Korsförlamning

Sv: Korsförlamning

Har det blitt tatt flere blodprøver? Har det endelig blitt bestemt hva som er diagnosen?

Jeg har lagt merke til at hun hadde høye muskelverdier (sånn som HH har nevnt), og at forfangenhetsdiagnosen kan være noe usikker + at hesten er dels quarter. Det får meg til å spekulere litt på PSSM diagnose...

Jeg har en quarterhoppe som hadde noen lignende symptomer (det er jo vanskelig å sammenligne bare ut fra antagelser). Hun ble utredet for forfangenhet da hun var halt på alle fire ben og ikke ville bevege seg. Det tok minutter å forflytte henne noen få meter. Det var likevel ikke forfangenhet, men PSSM. Det er litt underlig at en kan forveksle disse sykdommene, men det lar seg altså gjøre. PSSM kan gi merkverdige symptomer.

Min hest ble likevel bedre av smertestillende medikamenter. Hun var til tider så dårlig at hun stod på kanten av avliving. Hvilket er ganske utrolig når en ser hvor bra hun har blitt i ettertid.

Sjekk muskelverdiene igjen. Dersom de er høye bør du ta forhåndsregler som ved PSSM, samt gi smertestillende. Det kan ta lang tid før hun blir frisk! Hos meg tok det et halvt til trekvart år før hesten ble sånn noenlunde. Men jeg er enig med HH i at en ikke kan overse de høye muskelverdiene. PSSM er en lite kjent sykdom i skandinavia og en kan ikke forvente at veterinærene "kjenner" sykdommen. Den gir også veldig ulike symptomer, ikke alltid i tråd med de klassiske krysslammelsene - noe som gjør diagnostiseringen mye vanskeligere.

Fy vad hemskt!
Jag önskar er all tur o lycka som det går!

Det hela tycker jag låter såhär, om man får gissa vilt..
Att den gått och dragits med fång länge, och ni inte märkt det då den inte använts särskillt mycket.
Våran lilla tjocka fick fångkänningar av hösilaget endast och det var väl mest för att jag är skadad av alla andra klena kreatur jag träffat på under åren som jag kollade efter puls och värme hela tiden som jag märkte det.
Får nu äta fritt av halmen i lösdriften och får portionerat ut hösilaget. Annars äter de ju ihjäl sig!:eek:

Sedan utöver fången, så kan det kalla blöta vädret ha utlöst en hejdundrande korsförlamning. Tänk dig att hästen är fullpumpad med energi (kraftig mat som hösilaget kan vara, har hållt sig i stillhet pga fången) och plötsligt blir jättekall och börjar skaka för att hålla värmen. Den muskelansträngning som det innebär att stå och frysa och skaka lite under en tid tror iaf jag räckte för att hästen skulle packa ihop och få total kramp i hela kroppen.
Allt beror ju på skicket hästen är i då den utsätts för kylan/ansträngningen, inte hur kallt det är eller hur hårt man tränat den etc..

Fångsymptomen (värme över hoven, ibland lite muggsår vid för hög giva kraftig mat under längre tid) och korsförlamningen brukar följas åt på min X-häst.
Den får bara små smygkänningar men har visat sig bli uppenbart sämre om han får gå utan täcke och det kommer lite blött på ryggen, ser då ganska lidande ut och ställer frambenen under magen o avlastar tills det släppt.

Samma med oregelbunden eller obefintlig träning. Efter vila och sedan minsta ansträngning kan musklerna krampa ihop. Men bara så att det känns vid djup palpering, inte synbart i steglängd eller så. Ett vant öga ser då det är dax för x-känning och i ridningen känns det såklart, men annars är det väldigt lite.

Vad man gör då det gått så långt som för din vet jag inte!! Måste bli en massiv muskelförstörelse av så långvarig kramp, och njurarna??
Har aldrig varit med om ett riktigt anfall där hästen stannat av, svettats el liknande. bara såna smygspänningar efter hård träning eller flera dagars lågintensiv träning utan "urladdning"

En hemsk sjukdom är det iaf! Huga!:cry:

Här kommer en liten rapport :p. Pållan har legat sjuk i 1 månad samtidigt som hon ätit butta. Rasat säkert 150 kg i vikt, det är knappt vi ens fått i henne vatten.. Började tvivla på att hon någonsin skulle bli frisk, men bestämde för att avakta tills efter jul med eventuell avlivning (veterinären har dömt ut henne för länge sedan). Döm våran förvåning när hästen helt plötsligt är MYCKET bättre! Sedan en vecka tillbaka knallar hon omkring i hagen hur pigg som helst, äter normalt, känns mjuk i musklerna, svala hovar (dock lite puls fortfarande). Visst rör hon sig lite stelt, men man märker stor skillnad för varje dag som går. Vilken tur att vi lät henne leva! Hoppas bara att allt annat är friskt också, som t ex njurar, leder etc.. Men min man är väldigt glad :p

Men Gud var kul!! GRATTIS!!:D
Såå, ska hon få gå i hage och "vila" upp sig nu då?

Mvh

Men vilken lättnad! Är ni fortfarande övertygade om att det var fång eller lutar det mer mot korsförlamning?

Senast ändrad:

Med de provsvar TS fått VAR det korsförlamnig, plus kanske något annat.

Precis, är ganska säkra på att det var både korsförlamning OCH fång (fången fick vi bekräftat när hovslagaren kom hit). Hon har slutat stå i fångställning, men går väldigt mycket "på trakterna" när hon rör sig, så det syns att hon fortfarande har känningar. Korsförlamningen verkar vara borta- dom stenhårda musklerna är nu mjuka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 783
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka