Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Sv: Kort bomlös bot för gropar vid manken?

Japp, det är Stall Vrå och jag hoppas att jag snart får bokat tiden med dem. Ser framemot detta MYCKET! et inte om de har någon 0'a på lager... har mailat och frågat men inte fått svar. Lexington är läcker men verkar inte finnas mindre än 1? Om jag nu öht kan ha 0...

Vad spännande du får berätta när hon varit ute, jag provade ut min London själv och hon envisades med att jag inte kunde ha en 0a men jag invisades med att jag ville testa minsta str för annars tyckte jag den täckte hela hästens rygg och jag ville ha en bomlös/sadel som inte täcker hela hästen och passar min bak.

Och jag satt perfekt i den från första stund. och du behöver inte oroa dig för längden jag har haft flera kompisar som ridit i sadeln som varit lika långa/längre och det är ju olika stora benstöd som följer med så man kan anpassa.

Ja lexington ser fin ut, tror den ska finnas i 0an men be henne beställa hem en annars, kräv att du vill testa en. för troligen får hon beställa hem men det ska inte kosta något extra, på hemsidan så vet man ju inte ens att det finns någon 0a men jag fick reda på det från en annan tjej och tjatade på hon på stallvrå så hon till slut fixade fram en:)
Det gäller att inte ge sig när man har en kortryggad mini häst.

hur hög är din häst i mkh?

Ring henne om hon inte svarar på mail, annars brukar hon vara snabb på det, och jättetrevlig.

du får fota när hon kommer och provar ut...spännande.

Den enda sadeln som de hade för provning var Freeform Liberty short back. Den är 50 cm. Känns lite långt. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag tror nämligen att Barefoot i strlk 0 är för litet för mig som även vill ha plats med overallen.

Funderar på att skita i allt och köpa en BRA barbackapad. Han rids ju ändå bara 3 ggr i veckan och han lär inte kunna bli förstörd av den. Hagen han går i är STOR och kuperad med berg och skogsbackar (mycket klättring osv) så han rör på sig mkt ändå.

SUCK!!!!!!

nej vad tråkigt varför kan de bara passa ut den sadeln låter ju jättekonstigt.
annars kan du ju köpa hem en och testa själv försiktigt passar den inte är det bara att skicka tillbaka så gjorde mina träningshästars ägare. de valde till slut en nevada western bomlös.

50cm är för långt ja.

Men vart bor du, synd du inte kunde svänga förbi och testa min sadel....lägg ut en ridbild på dig så kanske jag kan avgöra om du passar i den....
men jag rider alltid med ridoverallen på vintern och sitter hur fritt som helst i min sadel och jag lovar så liten r*v har jag inte haha.

jag är ca165cm lång men med LÅÅÅNGA ben och kort överkropp, min kompis på 170cm måste korta mina stigläder 2-3hål.

Nu har jag tagit mått på nuv. sadel för att få något att gå på.

Först, här är en bild på hästen-som-aldrig-slutar-äta för att se hans rygg. Nåja, den visar inte särskilt mkt egentligen...
P1000544.JPG

Sen sitsen på sadeln.
P1000555.JPG

Och måttet på bossorna.
P1000556.JPG

Och här kommer måtten på sadlarna. London är den vi är intresserade av.
Sk%C3%A4rmavbild%202009-12-09%20kl.%2016.37.37.png

Vad tror ni? Får vi plats i 0'an? Det skiljer 10 cm i sätet, dock har jag ju mätt hela sitsen på nuvarande sadeln så sitsmåttet är egentligen samma? Dock har jag hittat en beg. London i strlk. 1...

Har dock läst på lite nu och jag tror jag gillar Freeform sadeln mer - iaf på pappret. Och jag tror in att 50 cm är för långt, då nuv. sadel ligger bra förutom just bomvidden. Jag har bestämt mig för att få den utprovad - sen får vi se hur det blir. Jag hoppas hoppas hoppas på den iaf!! :D :D :D

Tror inte att sitsstorleken kommer att vara några problem för dig. Du e ju inte jättestor precis! ;) Hoppas du hittar en sadel som verkar passa!

När du provar sadeln ska du verkligen se till att pröva att flytta bogarna, bakdelen, gå på volt osv. Rid gärna med gamla sadeln innan (någon dag innan kanske) så du kan känna om det blir någon skillnad!

Lycka till!!!!! (krama V från mig!) ;)

väldigt bra gämförelse du har ingen bild där du sitter i nuvarande sadel?

freeform, har inte testat den bomlösa fraktiskt men funderade inte på att testa den heller då de var alldeles för långa man får ju tänka på om de bomlösa är mjuka eller hårda, london är relativt mjuk men stabil, freeform är stabilare har jag fått för mig och då är det ju mer känsligt med längd osv.

sen är det rätt dålig mankfrihet på freeform, på london vet man med säkerhet att sadeln aldrig kan trycka ner på manken då man har trä pommeln i som håller upp.

men verkligen jättespännande testa ut free form du den passar kanske er håller tummarna....håll oss uppdaterade med bilder....o info.

Såg att du redan postat i en annan tråd också så du vet kanske vad jag tänker föreslå? :D

Hursomhelst, om du har möjlighet kan det ju även vara en idé att testa Sensation-sadlarna. Tydligen verkar det vara många nöjda islandshästryttare som har sådana. Och på min löjligt kortryggade kbl-travare sitter min Sensation toppen. Plus att den är skön att rida i också då den inte känns så bred som min tidigare bomlösa gjorde.

Tror inte att sitsstorleken kommer att vara några problem för dig. Du e ju inte jättestor precis! ;) Hoppas du hittar en sadel som verkar passa!

När du provar sadeln ska du verkligen se till att pröva att flytta bogarna, bakdelen, gå på volt osv. Rid gärna med gamla sadeln innan (någon dag innan kanske) så du kan känna om det blir någon skillnad!

Lycka till!!!!! (krama V från mig!) ;)

:) Du ska se honom nu. Sicken skillnad! Hoppas att det blir av i januari. Tänkte maila om det till alla. :)

Jag har tyvärr inga jättebra bilder på det men här är en från första gången jag lade på sadeln:

20091130009.jpg

Och en liten bild på hur min pålles skidbacke-rygg ser ut:

b2.jpg

Nopp. Ingen Freeform idag tyvärr. Provade 2 varianter, Icelandic (Liberty, sitsen 17,5") och FreeGait (med 15" sits). Där sitsen går ihop med sadeln så blir det så tjockt och det skaver mot insidan av mina lår. Testade 2 olika sitsar och båda skavde. :( Buhu. Sen när jag (försökte) rida lätt så tippade hela jag framåt. Flyttade stiglädrena lite men det var något som inte stämde. Jag har för dålig balans? Hur som helst så blev det ingen av dem. Det blev dock en Bare Foot barbackapad. Den har någon mocka-liknande översida, är lite uppbyggd och stoppad så jag tror att tillsammans med helskodda ridbyxor så sitter man ganska stadigt och inte så halt som vanligt barbacka + att hästen inte får mina beniga sittben rätt in i ryggen. Den såg riktigt bra ut!!! Undersidan är av något "sympanova"(???)-liknande material. Lite gummiaktigt - absolut inte som en vojlock.

P1000562.JPG

Så nästa steg är att ta hem en strlk 1 Barefoot och testa. Hon sa att strlk 0 är för liten för mig. Hoppas den inte har några överlappande sitsdelar som skaver!

Senast ändrad av en moderator:

Du skriver att hästen får dina beniga sittben rätt in i ryggen, så då sitter du fel. Du ska sitta så att det "mjuka" mellan de hårda sittbenen och grenen/musen är dina egentliga sittben.

Först, här är en bild på hästen-som-aldrig-slutar-äta för att se hans rygg. Nåja, den visar inte särskilt mkt egentligen...
P1000544.JPG

...

Hästen står högre med frambenen och ändå lutar ryggen framåt.

Det är inte konstigt att sadlarna trycks ner framtill!

Var inte rädd för att använda en pad som lyfter upp fram så sadeln inte tippar neråt. En del bomlösa har paneler som är högre fram men det går att lägga kilformade inlägg i en vanlig inläggs-vojlock!

Min passracer är byggd så där och behöver ofta ha en pad som lyfter 2 cm fram för att inte sadeln ska luta (som ryggen lutar)

Problemet är att lutar sadeln belastar du ortspetsarna mer vilket ger groparna...

Har du bomlöst kommer du lite i framvikt vilket påverkar balansen negativt.

Hästen står högre med frambenen och ändå lutar ryggen framåt.

Det är inte konstigt att sadlarna trycks ner framtill!

Var inte rädd för att använda en pad som lyfter upp fram så sadeln inte tippar neråt. En del bomlösa har paneler som är högre fram men det går att lägga kilformade inlägg i en vanlig inläggs-vojlock!

Min passracer är byggd så där och behöver ofta ha en pad som lyfter 2 cm fram för att inte sadeln ska luta (som ryggen lutar)

Problemet är att lutar sadeln belastar du ortspetsarna mer vilket ger groparna...

Har du bomlöst kommer du lite i framvikt vilket påverkar balansen negativt.

TACK för ett ögonöppnande svar! Jag har inte sett att hans rygg lutar särskilt, har faktiskt aldrig tänkt på det och ingen har sagt något om det heller (jag är nybörjare som sagt..... :) )

Jag skall testa att vika ihop en vojlock/lägga handdukar under sadeln och ser hur den blir - givetvis skall jag inte sätta mig i sadeln. :) Om det verkar vara det som är problemet så får jag leta efter en padd/vojlock som man kan byta och sätta kilformade inlägg i. Jag har inte hittat någon sådan "inläggs-vojlock" förutom de superfina från t.ex HAF och Grandeur. Har du tips så pm'a eller maila mig gärna. :) :) :)

Jag gillar bomsadeln jag har och skall testa att göra som du säger. :)

KL

Nu inser jag hur extremt förvirrad jag verkar när jag i ett inlägg säger att jag inte tror att det funkar med en witherpad och i nästa inlägg säger "jaaa, jag skall testa en padd som bara lyfter fram"... Jaja. Ber om ursäkt för detta! :)

Hmmm... fick just mail av tillverkaren av Barefoot som säger att de har en strlk 0 som blivit avbokad av en kund. Färdig för leverans om ca 4-6 veckor. Jag tror inte att jag är intresserad längre dock. Men ändå... *funderar*

Jag har också en överbyggd jäkel med lutande rygg:p så PM;a gärna om du har tips på paddar/vojlockar :D

Jag har tre olika kilpaddar.

De är i hårt skumgummi typ liggunderlag.

En är en rektangular platta, blå, 3 cm hög på ena kortsidan och smalnar av till ett par mm i andra änden. Den har jag köpt för en evighet sedan av Ann-Marie Östbye i Floda. Jag kallar den "silikonmanken" :D

En är en färdig front riser pad jag köpt på tradera
16128.JPG

finns där man köper Wintec. Den fyller ut "gropar" :)

En är en medicinsk vojlock med plats för inlägg på var sin sida om mitten. Där har jag lagt i två kilar jag gjort av att dela en pad jag hade på längden. Padden var gjord för att lyfta bak och kostar 65 spänn på Börjes
4213.jpg

men jag stoppade bara den tjocka änden längst fram. Likadant kan man stoppa i extra kilar i vojlockar till bomlösa sadlar som komplement till skito-inläggen.

Sedan hade jag tidigare en western built up-pad, den var stoooor men bra när man behövde lägga en lite för vid sadel på en häst tillfälligt, då tippade inte sadeln ner fram.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 286
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln...
2
Svar
23
· Visningar
10 105
Senast: Andrii
·
Islandshäst Jag har börjat spåna lite på en framtida sadel till min lilla skrutta som fyller 3 år till sommaren. Det är med andra ord ingen panik...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
33 465
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?