg att det är barbacka eller detta som gäller.

Men tänk er 7 ÅR av sadelproblem är borta, min plånbok är så lycklig och framförallt Jorunn som numera har en glad och frisk rygg.:D

Går inte att beskriva hur jäkla glad jag är.

Jag tror att många här inne som man följt som har haft åt av sadelproblem kan vara drabbade av samma sak.

.

Detta är min lilla historia om oss och hur vi löste problemet på bästa vis för oss.
Andra gör som dom vill så klart men kan va bra att ha detta i bakhuvud om man har som jag år av sadelproblem.
Kostar ju inget att prova i alla fall om man sitter där med sadelproblem.

Min sadel som kostade hela 2200:D

16556_10152030414713998_1838357662_n_zpsf14d40b1.jpg

Nu hugger jag din knapp eftersom du tar upp ett återkommande problem som flera upplever, så detta är inte riktat till dig enbart.

Men jag har skrivit detta inte bara en gång utan hur många gånger som helst faktiskt, i tråd efter tråd efterlyser användare sköna sadlar. Det är bra med tips, kruxet bara är att de tips man får kanske inte stämmer överens med den häst man har dvs passformen på sadeln är inte bra.

Hur ska man veta vad som passar hästen? Jo man tar sig tid att åka till en välrenommerad sadelutprovare, ja det kan ta lite tid i anspråk men tittar man lite på ovan målande beskrivning så inser man snabbt att det faktiskt är den mest tidsbesparande åtgärden samt att man sparar på veterinära räkningar pga ryggproblem eller annat som uppstår pga en illa passande sadel.

Hur många köper sina skor utan att ha provat dem först? Hur många skulle komma på iden att ge sig ut i joggingspåret med ett par skor som skaver? Hur många skulle springa sin 5 km runda trots att skorna klämmer? Det här är verkligheten för många hästar.

Nu hugger jag din knapp eftersom du tar upp ett återkommande problem som flera upplever, så detta är inte riktat till dig enbart.

Men jag har skrivit detta inte bara en gång utan hur många gånger som helst faktiskt, i tråd efter tråd efterlyser användare sköna sadlar. Det är bra med tips, kruxet bara är att de tips man får kanske inte stämmer överens med den häst man har dvs passformen på sadeln är inte bra.

Hur ska man veta vad som passar hästen? Jo man tar sig tid att åka till en välrenommerad sadelutprovare, ja det kan ta lite tid i anspråk men tittar man lite på ovan målande beskrivning så inser man snabbt att det faktiskt är den mest tidsbesparande åtgärden samt att man sparar på veterinära räkningar pga ryggproblem eller annat som uppstår pga en illa passande sadel.

Hur många köper sina skor utan att ha provat dem först? Hur många skulle komma på iden att ge sig ut i joggingspåret med ett par skor som skaver? Hur många skulle springa sin 5 km runda trots att skorna klämmer? Det här är verkligheten för många hästar.

Problemet jag har med Jorunn är att hon ändrar sig så pass mkt att bomsadel aldrig kan passa jorunn hela tiden. Ingen sadelprovare har sagt detta till mig innan.:(
Bara de att ingen sadelprovare hittills har longerat hästen innan för att hur hästen jobbar i skritt och i trav och galopp. För att se om hästen ändrar sig mkt eller lite under arbete i samling.

Har man en häst som jag kan man aldrig rida i en bomsadel under ett helt ridpass för då får man problem, vilket jag också haft!

Utan jag måste alltid ha en skritta-ut-sadel som jag kallar den. helt enkelt en sadel med böjd bom alt bomlöst att rida i när jag skrittar ut alt bara värmer upp innan ett ridpass och skrittar av.
Skrittar man 1 varv här och där klarar hon av för de handlar om några sekunder bara.
men framskrittning och avskrittning är ca 40 minuter totalt så de blir för mkt för hennes rygg.

att man ska ha välanpassande sadlar har jag alltid vetat ommen detta problem är helt nytt för mig trode att köpte man en måttsydd sadel så ska den passa. Sen att hästar kan bredda sig eller smalna av de viste jag. Men ändra ryggformen så pass som min gör trode jag inte existerades.

Men men man får lära sig nya saker... tråkigt att just jag ska äga en sån häst..

Liknande trådar

Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
863
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 513
Senast: Ninnea
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 309
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama