Bomlös sadel till Islandshäst

Sv: Bomlös sadel till Islandshäst

Hej! Det finns många olika slags bomlösa sadlar, så det är svårt att säga exakt vilken som passar och vilken typ som är "bra".
Vi har köpt en Sensation bomlös hoppsadel att ha på uteritter och den är bekväm både för häst o ryttare. Sensation finns i olika modeller och alla passar inte till alla" hästar, men det finns alltid någon som passar bra.
Sensation är lite dyrare, men den har ett bra andrahandsvärde ifall man säljer den.
Bomlös sadel är lite vingligare än sadel med bom, men den anpassar sig efter hästen om den bygger muskler eller ändrar vikt.
På unghäst och för häst där det är svårt att hitta passande sadel är bomlös sadel perfekt. Den kan man alltid använda som variation/komplement och flera liknande hästar kan dela sadel.
Jag kan absolut rekommendera bomlös, men var noga med kvaliteten och känslan när du provar.

:o ja jag låter då helsponsrad när jag rekommenderar sensationride men den är ju sjukt bra, med tanke på vad många nöjda kunder som uttalar sig (jag tex) så tror inte jag att nån försäljare behöver sitta och "smyga" på nåt forum... de har nog fullt sjå med att sälja sadlad :angel:

Fast nog har ÅF fullt koll på vad som skrivs på forumet. Tycker inte det är konstigt alls att de som säljer saker, vad det än är, vill se vad folk tycker om deras produkter.

Jag har nyligen varit i kontakt med ÅF och tyckte det var jätteroligt att hon kände igen mig och visste vad jag hade för häst. Särskilt som det inte är samma häst som jag köpte sadeln till, så tycker jag det var trevligt att få en lite extra personlig hälsning. :) Och det är ju såklart helt tack vare buke.
Men å andra sidan uppskattar jag när de som jobbar i alla slags butiker känner igen mig, medan andra känner sig kränkta av "mina varor" på ica och liknande. :angel:

Nog läser de här, jag tänkte mer sitta och skriva under hemligt nickname, typ, ;)

Ni som funderar på sensationsadel.
Jag har en G4 som jag köpt begagnad.
Den har jag ridit med på 5 olika hästar. Men det är bara på en häst som den känns riktigt bra.
Jag tycker att den åker fram om hästen har tjockmage och är torr( dvs inget som kletar fast paden på ryggen)
Har två hästar med väldigt mycket "tak" till rygg, dessa har jag en riktigt tjock pad med ryggkanal till. Men det känns inte riktigt bra för mig som ryttare ändå. Dock är ju sadeln smal och fin att sitta i då :-/.

överlag så är det den sadeln jag använder mest trots att jag är halvförtjust...
-men jag har en tanke.
Det är att om unghästen lär sig att det är lätt och trevligt att höja ryggen och tölta så befästs det, istället för en 90% passande bomsadel som inte ger friheten i ryggen vilket ger en hämmande effekt som sitter kvar mentalt hos hästen.
Det är dessutom lätt för mig som ryttare att känna när ryggen verkligen jobbar. Framförallt precis innan takten övergår till tölt känner jag ryggen jättefint komma upp under sadeln. I en bomsadeln känner jag inte alls det på samma sätt.

MEN.. jag tycker den är ful och vill ha en Tönn gel också.

Min pappa rider med ut ibland... (hejja den som börjar rida strax innan 60 års ålder!!) Han föredrar Sensationsadeln alla dagar framför mina bomsadlar..

I ett annat inlägg skriver denna återförsäljare att h*n är återförsäljare....

Fast det ger ju inte en schysst bild av sadeln om den inte passar. Sadlarna passar ju inte alla bara för att de är bomlösa. Många bomsadlar glider fram på min häst också, men det beror ju på att de inte passar perfekt till min häst, det är ju inte sadelns fel.

Under en period hade jag bomsadel till min häst, före under den perioden var hon i en konstig växtfas och då låg inte min sensation optimalt på henne. Nu när hon växt till sig ligger den bra igen och den känns bra att sitta i igen. Men som sagt, beror ju på hur hästen ser ut, inte sadeln. Och det kan ju ändra sig. Även om bomlösa sadlar är mycket mer flexibla när hästen ändrar sig i kroppen så är det ju fortfarande en sadel som måste provas in

Med tanke på att flera hävdat att sadeln passar de flesta så är det informativt att veta att alla inte upplever det så.

De passar många, men absolut inte alla. Jag har haft min sadel (sensation junior) på minst 5 hästar, och den har passat kanon på tre av dem, på Sol låg den som sagt inte perfekt under en period men har passat jättebra både före och efter som tur är. Under den perioden låg den helt ok på henne men jag satt inte bra i den just då. Och sen på den femte hästen låg den inte bra. Den femte hästen var Sols bror, som då var lika gammal och hade liknande exteriör som Sol hade under den perioden som sadeln inte låg så bra på henne. Så jag tror de hade lite liknande problem, fast det blev värre på honom eftersom han var ännu tunnare och hade lite annan exteriör.

Hade jag slängt på sadeln på alla hästar i stallet hade den nog legat bra på hälften, helt ok på några och inte så bra på ett par stycken. Om jag bara gissar vilt efter mina erfarenheter.

Senast ändrad:

Köper man en sadel vill man säkerligen att den ska ligga bra och inte bara ok så det verkar inte vara en sadel man inte behöver prova ut. Vissa bomsadlar kan du få liknande resultat med enligt min erfarenhet.

Ja men precis, därför är det ju precis lika viktigt att man provar ut sadeln ordentligt. Dock upplever jag att de är mer flexibla eller hur man ska säga. Det krävs ju inte så mycket för att växa ur en bomsadel tycker jag, och det krävs inte att det skiljer så särskilt mycket från en bomsadel till en annan för att det ska bli jätteskillnad i passform. Där upplever jag min bomlösa som mer förlåtande. Den perioden (några månader bara) som min bomlösa inte låg perfekt hann jag gå igenom 2 bomsadlar, och då hade jag dessutom en pad till den ena sadeln så hon "växte i" sadeln under en kort period. Hon hade troligtvis behövt byta sadlar i samma takt även när den bomlösa låg bra, eftersom hon både växte rätt rejält, gått upp och ner i vikt och ändrat sig en del i muskulaturen under den tiden jag haft henne i min ägo. I så fall skulle jag bytt sadel minst 6-7 sadlar. Men nu har jag klarat mig på den bomlösa plus de två bomsadlarna. Nu har hon växt färdigt och håller vikten stabil, hon kommer bygga mer muskler men det är inget som kommer störa passformen på sadeln vad jag kan föreställa mig. Så förhoppningsvis så kommer jag inte behöva byta sadel mer.

Så visst är de mer tacksamma, även om man måste prova ut dem noga ändå, och man kan inte förvänta sig att de passar för alltid oavsett vad som händer med hästen. Men min erfarenhet är att de definitivt klarar av större förändringar än en bomsadel.

Jättesvårt att förklara, det är ju så mycket mer en känsla. Men dels så var den lite för svängd för sols rygg, så den glappade nästan lite baktill. Och så var sol så himla tanig då, så hennes bröstkorg stack liksom ut lite, eller hur man ska säga. Det kändes ialla fall som att jag inte hade någon bra kontakt med skänkeln, jag fick rida med lite för korta läder för att få kontakt med skänkeln hela vägen till vaden, annars så glappade det lite vid knät. Men det beror till stor del på mitt höftproblem. Nu har hon som sagt växt och fyllt ut lite, så nu kan jag länga lädren och ändå ha kontakt med hela överskänkeln. Nu har jag dessutom beställt en bolster som ska göra sitsen smalare, ser verkligen fram emot att se hur det blir. Det är som sagt pga min knasiga höft som jag måste sitta väldigt smalt, och det problemet har jag även i bomsadlar. Jag får i alla fall inte ont, vilket känns bra och det låser sig inte.

Jag håller med dig fullständig. Inte minst om man har en enormt känslig häst som kan tycka att en sadel inte passar fast den ser ut att göra det när formen/musklerna förändrats.

berätta hur det blev med bolstret sen har hört att det skulle vara stenhårt?

Liknande trådar

Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
863
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 513
Senast: Ninnea
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 309
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama