Korsningar och registrering...

Sophia_

Trådstartare
Ni får förlåta en okunnig, men detta med papper och regler och allt vad det är har aldrig vart min starka sida.

Hur som helst, jag har ett varmbloddsto som jag vill betäcka till våren och har tills nu varit blint inställd på att betäcka henne med en godkänd halvblodshingst, som vid hennes förra betäckning.
Men tanken slog mig häromdagen att kanske skulle man kunna använda en godkänd kallblodshingst, helst då en nordsvensk, eftersom hon är så nervöst lagd och dessutom vill jag ha en lite mindre, ej fullt så smäcker typ av föl.

Min fråga är - i vilket fall jag än väljer (dvs halvblod/kallblod) kommer avkomman räknas som en korsning då och vart skall denna registreras ? Vilka begränsningar innebär det att hästen är en blandning ? Vilken skillnad skulle det eventuellt göra om jag korsade med ett godkänt halvblod istället för med ett godkänt kallblod ?
Är det tillåtet att korsa hur man vill, och skulle hingstägaren kunna neka en korsning med mitt sto ?

Sv: Korsningar och registrering...

Jag antar att du menar att stoet är varmblodstravare? (Svenska halvblods avelsförening heter avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen)

Det gör ingen skillnad vilken ras du korsar stoet med, oavsett om hingsten är godkänd eller inte. Den enda skillnaden om du använder en godkänd hingst itsället för en icke godkänd är att avkomman kan ha ett lite högre marknadsvärde. Travarkorsningar har generellt inte så stort marknadsvärde.

Jag tror, och hoppas, att det finns hingsthållare som stoppar för att alltför konstiga föl ska komma till världen och inte bara ser till att man kan tjäna en hacka!

Tyvärr kan jag inte svara på frågan om vart avkomman ska registreras. Tror att det är hos pappans avelsförening?

Precis, varmblodstravare men som sagt avreggad som tävlande travhäst.

Avkomman ska jag behålla så marknadsvärdet är oviktigt. :)

Tack !

Senast ändrad:

Jag har en åring som är korsning hbl/vbl. Mamman är vbl och pappan hbl.
Han är reggad hos ASVH.

I regel ska avkomman reggas där pappan är reggad. Men ibland kan man dubbelregga om man så önskar. Enklast är väl att höra med berörda föreningar.....

Jag vet att det finns hingstägare som nekar vissa raser (jag är en av dem....t.ex.).....

mvh
Carina

Jag har en korsning varmblod/nordsvensk...har inte reggat henne än eftersom hon bara är 1 månad, men när jag hörde med hingstägaren så sa han att man skulle regga henne på hingstens sida...

Jag har en korsning IC/arab. Håller på och registrerar honom nu.
Han ska reggas i pappans avelsförbund, som Irish Cob Cross.
Jag frågade först om han kunde reggas i mammans, som Partbred Arab, men det gick tydligen inte...?

Jet skrev:
Jag har en korsning IC/arab. Håller på och registrerar honom nu.
Han ska reggas i pappans avelsförbund, som Irish Cob Cross.
Jag frågade först om han kunde reggas i mammans, som Partbred Arab, men det gick tydligen inte...?

Måste fråga, VEM har sagt att Du inte kan regga den som Partbred Arab???? :confused:
För det kan Du visst då göra! Om Du vill så.... :idea:
Kontakta ARAB (som reggar Arabiska Fullblod OCH Partbred Araber)
Vet många som har reggade Partbred Araber där mamman är arab och det har gått alldeles utmärkt.
I alla fall när vi hade vår ordinarier registrator. Vikarien (som är där p.g.a. sjukskrivning - låååååååååång historia) är inte kompetent för jobbet tyvärr...och har gjort och gör massor med fel med reg.bevis, pass och fakturor..... :crazy: :( :mad:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hoppar på din fråga med en egen..

Jag har ett hbl sto som fick föl nu i april, pappan är en icke registrerad Paint, hur ska jag göra då :confused:

Har varit inne och läst på ASVH och andra reg. alternativ, ska jag registrera mitt föl som Paintkorsning fast att pappan inte är godkänd el reggad här i Sverige???? :banana:

Då är det nog den där vikarien på ARAB som jag haft kontakt med. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter, men det var ju inte TJ iallafall...
Hade gärna reggat som Partbred, men trodde inte det var nå'n idé att börja krångla, eftersom hon sa att min häst inte kunde reggas där.
Så nu har jag redan skickat alla papper till pappans avelsförbund. :)

Hej!
Det är upp till hingsthållaren vilka raser han/hon vill eller inte vill ta emot.
Jag föder upp gotlandsruss och min hingst tar bara emot gotlandsruss trots förfrågningar från bla ett litet halvblodssto.

Jet skrev:
Då är det nog den där vikarien på ARAB som jag haft kontakt med. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter, men det var ju inte TJ iallafall...
Hade gärna reggat som Partbred, men trodde inte det var nå'n idé att börja krångla, eftersom hon sa att min häst inte kunde reggas där.
Så nu har jag redan skickat alla papper till pappans avelsförbund. :)

Ja, då kan jag säga att hon är (som vanligt :mad: :crazy: ) HELT FEL ute!!! :mad: :mad:
Vill Du kan Du kanske nu dubbelregga, så att den även får kallas Partbred Arab.....
Hälsa henne detta om Du bestämmer Dig för att göra detta....att det går visst det att regga som Partbred Arab....Men hennes vilja sitter någon annan stans, tyvärr.....

mvh
Carina

CosmicQueen skrev:
Får man vara nyfiken och fråga vilka raser du nekar.? :)
Ja, det får Du....Kallblod, mycket små ponnier (shetland t.ex.) och Varmblodiga travare...och korsningar med för mycket olika raser i.

mvh
Carina

Sophia_ skrev:
Precis, varmblodstravare men som sagt avreggad som tävlande travhäst.

Avkomman ska jag behålla så marknadsvärdet är oviktigt. :)

Tack !
Förlåt, men gör avreggning den till mer ridhäst och mindre till i generationer framavlad travhäst? :confused:

För att alla hästar ska kunna registreras finns följande varianter för de hästar som inte "tillhör" en avelsförening:

Häst av varmblodstyp reggas av ASVH. Här hamnar avkomman om du betäcker med halvblodshingst!
Ponny reggas av ridponnyförbundet. Här hamnar avkomman om du betäcker med ponnyhingst, även om den förväntas växa överponnymåttet.
Övriga hästar reggas av hästavelsförbundet. Jag skulle gissa att en avkomma efter en kallblodshingst hamnar här!

http://www.svehast.se/allm/start.asp

Testar igen, funkar det inte nu så måste nån vänlig själ här inne på Buke tala om för mig hur jag lägger in en länk.. :eek: :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag undrar vilka rasförbund det finns som reggar korsningar, sk Part Bred, och hur det fungerar? Råkade på Svenska Welshponny &...
Svar
5
· Visningar
2 499
Senast: Asa_S
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka