Cattis_E
Trådstartare
Hmmm. Lite mitt i prick på det där med efter ett par månader.Har länge har du jobbat på ditt nuvarande ställe?
De senaste fem-sex åren har jag börjat på fem nya arbetsplatser eftersom jag har jobbat som konsult med konsultuppdrag som har varar en till två år långa.
Jag har noterat att efter ca två månader kommer alltid en svacka i hur jag upplever arbetsplatsen. I början är allt nytt och det är en massa nya intryck, kollegorna är nya, men sen efter två månader då är det inte nytt och spännande längre men det är inte gammalt och invant än heller. Jag börjar fatta vad som är ”trasigt” på arbetsplatsen men har ännu ingen aning hur jag ska förändra något.
Hej
Detta har hänt varje gång jag börjat på en ny arbetsplats. Jag ser det som en fas som ska genomlidas och jag vet att det blir bättre efter denna fas. Jag tänker förutsatt att jag tror att arbetsplatsen är typ okej och inte kommer göra att jag blir sjukskriven att jag ger det ett år och känner jag likadant när ett år har gått då får jag söka ett nytt jobb.
Du kanske skulle överväga en konsulttjänst för att prova lite olika arbetsplatser och se vad som är viktigt för dig på en arbetsplats. Förutsatt att det finns bra konsultfirmor inom din bransch och inte bara ”bemanningsföretag”.
Med tillägget att jag inte har nästan något gemensamt med de nära kollegorna och framförallt en är knepig att lära av. Det kanske vara är det och löser sig med tiden då.
Jag har tänkt att jag måste försöka ge det ett år men senaste dagarna har det känts så pass att jag i alla fall ville ställa frågan om jag tänker rätt.
Arbetsuppgifter och belastning i sig är inte "gå in i väggen varning" sedan när man vet hur man ska hantera saker, tror jag.
Däremot var förra jobbet det..
Känns bara så svårt att lära sig när strukturen känns trasig, man ser brister i kommunikationen osv.
Och dessutom när det är lite för mycket händelser runt omkring provat som skett så att energireserverna är uttömda .
Mja, jag vet inte så mycket om konsultfirmor, men problemet är att det känns för mig som man kan hamna "lite var som helst" med snabbt föränderliga villkor beroende på vilket projekt man råkar röra sig i.
Inte säker på att egen gård och hästar ens är möjligt att förena med att vara konsult känner jag.