korsgalopp/kotledsinflammationer

ullass

Trådstartare
Min häst har sen jag fick honom för 3 år sen haft svårt att hålla galoppen på böjt spår i båda varven.Han har också drabbats av kotledsinflammationer två ggr och kotsenskideinflammation 1 ggr.
Att de hör ihop på något sätt förstår jag, men hur ska jag träna för att han ska bli mer bärig och undvika att inflammationerna kommer tillbaka? Han har även varit öm i hovarna fram i samband med kotledsinflammationerna. Han är långlinjerad och inte så bärig som man önskar. Vad ska jag göra?

Sv: korsgalopp/kotledsinflammationer

vad är långlinjerad?? min häst har oxå haft kotledsinflamtion, kom inte så långt i igånstättningen innan han fick ett sår. Men ska väl inte rida så mkt på böjt spår iaf för det sliter mkt på benen, lika tungt underlag tror jag inte heller är så bra (är inte helt säker), har iaf föröskt rida på avrierat underlag med min häst varann på skogsvägar och varanna mer grusväg asfalt (iaf i skritt). Min häst har även sulor som är bra för stötdämpningen, och för att han har veka framkotor.

Hur har han det med bakknäna? Är de kollade? Ryggen? Det är sällan en häst som har de symptom du beskriver "bara" har kotledsinflammationer.

Höger baknä är röntgad och där fanns inget att anmärka på.Han har varit öm i ryggen och vetrinären har anmärkt på sadeln.Vi har nu bytt sadel.Jag har ridit med många olika sadlar pga att det varit svårt att hitta rätt sadel.Nu är han inte öm i ryggen i alla fall.
Han har även varit sulöm på framhovarna. Kan det höra ihop?
Hovslagaren satte på sulor som han gått med ett tag men det behöver han inte nu.Han var inte öm senast när hovslagarn var där så han tog av dem.
Har ponnyn nu hos en tillridare som jobbar honom i rätt form. Han behöver bli mer bärig.
Han blev behandlad i april och är nu igångsatt. Funderar på om jag ska besöka vetrinären igen och kolla om han är ok för att försäkra mig om att han inte har ont. Han talar inte om det nämligen. Jag kunde inte se något förra gången utan det var en helt utomstående som såg det, inga tränare hade sett det heller.Det jag undrar över är hur jag ska takla hans korsgalopp, ska det tränas bort genom bra och endamålsenliga träningar, vilket jag hållit på med i 3 år och ingen förändring eller ska jag utreda vidare om han har någon defekt?

Be någon som kan rygg att se över, jag tror inte det räcker att enbart byta sadel. Så mitt råd, konstakta en duktig person ET eller kiropraktor som vet och kan ryggar.

Ja jag brukar låta ET titta på honom med gämna mellanrum. Han har ofta låsningar i korsryggen. Ska även besöka kliniken för fortsatt utredning, men de tycker ibland att man överdriver och har ingen lust att bara rötga utan att de känner eller ser något anmärkningsvärt och de ser ju inte hästen under ryttare så jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.Ponnyn har ganska lång rygg och har haft svårt att bära sig och framförallt i galoppen.

Jag har haft samma problem med min ponny som också haft svårt att hålla galoppen samt haft kotledsinflammation. Hon har en lång rygg och är något överbyggd med andra ord inte förutsättningarna på sin sida...

Allt började med att hon inte ville gå fram och att fatta galopp gick inte. Pållen togs till vet som konstaterade kotledsinfammation i hö framknä och kota. Röntgades och det visade att det finns en liten pålagring som enligt veterinären ej ska påverka henne som ren fritidshäst.. Han menade att hon håller för skogsridning och lättare träning.

Hon har efter vet behandling gått hos ET och kiropraktor som konstaterat att korset var snett samt div andra låsningar vilket har rättats till.

Direkt efter första vet behandlingen började jag att ge henne glucosamin vilket jag tycket gav effekt efter ca 1 månad. Lindade henne med back on track då hon var färdigbehandlad samt började efter en lång vila att gå promenader i skogen över stock och sten. Succesivt började vi gå alltmer i uppförsbackar och "kringelkrokar" runt träd samt i "svår" terräng. Innan och efter varje tur fick hon även en vetevärmare på korset och länden... Har även masserat henne... Försöker även att hålla igång henne under sommaren så att hon inte blir alltför tjock och så har hon sin vila när det är som hårdast i marken på vintern istället.

När hon fått kondition började jag tömköra henne och allt eftersom träna galoppfattningar först på rakt spår sedan på böjda spår. Tömkörning vill jag verkligen rekommendera, man kan se att hästen höjer ryggen och arbetar rätt. Jag tog hjälp av en kunnig tjej i början men nu tränar jag henne själv.

Nu mer rids hon nästan enbart i skogen och tömkörs på banan och det fungerar bra. Fortfarande har vi en dag i veckan med backträning och att gå över stock och sten.

Ibland är hon lite snubblig och får då vila några dagar. Numer är jag mycket noggran med uppvärmning och avskrittning efter ridpassen samt att hålla henne varm om ryggen. Efter arbete masserar jag även framknän och kotor med arnika samt stretchar.:idea:

Jag har även provat en uppsjö av olika sadlar nu har jag en som passar men i långa perioder har jag ridit barbacka..

Allt detta pyssel har tagit mycket tid men det har fungerat för oss och hon är en glad och fullt ridbar pålle i sina bästa år.:laugh:

Oj det blev långt det här hoppas att du orkar läsa:angel:

Lycka till med din pålle!

Min ponny har pålagringar på lederna, i kotorna på båda frambenen.
Detta orsakade en kotledsinflammation men han är nu behandlad och frisk.

Mina råd är att försöka undvika att rida på böjt spår, det belastar mycket mer än om man rider på rakt spår.
Som tidigare nämnt så är tömkörning mycket bra, det får hästen att belasta sina bakben, som säkert alla vet (:
Försök hålla dig borta från mjuka skogsväger. Underlaget ska inte vara för hårt, (undvik asfalt t.ex) men heller inte för mjukt så att det sviktar. En lagom hård/mjuk, ej ojämn skogsväg är bäst.

Tre inflamationer samt andra problem under så kort tiud som tre år är väldigt mkt faktiskt.

Om jag vore som du skulle jag se över hela ridsituationen eftersom hästen inte håller för din ridning. (fasti första hand kolla igenom den så den verkligen är frisk..)
Häsetn kanske inte håller för dene träningen du vbill hålla på med, och då kanske det är läge att bara ha den till promenadridning.
Eller så kan det räcka om du bara ser över din ridstil. Ta hjälp av en duktig tränare så du verkligen lär dig sitta rakt över hästen och jobbar den i rätt form.

Något som är viktigt efter en ledinflamation är att tänka på hela kroppen när man sätter igång hästen.
Om hästen har haft i bakbenen så finns det risk att den har överansträngt frambenen under en tid och det är viktigt att man långsamt bnygger upp och fokuserar på hela kroppen och inte bara på att undvika en bakbensinflamation igen.

Att hästen inte kan galoppera ordentligt kan ju bero på att du inte bygger upp den ordentlgit från grunden. Det är viktigt att den är stark och uppbyggd i skritten och traven innan du kräver att den ska galoppera.
Det är ju som sagt även viktigt att du inte stör hästen med din ridning, så det inte är det som är problemet.
Om du har haft problem under tre år så är det troligt att hästen har något fel i kroppen, eller att du rider fel.

Om hästen gått med en opassande sadel så kan även det ge spänningar i hela kroppen, som kan ta lång tid att läka ut (kanske även behövs någon sorts behandling..)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 927
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat