Korsförlamning

Druvan

Trådstartare
Någon här som som haft en häst med korsförlamning någon gång?

En av våra hästar mår väldigt dåligt :(. Igår när jag skulle gå ut och lägga på dem täcken (det blötsnöade) svajjade hon konstigt, det såg ut som om hon inte ville stödja på sina hovar. Min första tanke var FÅNG (hon är väldigt överviktig för tillfället då matte fött barn). Det krävdes tre starka karlar för att med linor få in henne i stallet, så ont hade hon. Väl inne i stallet rasade hon ihop, och så har hon legat sedan dess.

Jag ringde förståss veterinären och sa hon fått akut fång. Det konstiga var att hon inte reagerade på hovtången som en fånghäst brukar göra, så veterinären tog blodprov för att kolla muskelvärdena (korsförlamning). Hon hade jättehög puls och stenhårda muskler. Provsvaren visade skyhöga värden, så man får väl anta det är korsförlamning? Hon fick smärtstillande + b-vitamin och äter antinflammatoriskt nu. Ligger dock fortfarande ned mestadels och verkar ha ont :(. Kan det vara fång ändå?

Det är en quarter med väldigt mycket muskelmassa, har den typen av häst lättare för att få korsförlamning? Har ALDRIG sett en häst med korsförlamning under alla år. Veterinären sa det är nästan bara travhästar som drabbas..

Sv: Korsförlamning

min fjording fick korsförlamning en gång efter att ha frossat nytt gräs. Han såg ut som en belgian blue med stenhårda muskler, vet kom direkt o gav smärtstillande o kramplösande, dagen efter var han sitt gamla jag igen o klättrade på väggarna för att få komma ut o äta mer gräs :p
Jag tror mer på korsförlamning än fång i ditt fall. Hoppas att din häst snart blir bättre.

En ridskolehäst fick korsförlamning mitt under en uteritt en gång. Hon lade sig ner och svetten formligen rann av henne. Hon fick värmande täcken och filtar så fort som möjligt och kunde efter en stund ledas hem. Veterinären kom och gav henne lämplig medicin och dagen efter var hon som vanligt igen.

korsförlamning brukar även visa sig att de går stelt med bakbenen, hackigt liksom..

korsförlamning brukar även visa sig att de går stelt med bakbenen, hackigt liksom..

Denna häst kan inte röra sig inte alls tyvärr :(. Vi kämpade en timma för att flytta henne 10 meter, jag var på fullt allvar beredd att ringa nödslakten (och är det fortfarande)..

vad jag har fått lära mej så får dom ite lägga sen ner, kan då var väldigt svårt att få upp dom, eftersom musklerna låser sej.
Allt kraft forder ska givetivs bort med en gång.

hoppas det löser sej

Pålle dålig fortfarande tyvärr (äter Metacam).

Är det någon som vet hur Erlichias och Borrelia yttrar sig? Hon hade fästingar när vi fick henne från södra sverige (ett år sedan)..

Innan jag köpte mitt sto hade hon en lika allvarlig korsförlamning som denna pålle verkar ha. Det tog visst 2 veckor innan hon stod upp som vanligt och sen ytterligare 2 veckor innan hon gick utan att vingla. När jag köpte henne var det 3 månader efter förlamningen och hon var väldigt tunn i hullet.

Hon fick fri tillgång på grovfoder och tog sig sakta men säkert.

Efter 2 år fick hon ett mindre anfall igen men då återhämtade hon sig redan dagen efter.

Enligt veterinär vid det tillfället så ska hästen få gå ut i hage så fort de verkar klara av att stå ordentligt för snabbast möjliga återhämtning.

Det verkar konstigt att den la sig. De brukar inte lägga sig om de är så sjuka- risk att de inte kommer upp igen( ej pga fång)

Håll den varm.
Har den då inte kissat sen igår?

Innan jag köpte mitt sto hade hon en lika allvarlig korsförlamning som denna pålle verkar ha. Det tog visst 2 veckor innan hon stod upp som vanligt och sen ytterligare 2 veckor innan hon gick utan att vingla.

Oj, tog det så länge. Hur sjutton vet man då huvida man ska ta bort hästen eller ej, eller uthärda och låta den lida flera veckor framöver ifall det "bara" är korsförlamning :crazy:. Åka till klinik i detta skicket är inte att tänka på..

Blev hästen extra kall igår?
mkt kraftfoder eller ojämn träning?

Vad tror du på själv?

Ni har väl knappt några fästingar däruppe:confused:

Det verkar konstigt att den la sig. De brukar inte lägga sig om de är så sjuka- risk att de inte kommer upp igen( ej pga fång)

Håll den varm.
Har den då inte kissat sen igår?

Hon hade nog så pass ont att hon helt enkelt var tvungen att ligga.. Hon reser sig för att dricka, men verkar ha väldigt ont (trots smärtstillande) och kan inte gå..

Håll koll på kisseriet. Färg o bajsets konsistens o lukt.

Tog ni levervärden?

Blev hästen extra kall igår?
mkt kraftfoder eller ojämn träning?

Vad tror du på själv?

Ni har väl knappt några fästingar däruppe:confused:

Nej, men hon hade fästingar på sig när hon kom från södra Sverige (ett år sedan).

Hon är inte riden på ett halvår och äter endast ensilage (fri tillgång).

Hon stod utan täcke i snöblandat regn innan jag hann ut för att täcka hästarna, det var då jag upptäckte hennes tillstånd. Men hon har å andra sidan inte varit överkänslig tidigare (vi har lösdrift så ibland kan det ta några timmar innan täcke kommer på om det t ex blir oväder nattetid).

Jag tycker hon ser ut som en fånghäst när hon står upp, men veterinären sa att hon då borde haft svinont i sulorna och reagerat kraftigt på hovtången i detta tillstånd. Dessutom är musklerna stenhårda och blodproven tydde som sagt på korsförlamning, vet inte vad jag ska tro :crazy:. Synd hon är i för riskigt skick för att åka till kliniken och röntga hovarna, jag vill ju inte att hon ska ligga och plågas i flera veckor för att vi tror det "bara" är korsförlamning, och så är det i själva verket fång och man borde avlivat istället.

Tkr det låter som en klockren korsförlamning. Min fick det av att bli nedkyld, idag helt återställd och inga återfall.

Quartern är typhästen för en ärftlig form av korsförlamning som kallas PSSM. Den är vanlig i vissa blodslinjer. CK och ASATvärdena är ofta väldigt höga och står kvar länge. Sök på Valberg och PSSM på nätet om du vill läsa mer. Stephanie Valbergs forskargrupp i USA är de som kartlagt denna sjukdom mest. HH

Nej, men hon hade fästingar på sig när hon kom från södra Sverige (ett år sedan).

Hon är inte riden på ett halvår och äter endast ensilage (fri tillgång).

Hon stod utan täcke i snöblandat regn innan jag hann ut för att täcka hästarna, det var då jag upptäckte hennes tillstånd. Men hon har å andra sidan inte varit överkänslig tidigare (vi har lösdrift så ibland kan det ta några timmar innan täcke kommer på om det t ex blir oväder nattetid).

Jag tycker hon ser ut som en fånghäst när hon står upp, men veterinären sa att hon då borde haft svinont i sulorna och reagerat kraftigt på hovtången i detta tillstånd. Dessutom är musklerna stenhårda och blodproven tydde som sagt på korsförlamning, vet inte vad jag ska tro :crazy:. Synd hon är i för riskigt skick för att åka till kliniken och röntga hovarna, jag vill ju inte att hon ska ligga och plågas i flera veckor för att vi tror det "bara" är korsförlamning, och så är det i själva verket fång och man borde avlivat istället.

Din beskrivning passar exakt in på mitt sto...det är ganska garanterat inte fång utan en svår korsförlamning.

Följ Helena H:s råd och sök på Internet så ska du se att din häst passar perfekt in i den sjukdomsbilden.

Du kan inget göra mer än att medicinera enl. ordination, hålla hästen varm med täcke och vänta ut det hela.

Helt enligt teoriboken så har vi haft två travhästar som haft korsförlamning. Den ena kom till oss och hade haft det tidigare så hur det gick till då är utanför min vetskap, dock påverkade det ju träningen. Den andra fick det i samband med en vila då han var sjuk/halt (?ngt av det) Eftersom travhästar i regel får så mkt kraftfoder så är det ju svårt att veta hur mkt man ska plocka bort inför en "akut" vila. Man kan ju inte göra för hastiga förändringar.

Jag minns inte exakt hur han uppförde sig då detta var ca 10 år sedan men en sak att tänka på är att de efter en korsförlamning inte ska vila. (Självklart så länge de har ont av den) Motion i olika doser dagligen för att de inte ska få tillbaka den.

Lycka till och hoppas pållen din blir frisk snart!

Nu har våran duktiga hovslagare varit här. Det är fång hon har, visade det sig :(. Skit också, är detta slutet för pållan? Måste hon gå i sandhage med minimal fodergiva resten av livet? Det är ungefär så jag tänker mig fånghästar. Vi har lösdrift med 3 hektar hage- att kontrollera vad dom stoppar i sig är en omöjlighet, likså att portionera ut höet då vi jobbar 6 mil hemifrån.

Nu står hon på Metacam och ändrad skoning- vad gör man sen då? Enligt veterinären kunde hon äta hö, enligt hovslagaren ska hon vara utan mat helt och hållet första dygnen samt promeneras om det är möjligt..

Det är inte alls nattsvart. Kyl benen o ge tarmbalanserande medel.

tyvärr kräver det en hel del skötsel ett tag o i framtiden får du nog ändra på fodringsrutinerna.

Har själv en som är helt bra- inga återfall på 2 år.

Lycka till:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 783
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka