Kort bana vs lång bana, tips tack!

ztsu

Trådstartare
Om några veckor skall vi göra vår första start på lång bana. Ett av mina problem är att jag har lite svårt att få tanten att hålla en fin bjudning när vi är ute på banan. Har ni några tips på vad jag skall tänka på nu inför övergången till lång bana? Får ångest bara jag tänker på hur mycket längre den är :nailbiting:

Sv: Kort bana vs lång bana, tips tack!

Personligen tycker jag att lång bana funkar bättre om man har en häst att "snurra igång". Den korta banan ger inte något direkt utrymme och så fort man kommit igång ska man ju bromsa. Iaf får jag den känslan på stor häst, är väl lite annat med en ponny.

Sv: Kort bana vs lång bana, tips tack!

Jag har funderat en del på det där, jag står lite inför samma situation (om än inte riktigt än.)
Jag tror faktiskt att en lång bana kommer att bli bättre, eftersom det inte blir lika mycket "på-o-av" som en kort gärna blir. MEN man måste träna på de längre linjerna så att ex galoppen håller ihop, det gäller ju att rida hela tiden.
De gånger jag gör sämre resultat på kort bana tex så är det för att just ridningen blivit "på-o-av", att man hela tiden blir som avbruten av de korta linjerna?
Så börja rid mer på långa linjer när du tränar, varvat med din vanliga träning så blir både du och hästen förberedda!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 318
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
447
Senast: The Beast
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka