Sv: korsgalopp/kotledsinflammationer
Jag har haft samma problem med min ponny som också haft svårt att hålla galoppen samt haft kotledsinflammation. Hon har en lång rygg och är något överbyggd med andra ord inte förutsättningarna på sin sida...
Allt började med att hon inte ville gå fram och att fatta galopp gick inte. Pållen togs till vet som konstaterade kotledsinfammation i hö framknä och kota. Röntgades och det visade att det finns en liten pålagring som enligt veterinären ej ska påverka henne som ren fritidshäst.. Han menade att hon håller för skogsridning och lättare träning.
Hon har efter vet behandling gått hos ET och kiropraktor som konstaterat att korset var snett samt div andra låsningar vilket har rättats till.
Direkt efter första vet behandlingen började jag att ge henne glucosamin vilket jag tycket gav effekt efter ca 1 månad. Lindade henne med back on track då hon var färdigbehandlad samt började efter en lång vila att gå promenader i skogen över stock och sten. Succesivt började vi gå alltmer i uppförsbackar och "kringelkrokar" runt träd samt i "svår" terräng. Innan och efter varje tur fick hon även en vetevärmare på korset och länden... Har även masserat henne... Försöker även att hålla igång henne under sommaren så att hon inte blir alltför tjock och så har hon sin vila när det är som hårdast i marken på vintern istället.
När hon fått kondition började jag tömköra henne och allt eftersom träna galoppfattningar först på rakt spår sedan på böjda spår. Tömkörning vill jag verkligen rekommendera, man kan se att hästen höjer ryggen och arbetar rätt. Jag tog hjälp av en kunnig tjej i början men nu tränar jag henne själv.
Nu mer rids hon nästan enbart i skogen och tömkörs på banan och det fungerar bra. Fortfarande har vi en dag i veckan med backträning och att gå över stock och sten.
Ibland är hon lite snubblig och får då vila några dagar. Numer är jag mycket noggran med uppvärmning och avskrittning efter ridpassen samt att hålla henne varm om ryggen. Efter arbete masserar jag även framknän och kotor med arnika samt stretchar.
Jag har även provat en uppsjö av olika sadlar nu har jag en som passar men i långa perioder har jag ridit barbacka..
Allt detta pyssel har tagit mycket tid men det har fungerat för oss och hon är en glad och fullt ridbar pålle i sina bästa år.
Oj det blev långt det här hoppas att du orkar läsa
Lycka till med din pålle!