Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ang. Vikt / bomlös har jag inte erfarenhet nog att diskutera, men jag beställde efter egentligen flera års funderande, en Hybrid i går :-). Bakplåtsbred framtung herre, kan bara bli bättre (hoppas jag). Har 3-4 veckors leveranstid men återkommer med rapport.Jag har börjat fundera på en Sensation Hybrid till min kille med rak rygg och låg/obefintlig manke. Han är framtung och behöver arbeta upp sina ryggmuskler bla. Han har haft samma sadel i 6 år hos sin förra ägare oavsett hur han varit i form och när jag köpte honom tog jag över den men den sitter som ni förstår inte så bra.
Jag vill och har inte råd att byta sadel flera gånger per år eller liknande så en bomlös verkar vettigt då. Sen har jag läst både här och på andra ställen att just Sensation ska vara riktigt bra. Men jag har en undran över viktfördelningen på dessa. Är det helt okej för en person som jag som ligger på runt 90 kg just nu (ska ner i vikt) att använda en sådan? Jag vill absolut inte orsaka någon skada på min häst såklart. Han är stor(ca 150 cm) och viktbärande annars så min vikt är inga problem annars(om någon undrar)men hur funkar det med bomlösa?
Ang. Vikt / bomlös har jag inte erfarenhet nog att diskutera, men jag beställde efter egentligen flera års funderande, en Hybrid i går :-). Bakplåtsbred framtung herre, kan bara bli bättre (hoppas jag). Har 3-4 veckors leveranstid men återkommer med rapport.
Nu hugger jag din knapp eftersom du tar upp ett återkommande problem som flera upplever, så detta är inte riktat till dig enbart.
Men jag har skrivit detta inte bara en gång utan hur många gånger som helst faktiskt, i tråd efter tråd efterlyser användare sköna sadlar. Det är bra med tips, kruxet bara är att de tips man får kanske inte stämmer överens med den häst man har dvs passformen på sadeln är inte bra.
Hur ska man veta vad som passar hästen? Jo man tar sig tid att åka till en välrenommerad sadelutprovare, ja det kan ta lite tid i anspråk men tittar man lite på ovan målande beskrivning så inser man snabbt att det faktiskt är den mest tidsbesparande åtgärden samt att man sparar på veterinära räkningar pga ryggproblem eller annat som uppstår pga en illa passande sadel.
Hur många köper sina skor utan att ha provat dem först? Hur många skulle komma på iden att ge sig ut i joggingspåret med ett par skor som skaver? Hur många skulle springa sin 5 km runda trots att skorna klämmer? Det här är verkligheten för många hästar.