Korskota som ligger fel

LittleJohn

Trådstartare
Idag fick vi äntligen reda på varför Lex inte varit helt ren i sin bakdel, hans korskota ligger inte riktigt där den ska. :(

Veterinären sa mest att tiden får utvisa hur detta kommer påverka honom, kanske räcker det med en antiinflammatorisk kur, kanske måste han gå det resten av sitt liv och i framtiden kanske man kommer behöva spruta in kortison i området.
Vi blev nu ordinerade antiinflammatoriskt i en månad och sedan skulle vi se om han blivit bättre.
Blev även ordinerade att fortsätta spår och sökträningen som vanligt och bibehålla den muskulatur han har, och även fundera på att börja träna med klävjeväska/ manchetter osv för att bygga upp med muskler. Var även viktigt att vi höll honom i det hullet han har idag.
Fick mycket beröm över hur jämt och fint musklad han är och allt pekar på att han inte har några större besvär i dag. Hans allmäntillstånd är inte påverkat, och är pigg och glad.
Det enda är att jag ser en störning i hans rörelsemönster när han går långsamt. Och nu har jag äntligen fått svaret på varför.

Självklart är jag jätte ledsen, han är min bästa vän och jag vill bara att han ska ha det bra och vill verkligen inte att han ska ha ont någonstans:(
Som tur är ska han fortsätta att leva ett aktivt liv! Verkar bara som livet som agilityhund är borträknat. Men ändå sitter jag här jätte ledsen och tänker på om han inte kommer få vara med mig tillräckligt länge.

Kanske någon har erfarenhet av något liknande? Hur är det om han kommer behöva gå på antiinflammatoriskt ? Någon som haft en hund som behövt gå på det hela sitt liv? Han är ju bara 2,5:(

DSC_0360_zps8f8f1b7c.jpg

DSC_0360-kopia_zps399df821.jpg

(Det röda visar hur kotan borde ligga och det svarta hur den ligger på Lex. )

P.S ursäkta jätte rörigt inlägg men dålig på att uttrycka mig när jag är ledsen D.S

Jag skulle leta upp en duktig kiropraktor och visa röntgenbilderna. Jag själv har en extrakota som hamnar fel/snett ibland och utan mina besök hos kiropraktor så hade jag fortsatt fått leva med kroniskt "ryggskott"

Jag hade också gått till någon fysioterapeut med hunden. Gärna en som kan lite av varje. Sedan vet jag inte om jag inte hade skippat sökträningen. Sök är ju väldigt slitsamt, särskilt om det är i starkt kuperad terräng. Har man då en blådåre till hund som kanske hoppar först och tänker sedan så är det ju lätt hänt att de trampar fel och har hunden en försvagning i ryggen så är nog riskerna ännu större. Är hunden rädd om sig så hamnar saken i ett annat läge, då kan du nog fortsätta men kanske undvika de värsta sökrutorna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 682
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka