Korsningsavel?

L

Loh

Jag har ett ardennersto på 17 år som jag gärna skulle vilja försöka få ta ett föl på. (Hon har haft föl när hon var yngre, men inte hos oss)

Eftersom vi gärna vill ha en familjehäst till ridning och körning, men inte är intresserade av ardenneravel, så funderar vi på att betäcka henne med en ngt lättare häst. Hon är inte så hög, ca 155, men har ardennerns grova kropp med rejält huvud.

Vad tycker ni? är korsningsavel helt fel? Kan man tro att en korsning med tex en islandshingst skulle kunna fungera? Quarter?

Som ni säkert förstår så har jag ingen erfarenhet av vare sig föl, dräktiga ston eller avel. Är det någon av er som har erfarenhet av korsningar, eller goda råd?

// Loh

Sv: Korsningsavel?

man ska verkligen tänka sig för innan man gör en sådan parning. Ett sådant föl står inte högt på försäljningsmarknaden, så man måste verkligen veta att man ska behålla det(= har möjlighet att ha det kvar) Annars är risken stor att den hamnar hos mindre seriösa/ hästvana ägare. Jag har arbetat med problem o omplaceringsdjur i väldigt många år, och min erfarenhet är tyvärr att billiga djur har en tendens att hamna hos dåliga hem... kanske för att de inte vill betala så mkt för en "leksak"... :mad:
OM du är säker på att du verkligen vill och kan ta hand om ett korsningsföl så är det väl ok. Jag förstår att man gärna vill ha en avkomma av en älskad häst :) :
Jag har haft en del ardennerkorsningar i min närhet, bla med connemara, welsh och en med fullblod. Det har varit trevlige "skogshästar" alla tre. Jag hade nog valt en ganska nätt häst, om du nu vill ha en rid, inte körkompis i framtiden.
Kom ihåg att inte så många seriösa hingsthållare tar emot korsningston... kolla i tid med ägaren till den hingst du vill ha.
lycka till

Att korsa med en godkänd islandshästhingst kan du glömma för dom får inte korsningsavla.

Anneli

Tänk dig verkligen noga för, risken finns att du får ardenners huvud och kropp på smalare ben! Välj inte en allt för nätt hingst om du ska korsa, för även om det kan bli en väldigt trevlig häst kan den få en exteriör som är allt annat än hållbar... :eek:

Helst bör du välja någon som är av grövre typ, men då faller kanske hela idén med att korsa? Är hon fin är det ju synd att inte ta en ardennerhingst istället och så köper ni den häst ni vill ha som familjehäst istället.:idea: Jag skulle nog inte våga mig på ett sånt lotteri.

Hej!
Jag tycker att om hon ska betäckas så ska det vara med en ardennerhingst! Precis som någon skrev, så är risken att ett ev korsningsföl blir väldigt oproportionerligt.

Jag skulle rekommendera att du köper ett föl av den typ du vill ha, då får du vara med nästan ;) från början.

Och vill du hemskt gärna ha ett eget föl, så har du 2 alternativ.
1: Betäckt ditt sto, ( jag tycker med ardennerhingst! :angel: )
2: Låna ett lämpligare sto, att betäcka, som har den typ du eftersträvar. Då har du mycket större chans att få den avkomma du söker!

Jag har inget emot korsningsavel, med jag är orolig för att du kan få ett föl med problem.
Om du ändå väljer att korsa ditt ardennersto, så ska du välja en relativt kraftig hingst/ras, så att skillnaden inte blir så stor, ex kan jag tänka mig Quarter, nordsvensk, ev Welsh Cob, Tinker, men absolut inte något så litet som en islänning.

Jag tycker att du ska tänka efter nog på de alternativ du har!

Lycka till!
Häls. Embla ( som har ett dräktigt ardennersto i hagen... :love: )

Tack för svaren!
Ja, jag får nog fundera ett varv till. I och för sig så har hon rätt fin stam, men jag vill egentligen inte ha en ren ardenner till.

Å andra sidan så är det just det att få följa henne när hon blir dräktig och fölar, ett sto som man känner väl och känner sig nära. Det blir inte samma sak med ett lånat sto.
Jag får väl se mig om efter lämpliga hingstar, både ardenner och andra raser, så får jag se om det överhuvudtaget går att realisera.

Tack i alla fall för era synpunkter och goda råd!

Loh

Välj för allt i världen inte en quater om du nu väljer att korsa! De smala benen på en ännu tyngre kropp än vad de redan får dras med kan bli en sorglig historia. :(

Varfor vill du inte ha ett adenner-fol??
Fungerar inte stoet du har idag till det du vill anvanda henne (och eventuella avkommor) till?

En renrasig avkomma kommer att vara mer vart och betydligt mer lattsalt vid eventuell forsaljning. Det ar inte alltid saker och ting gar som planerat och man maste salja nagon hast.

Om du verkligen inte vill betacka ditt sto med en adenner, sa tycker jag att du ska valja en lite tyngre hingst. Inte nagot fullblod och absolut ingenting mindre an henne sjalv.
En tinker, storre fjordning, nordsvensk eller liknande skulle sakert vara en bra korsning.

Det ar jatteroligt och underbart kul att avla, sa jag tycker minsann att du ska betacka ditt sto. Det ar bland det roligaste som finns att fa fol pa ston man haft en langre tid.
Lycka till!!

En korsning som användes planenligt förr var att betäcka ardennerston me halvblodshingst. Det blev rörliga högställda arbetshästar. Om du tänker korsa så är mitt råd en halvblodshingst

Jag tycker i regel att korsningsavel är ganska onödigt! Det är att göra det svårare för sig själv, avel är redan ett lotteri...

Men om du absolut inte vill betäcka med en ardenner så skulle jag rekommendera ett halvblod! Har sett ett par fina korsningar av den typen & har varit skötare på en :love: Han var det snällasta man kunde tänka sig, och han tävlades i dressyr, hoppning, fälttävlan... :love:

Bilder på honom:

bamse1.jpg

bamse2.jpg

bamse3.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 460
Senast: axel
·
Avel Vill ha tips på bra fölböcker! Där man kan läsa om hur man går tillväga från hingstval till avvänjning av fölet.:D Är en nybörjare...
Svar
10
· Visningar
1 807
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb