Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Sv: Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Ok, då skulle jag nog tveklöst kunna ha strl 0. Jag har storlek 34/36 på byxor. Är 166/53.

Och det ser betydligt smidigare ut med en så pass kort sadel också!

Ja men då passar den nog perfekt för dig.
Jag ligger i vikt där med någonstans och är 163-165cm lång.

Ja visst gör det, varför ska de små korta hästarna behöva springa runt med sadlar som e kan använda som täcken, det ska ju se propitionerligt ut endå.

Åh vad jobbigt. Jag provade Freeformen med 15,5" sits och trivdes väldigt bra. I sitsen med 17,5 halkade jag omkring. Kan verkligen inte bestämma mig för om strlk 0 är lagom eller för liten. :( Har ju 36/38 på byxor och är 173 och väger 60-62 kg. Ingen mage - bara lite "efter graviditetshäng"... :o Liten platt rumpa... Hehe, detta låter ju som värsta motsatsen mot en kontaktannons!! Hahahaa.... :D :D

Himla dumt att jag inte bor närmre dig Gullan...! Tror inte att jag kommer ha tid till någon roadtrip under julen heller. :(

Nu har jag satt mig på en linjal som är 30 cm. Jag har ju ingen aning om hur många cm som är på bakvalvet - där man inte sitter. Men om jag böjer upp linjalen som jag _tror_ den är så har jag 5 cm tillgodo från... "underlivet" till den där bom-grejen där fram. Kanske lite tajt.

Kollar man på denna bild så är det 27 cm tills framvalvet (knölen) börjar - där man inte sitter. Jag ska ev. rida idag så då kan jag dubbelkolla och se hur mycket plats jag behöver. Känner inte riktigt för att köpa 0'an och behöva skicka den tillbaka till Tyskland...
P1000555.JPG

hur långt ifrån mig bor du då är det bråttom med sadelköpet du kan inte barbacka lite till tills efter julen iaf.
Det kanske är värt att testa en nolla istället för att skicka efter från tyskland menar jag för det hade jag nog heller inte gjort om jag inte varit helt säker.
men som det låter så låter det som att du får plats.

jag menar jag tror inte det är mer än 5cm för mig heller fram till knölen där fram.
man får nog ha en himla stor rumpa eller tjocka lår om man ska klämma emot pommeln där fram.

Grejen är ju att 1an och 2an är gigantiska och jag tycker mer 0an är som en normal sadel om man säger så.
2an kan nog gämföras lätt med en 18sadel om inte ännu större vi hade kunnat sitta två i den utan tvekan haha.

tror man kan säga, 0an 16,5, 1an 17,5 och 2an 18,5 ....
men jag anar att de är större i str faktiskt så det stämmer nog inte exakt men på ett ungefär.
vad har du för str på din nuvarande bomsadel?

just det, freeformen, tog du någon bild på den? hur verkade den? har ju inte testat den alls men den verkar lite för "hård" för min lille.
men i str 15,5 hur lång var den då? och hur stor var sitsen i cm?
hur var mank friheten? hur låg den på hästen? hur var bossorna och mellanrummet mellan dem? lr behöver man padd till den? inga inbyggda paneler?

london har ju inbyggda paneler men man ska ha padd endå för de är inte så hårda.

Hej!

Jag har en häst med framåtlutande rygg och "hål" vid manken. Hon har dessutom en väldigt kort rygg, jag har haft ett h-vete att hitta sadel till henne. Till slut har jag hittat en som var bra i längd, men som alla andra åker den fram och trycker.
Men, för ett par månader sedan köpte jag en sån här: http://www.gladahasten.se/img_src/prod_img/2021-33170205_1.jpg
Den har gjort underverk! Sadeln glider inte fram, jag sitter mycket bättre och musklerna vid manken har börjat utvecklas!
Kostar runt 400 spänn... Bra alternativ om du inte vill köpa ny sadel för flera tusen. (har inte läst igenom tråden ordentligt, det hade du kanske tänkt göra ändå..) Bara ett tips! =)

Eftersom det är en två år gammal tråd Mabriga har rotat fram så får vi hoppas att TS har hittat en lösning på problemet.

Eftersom det är en två år gammal tråd Mabriga har rotat fram så får vi hoppas att TS har hittat en lösning på problemet.

Det får vi hoppas på!
Skulle vara roligt om TS kunde hitta tillbaka till tråden och uppdatera hur det gick med sadelletandet :D

Har du kikat på Softsaddles hemsida? Red en isis med extremt kort rygg för ngt år sedan och han hade en sadel därifrån, bomlös, som passade :)

(kollade inte datumet, men men. tips till andra hästägare som har kortryggade hästar är det ju ändå)

TS hittade en sadel som passade, en kort bomlös. :) Hästens rygg blev bättre! :)

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 286
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln...
2
Svar
23
· Visningar
10 105
Senast: Andrii
·
Islandshäst Jag har börjat spåna lite på en framtida sadel till min lilla skrutta som fyller 3 år till sommaren. Det är med andra ord ingen panik...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
33 465
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?